Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Direktør handler bevidst skødesløst

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Mar 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Amino'er

Jeg står i den uheldige situation, at jeg har stiftet et anpartsselskab med en (nu tidligere) ven, der ikke længere ønsker at være en del af selskabet. Vi har begge skudt en sum penge i - over 150.000 hver - til inventar, goodwill, osv. Jeg har desværre ikke pengene til at købe ham ud, og han vil ikke overdrage selskabet til mig uden at få betaling for det (det kan jeg for så vidt godt forstå, men det er på den anden side ikke min skyld, at han pludselig har besluttet sig for at ville ud). Selskabet er stiftet på baggrund af "standarddokumenter" (virksomhedsguiden), så der er ikke taget stilling til denne situation.

Udfordringen er imidlertid, at han har en større ejerandel end jeg har, og at han samtidigt er indsat som direktør i virksomheden. Da han ikke kan "komme af" med sin anpart, har han besluttet sig for, at min anpart ej heller skal være noget værd, og træffer derfor beslutninger i virksomheden, der medfører at virksomheden inden kort tid vil gå konkurs (jeg kan desværre ikke være mere præcis af hensyn til min anonymitet).

Har jeg nogle retsmidler, jeg kan gøre brug af? Hæfter han for de beslutninger, han pt. træffer (egenhændigt), og som vil medføre virksomhedens konkurs?

På forhånd tak for svar.
Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 01:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du bør kontakte en advokat hurtigst muligt for at få kompetent hjælp. 

Advokaten kan også hjælpe med en skrivelse til din medejer om, at han skal indstille skadelige tiltag for virksomheden, idet du ellers forbeholder dig ret til at søge økonomisk kompensation for hans skadelige beslutninger. 

Normalt har direktører ikke erstatningsansvar i en konkurssituation, men hvis der foretages uansvarlige handlinger, som han burde indse påfører kreditorer tab, så kan han holdes ansvarlig herfor.

Den bedste løsning ville dog være, at I fik forhandlet jer frem til en løsning, han kan vel heller ikke være interesseret i at tabe hele hans investering? Et realistisk tilbud fra dig kunne fx. være en mindre kontant betaling her og nu og et gældsbrev på et lidt større beløb, der afdrages over et par år. Om han skal have hele hans investering betalt kommer vel også an på, hvordan driften har udviklet sig, og hvad forventningerne er til de kommende år, særligt nu her med Corona nedlukning.

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dabs

Jeg er enig i at du bør kontakte en advokat - men på samme tid vil jeg anbefale at prøve en udenretslig aftale.
Jura er opfundet for de, der ikke kan eller vil opføre sig ordentligt, samt deres ofre.
På Københavns byret står der: "Med lov skal land bygges", ikke "Med lov skal land vedligeholdes".

Jeg kender ikke jeres forhold, og om I på sigt vil kunne blive venner igen. Hvis der bare er den mindste chance for at I vil blive venner igen nogensinde (selvom det kan være fristende at sige nu, at det aldrig vil komme til at ske), så vil den chance sandsynligvis blive spildt hvis du pudser en advokat på ham. Det samme gælder også, hvis han på en eller anden måde er parat til at samarbejde uden venskab.

Du kender sikkert begrebet win/win. Det ville være win/win hvis både ham og du vinder. Kender du også alternativerne?
win/loose: hvis den ene part vil vinde på samme tid med at den anden part taber - f.eks. fordi den ene part ikke ynder den anden part noget godt.
loose/win: hvis den ene part vil ofre sig for at den anden part kan vinde - f.eks. fordi den ene part forventer at der kan komme en anden situationen hvor han kan vinde
loose/loose: hvis den ene part ikke kan vinde, og derfor heller ikke ønsker at den anden part vinder. Måske pga. hævn eller smålighed.
win: den ene part vil vinde, og er bedøvende ligeglad med den anden part.

Hvis du skulle indlede en retssag, så er der kun én der vinder: advokaten. Eller sandsynligvis er der to: to advokater. Selv hvis du skulle få juridisk ret, vil dit forhold til den anden formentligt være ødelagt for altid (der er undtagelser, men de er sjældne).

Det vidner af en storartet person, hvis du ikke blot ønsker at du vinder, men at også din modstander vinder. Spørg dig selv: ville du vinde MERE hvis han taber end hvis han vinder?

Så min absolutte anbefaling er: prøv at finde en løsning hvor I begge to vinder, men sikr dig selv ved at rådføre dig med en advokat.

Albert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enig gå til advokat omg. ER det først konkurs - så er der en dyr advokatregning med at få erklæret at din medejer har begået hæftelsesgennembrud og dermed er personlig ansvarlig - og så vil næste spørgsmål være, om han har penge til at betale dig og evt advokatregningen hvis han så også dømmes skyldig for den

Det er derfor NU et brev fra en advokat evt kan stoppe blødningen og redde virksomheden

Vil du have den, er Oles gode spørgsmål - er den rentabel også efter Corona.

I er typisk ramt af den der "gør det selv" stiftelse som mange rammes af - også de som bare bruger et billigt stifterselskab, for noget af det vigtigste når to stifter sammen er netop den ejeraftale, som I ikke fik lavet.

Din medejer må ikke bevidst skade firmaet, men det lyder også underligt at han skulle gøre det. Hvad skulle han have ud af det. Så var det vel bedre at lukke efter at have betalt alle kreditorer (og evt gældseftergivelse fra jer) og få provenuet - det som er tilbage udbetalt til jer som ejeren.

Bare køre det ned i konkurs, tilmed med ham selv som direktør med det arbejde og den risiko for hæftelsesgennembrud det kan give, lyder helt irrationelt. Hvis han vil have det gjort værdiløst og bare ud uden nogen af jer fik noget, så ville bare kunne afmelde sig som direktør og så ville det blive tvangsopløst og formentlig ville pengene så være tabt.

Måske er det heller ikke det han gør, men få OMG en skrivelse af sted om, at hvis han ikke driver selskabet forsvarligt og bevidst søger konkurs, så vil du overveje om ikke han skal sigtes for hæftelsesgennembrud.

Så JA han KAN hæfte for beslutninger hvis de er groft uforsvarlige eller forsætter gældsstiftelse længe efter det måtte være klart, at selskabet ikke kan betale sin gæld - men historien hænger ikke helt sammen i mine øjne

Har du overvejet at sælge din andel til ham - mod evt korrekt udført gældsbrev til dig for dit tilgodehavende men uden pris for anparter evt?

Det lån I har givet, har skulle være med et gældsbrev og der skal beregnes markedsrente af det som selskabet skal betale til jer - ellers får du tilmed risiko for at skulle betale skat af en manglende rente - uden selskabet får rentefradrag = skat af penge du ikke fik

Til advokat jo før jo bedre-  og få opklaret hvad din partners planer egentligt er, for konkurs lyder som en underlig plan

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Albert van Harten:
Jeg kender ikke jeres forhold, og om I på sigt vil kunne blive venner igen. Hvis der bare er den mindste chance for at I vil blive venner igen nogensinde (selvom det kan være fristende at sige nu, at det aldrig vil komme til at ske), så vil den chance sandsynligvis blive spildt hvis du pudser en advokat på ham. Det samme gælder også, hvis han på en eller anden måde er parat til at samarbejde uden venskab.

Gode råd i svar, men jeg ville som andre har sagt bruge en advokat, men jeg ville også personligt og før der kommer brev fra advokat fortælle din tidligere ven at du ikke kan leve med situationen, og at du derfor vil "pudse en advokat på ham".

Som jeg læser det vil du gerne have en mindelig ordning, men din partners adfærd i jeres fælles virksomhed er ikke acceptabel. Det er ikke kun rådføreing med en advokat der er relevant, men at det håndteres så dine blinde vinkler er dækket bedst muligt. 

Tilmeldt 26. Mar 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære alle

Tak for jeres svar. Situationen er desværre eskaleret ganske hurtigt, og min "ven" havde (åbenbart) allerede hyret en advokat inden jeg henvendte mig herinde. Han har derudover allerede truffet irreversible dispositioner, der vil medføre selskabets konkurs inden for uger, måske dage.

Jeg vil tage kontakt til en advokat og forhøre mig om mine muligheder i forhold til spørgsmålet om hæftelsesgennembrud/erstatning.

En dyr lektie lært - brug nogle af jeres penge, der er beregnet til at blive skudt ind og drifte virksomheden, på at sikre partnerne i mellem, hvis I overvejer at starte virksomhed.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

dobbelt svar - et slettet

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

dabs:
"ven" havde (åbenbart) allerede hyret en advokat inden jeg henvendte mig herinde. Han har derudover allerede truffet irreversible dispositioner, der vil medføre selskabets konkurs inden for uger, måske dage.

Jeg vil tage kontakt til en advokat og forhøre mig om mine muligheder i forhold til spørgsmålet om hæftelsesgennembrud/erstatning.

Jeg kan slet ikke se hvordan din ven kan vinde ved at gøre noget der vil gøre selskabet konkurs - med mindre han meget ulovligt trækker penge ud til sig selv - så ja - se at få en advokat på. Det lyder underligt at din vens advokat ikke skulle advare ham mod at foretage noget på egen hånd som stiller selskabet konkurs  og en konkursforvalter vil da givet se, om han har trukket penge ud selv - og kræve pengene ind i boet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jeg ked af at høre, Dabs.

Som jeg skrev før: Jura er opfundet for de, der ikke kan eller vil opføre sig ordentligt SAMT DERES OFRE.
Nu har jeg ikke hørt din tidligere vens side af sagen, så jeg kan kun give mit råd ud fra hvad du siger, og derfor vil jeg absolut anbefale at du får en advokat, for at kunne beskytte dig mod din tidligere vens tab-tab-holdning.
Når det er sagt: hvor der er to der slås, så er der to der er skyldig i det, siger et gammelt hollandsk ordsprog (ved ikke om der findes et dansk ækvivalent). Uanset, held og lykke med det hele, og sig til hvis du har brug for hjælp (fra Amino - jeg aner ikke hvad jeg personligt kan hjælpe dig med).

Albert

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er noget øv! Ja, få en advokat, måske ligefrem til firmaet i stedet for dig, personligt... Har du personligt kautioneret for noget, eller er det max dit indskud, som i værste fald går tabt? Er der værdier som f.eks. bankindeståender, som du kunne isolere/indefryse? Er der arbejder eller andet, som du kunne starte op i et nyt selskab? Bare et par tanker. Held og lykke med det!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)