Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Software til opbygning af online magasin.

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvejsel:

Hvis folk vil købe skal de nok gøre det.

Det er nok ikke den indstilling du skal gå ind i et webshop projekt med hvis du ønsker at tjene penge på det.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 06
Indlæg ialt: 578
Fra  Firtal Brands ApS Skrevet kl. 16:15

Det er som sådan heller ikke et webshop projekt. Klart den vigtigste del af sitet er CMS delen og community delen. Så jeg skal bruge det system der er bedst til at køre et community og cms site på. 

Sidder og kigger på Typo3 lige nu? Nogen der har nogen erfaringer med dette?

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 17:26

Hvejsel:

Jeg har kigget på expressionengine... Problemet er at jeg ikke rigtigt kan se hvad jeg kan? Den virker jo meget fedt, men jeg kan ikke se om jeg skal ud og bruge 70.000 på en programmør til at tilpasse. Ved joomla ved jeg det er nemt og lige til, om end der er en masse trælse ting i den forbindelse med dreamweaver..

ExpressionEngine er fedt fordi man meget let kan opbygge det som man vil, prøv at tag et kig på denne lille test film jeg har banket sammen:  http://expressionengine.dk/film/ee_intro.mov sidder nemlig faktisk pt med expressionengine.dk som jeg er igang med at lave :D

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Fra  Firmafon Skrevet kl. 17:27

Hvejsel:

Sidder og kigger på Typo3 lige nu? Nogen der har nogen erfaringer med dette?

Typo3 er tungt at lære ifht meget andet og krevet en del mere end fx ee og joomla.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 18:12

Du kan lave alt det du laver i videoen i Joomla 1.5 direkte i template opbygningen.

I forhold til de fleste brugere tror jeg dog EE er voldsomt langsomt at bruge og det kan simpelthen ikke betale sig at sidde og bruge så lang tid på at bygge templates på den måde til små simple opsætninger af indholdselementer.

Derudover så lugter det jo lidt af en gang faciliforms eller fabrik til joomla (eller en af de mange andre muligheder for at opnå tilsvarende funktionalitet i det "gamle" joomla).

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Fra  Firmafon Skrevet kl. 19:19

Ronnikc:

Du kan lave alt det du laver i videoen i Joomla 1.5 direkte i template opbygningen.

I forhold til de fleste brugere tror jeg dog EE er voldsomt langsomt at bruge og det kan simpelthen ikke betale sig at sidde og bruge så lang tid på at bygge templates på den måde til små simple opsætninger af indholdselementer.

Derudover så lugter det jo lidt af en gang faciliforms eller fabrik til joomla (eller en af de mange andre muligheder for at opnå tilsvarende funktionalitet i det "gamle" joomla).

Kan du i joomla 1.5 selv bestemme 100% hvilke imput felter der er når du skal tilføje et content element? 

Derudover er der flere ting jeg ikke er vild med i joomla bl.a. sektion/kategori opbygningen. 

Kan ikke se hvad det er der tager så lang tid i ExpressionEngine ifht joomla, men hver man sin smag, der er ingen grund til at gøre dette til en mudderkamp.

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 00:05

Ronnikc, det er fint nok at du har set "lyset" i Joomla, men det virker lidt som om du er blindt forelsket i det?

Jeg arbejder med Joomla til daglig og har gjort det siden "de gode gamle mambodage" tilbage i 2004. Og ja, Joomla er helt fin til rigtig mange ting og det er hurtigt at bygge et funktionelt site op. Men Joomla er ikke de vises sten, og der er mange ting jeg savner.

1. Der er ikke ordentlig kontrol over HTML output
2. Der er ikke ordentlig ACL (det har vi skreget på siden mambodagene)
3. Der er mange komponenter/moduler der "taler dårligt sammen" og skaber konflikter på tværs (man kan hurtigt komme ud i hacks her og der for at få det hele til at spille på større sites)
4. Sektion/Kategori opbygningen som  Niklas også er inde på.  Hvor har jeg dog tit savnet muligheden for at lave underkategorier til en kategori.

Jeg kunne sikkert komme i tanke om flere ting jeg savner i Joomla, men orker egentlig ikke nu. 

Joomla 1.5 kan jeg absolut ikke anbefale til større velbesøgte websites, den er langsom og æder flere ressourcer på serveren ( rundt regnet en faktor 3 langsommere end 1.0.x), og der er stadig fejl i den og jeg kunne blive ved. Skal man noget seriøst med Joomla, så er det efter min mening kun 1.0.x der kan bruges. Og det siger jeg til trods for at jeg har lavet en dreamweaver extension til 1.5, men det var før jeg opdagede de "issues" der er med 1.5 i forhold til performance og fejl. Vidste du at der var tæt på 200 kendte bugs i 1.5 da den blev udgivet som stable - det er da dybt useriøst efter min mening at udgive en stable med kendte bugs i - og alle fejl er ikke rettet endnu. En stable version er da først stable når alle kendte bugs er rettet.

