Jeg har startet en klinik hjemme ved mig selv. Der er blevet foretaget en del ting ved huset for at det kunne lade sig gøre. Der er blevet fjernet ydermur og sat en ny indgangsdør i, samt lagt nyt gulv og lavet vægge og lofter i klinik samt indgangsrum. Desuden er der blevet lagt fliser og lavet p plads udenfor. Alt dette har jeg selvfølgelig fået regning på fra håndværkere. Kan jeg skyde værdien af dette ind i mit enkeltmandsfirma (ejer mellemregningen), og løbende trække penge ud? Hvordan kan/skal jeg afskrive på det?
Jeg TROR ikke nogen vover klart svar her ud fra det. Meget af det kan jo være forbedringer som huset privat også nu og bagefter har glæde af - - ydermur vk, nyt gulve - fliser på parkering osv
JEG ville ikke turde andet end gå til en revisor der må foretage en ret konkret vurdering af hvad der kan gøres
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Der er lavet en helt separat indgang og p plads, som ikke bliver brugt privat.
Der er ikke lavet ny ydermur, blot et hul i den gamle mur hvor der nu er en dør.
Det vil måske/måske ikke have en værdi for huset efterfølgende, men som det er nu er det udelukkende for at klinikken skal fremstå professionel.
Klinikken ligger i en del af bygningen som ikke bliver brugt privat, med eget bad til kunderne også.
Det er vel ikke anderledes end hvis jeg havde valgt at leje et butikslokale og have brugt penge på at ombygge det. Det ville der jo være fuldt fradrag for.
Jo er anderledes end indretning af lejede lokaler at forbedre ens private hus med nogen der også kan være forbedring uden klinikken - ligesom hvis du var ejer en erhvervs eller udlejningejendom og foretog forbedringer var der ikke fradrag for forbedringer (nye vinduer f.eks) kun for ren vedlighold. Det er derfor, hvis jeg var dig, jeg ville betale for en prof konkret vurdering. Du kan også få bidende svar fra SKAT for ca 400 kr, men så er det jo også bindende
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER