Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af fakturaer hvor gebyret bliver fratrukket ved overførsel

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld jeg spørger så mange spørgsmål om min situation, men jeg vil gerne lave min bogføring så korrekt som muligt.

Jeg står i en ganske kompliceret situation. Jeg har arbejdet 4 gang for en kunde via Upwork. Det betyder at 4 fakturaer blev lavet af Upwork (fra mig til kunden), og 4 fakturaer blev sendt til mig for Upworks service gebyr (10% af salget). Service gebyr fakturaer har også omvendt moms på.

Problemet ved bogføring er at Upwork har kun lavet én overførsel til min firmakonto. Det betyder, at den overførsel omfatter mine 4 salg, minus de 4 service gebyrer, og så minus deres (Upworks) 0.99 USD overførselsgebyr.

Jeg ha prøvet at bogføre det i Dinero, ved at lave de 4 fakturaer (jeg kan ikke få de fakturaer der bliver sendt til kunden, så er nødt til at lave dem selv), plus de 4 køb (alle i DKK ved at bruge overførsels valutakurs), og så lave en Kasseklade (kan man sige det?) hvor alle Fakturaer bliver betalt på den samme overførsel. Problemet er at Dinero tilladt det ikke, fordi fakturaer er fra forskellige kunder. Altså, salgsfakturaer er til min kunde, og service gebyrer er til Upwork.

Hvordan bogføres sådan noget? Jeg er helt i tvivl om hvordan jeg skal gøre det. :(

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

De 4 fakturaer må jo være betalt fuldt - kunden betaler jo - via upwork fuldt så som jeg ser det, må de bare udlignes som fuldt betalte - en for en - og jeg ville bruge kassekladde til dem med bank hvor de er betalt som modkonto (og ellers hvis ikke betalt som debitorer) - men det kan du nok gøre som du vil - selv om det er skidt at lave fakturaer du ikke sender, her hvor du faktisk får afregningsbilag

Så kommer gebyr regning til dig og bogføres på konto for gebyr upwork med omvendt betalingspligt som 5 linje i kassekladden også med bank som modkonto

Jeg kender ikke upwork - men det er vel heldigvis uden for EU så du ikke skal indberette på kundens VAT nummer som du jo så ellers skal kende og kontrollere  vel i dette fald upwork som må være din kunde og ikke de 4 slutkunder. Det er så 4 SALG uden for EU  - momsrubrik C og et KØB (gebyret) uden for EU - erhvervelsesmoms ydelser skal så være kontoen for købet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John. Kunne det give mening at lave min kasseklade sådan her? Jeg har brugt forenklede tal, selvfølgelig. :)

Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg håber billedet er der nu. Ellers, det kan ses her: imgur.com/a/XBm6kQt

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

har ikke tidsmulighed for at se desværre men andre kan måske

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå :(. Tusind tak alligevel!

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville lave en konto til dit Upwork tilgodehavende og bogføre alle salgene her ind. (Kredit: Salg. Debet: Upwork)

Herefter bogfører du betaling af gebyret fra Upwork (Debet: Gebyr. Kredit: Upwork)

Og så til sidst det resterende beløb fra Upwork ind i banken (Kredit: Upwork. Debet: Bank).

Det er sådan man normalt håndterer betalinger der går gennem en mellemmand.

Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Adam. Upwork-konto ville være en "Beholding" Konto, korrekt? Ligesom en konto til MobilePay eller lignede.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

manufaktura:

Tak Adam. Upwork-konto ville være en "Beholding" Konto, korrekt? Ligesom en konto til MobilePay eller lignede.

konto under debitorer - beholdning først når betalt - fra konto debitorer til bank

Du kunne overveje betalt regnskabsprogram med support - eller en ekstern bogholder der måske kan klare når du har problemerne 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)