Og skal vi lige omkring Virtuemart også :)
Virtuemart er fin nok til mindre webshops, men heller ikke mere end det. Hvis du har læst ePusher light eller den fulde udgave af Martin Thorborg, så vil du vide at Virtuemart fejler gevaldigt på checkoutprocessen, for bare at nævne 1 eksempel. Hvor mange kunder har du råd til at miste i forhold til at få det bygget i en bedre system - her vil jeg også fremhæve magento som et klasse eksempel på hvordan det kan gøres. 

Det kan godt være at ExpressionEngine er knap så hurtigt at komme i gang med som Joomla, og jeg kender meget lidt til systemet, men det jeg har set ser virkelig fedt ud. En af de vigtigste parametre der har fået mig til at se nærmere på EE er kontrol. Du har fuld ACL, der er fuld kontrol over dit HTML output og dermed meget bedre mulighed for en ordentlig søgemaskineoptimering af siden. 

Men ret skal være ret - skal du bygge et website til en kunde med et lille budget, så er Joomla en rigtig god løsning, og ovenstående skal heller ikke forståes som om at jeg pisse træt at systemet(joomla). Det har sine styrker, men også svagheder og hvis du skal kunne rådgive dine kunder ordentligt er du nødt til at kende begge, men også kunne se ud over Joomla som det eneste ene og svaret på alle hjemmesider

Det var alt herfra... 

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 00:37

Ronnikc:

Der er ikke noget behov for en omskrivning af koden i virtuemart nødvendigvis - men som du selv skriver er det jo et andet open source projekt der er porteret til joomla og med VM1.1 tages skridt fuldt ud.

Der findes ingen begrænsninger i forhold til udseende af ens webshop i virtuemart som det er i dag og har været længe - det er udelukkende et spørgsmål om den der laver det besidder de rigtige kompetencer.

Intet behov og ingen begrænsninger. Det var flotte ord må jeg sige. Men det passer bare ikke. Virtuemart er håbløst kodet (jeg har ikke set nærmere på koden i 1.1, men 1.0 er håbløs) - Søren som er udvikleren bag Virtuemart (tidligere phpShop) har haft så meget fokus på at tilføje nye funktioner til systemet at han helt har glemt gammel kendte fejl og mangler. Bare det at skulle rette antallet af kategorier pr. linie (ikke at forveksle med produkter pr. linie) skulle man ind og "hacke" i en core fil. Et andet problem har været behovet for 3 eller flere størrelser billeder af samme produkt. I virtuemart kan du kun lave 2, ellers skal der igen hackes. Hvis du vil ændre på "tilføj til kurv" knappen (grafik) skal du ind og hacke da størrelsen af knappen er hardcodet i shoppen og jeg kunne nok blive ved et stykke tid endnu.

Ja det er muligt at få det tilpasset et langt stykke hen ad vejen, men det kan hurtigt bliver med så mange hacks her og der, at en opdatering kan være en mareridt. Templatesystemet er dog ganske nemt at arbejde med i forhold til f.eks. OsC, men det er bare ikke alle ting du kan rette/tilpasse der.

Checkoutprocessen er som jeg skrev før også håbløs. Den dankortløsning der er lavet var en "nødløsning" fordi Virtuemart ikke kan håndtere de krav der stilles til håndtering af dankortoplysninger, så derfor skal det foregå via et betalingsvindue, og det havde også været ok, hvis det ikke var fordi betalingen først kan ske til sidst efter ordren er lagt og man manuelt skal klikke "betal med dankort". Det er på ingen måder optimalt, og lader meget tilbage at ønske. En anden ting er at brugerbasen er delt med Joomla - det burde være adskilt, og så burde det være muligt at handle uden at man behøver at oprette en bruger (ved godt du kan lave en "silent" oprettelse af brugeren, men det kræver så at du på resten af dit joomla site ikke kræver aktivering af din brugerprofil via link i email - igen langt fra optimalt)

Du skriver om kompetencer, og ja - med den rette viden om virtuemart kan meget lade sig gøre, men hvis du ikke kan se/vil se de åbenlyse fejl virtuemart har, så er det måske ikke kompetencer du skal tale for højt om ;)

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Fra  Firmafon Skrevet kl. 09:19

Jeg bukker og takker for din uddybning af mine holdninger.

Det skal også siges at min kritik af Joomla ikke bygger på uvidenhed, jeg har ligesom Daniel arbejdet med joomla helt tilbage fra ca et år før det blev til Joomla (det var jo før mambo man talte om). Jeg har udviklet hjemmesider basseret på Joomla og mambo til alt fra private til store virksomheder over offentlige institutioner, jeg har udviklet webshops med VM hvor der ikke eksistere en eneste online mere fordi løsningen egentligt var noget hø. Så jo jeg har skam både erfaring og kompetancer når det kommer til Joomla.

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)