Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ingen hjælpepakke på trods af profittab

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg står og mangler en case til en skreven artikel. Nyheden skal handle om virksomheder, der går glip af statens hjælpepakke, selvom de oplever et markant profittab.

Det jeg leder efter er en mindre virksomhed, der har sat deres produkt(er) ned for at hæve salget under denne "lock-down" periode således, at man har holdt omsætningen oppe, men i stedet gået på kompromis med bundlinjen. Virksomheden går derfor glip af hjælpepakken, der stiller det krav, at man skal have en nedgang på minimum 30% i omsætning før en lønkompensation kan opnås.

Skriv endelig her eller privat, hvis det er dig jeg skal have fat i.

Mvh
Mark Christensen
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46648
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mark37:
Hej

Jeg står og mangler en case til en skreven artikel. Nyheden skal handle om virksomheder, der går glip af statens hjælpepakke, selvom de oplever et markant profittab.

Det jeg leder efter er en mindre virksomhed, der har sat deres produkt(er) ned for at hæve salget under denne "lock-down" periode således, at man har holdt omsætningen oppe, men i stedet gået på kompromis med bundlinjen. Virksomheden går derfor glip af hjælpepakken, der stiller det krav, at man skal have en nedgang på minimum 30% i omsætning før en lønkompensation kan opnås.

Skriv endelig her eller privat, hvis det er dig jeg skal have fat i.

Mvh
Mark Christensen

er det ikke mere en satsning - et regnestykke - hvad er bedst-  tabe omsætning og resultat - men holde prisen så man ikke vænner nogen til en gal pris - og SÅ få kompensation for tabt omsætning - kr xxx eller som den anden ende af ligningen - sætte priser ned og holde omsætning yyy kr - det er jo det sædvanligt spørgsmål alle selskaber slås med normalt - priselasticitet - hvor har man bedste krydspunkt mellem pris - omsætning - og indtjening.

Der er sikkert en del der gør som du siger (og andre som hæver priser fordi folk nu mangler div ting - køber mere maling osv) og tager den gambling - men jeg tror ikke det er noget du skal forvente ændre hjælpepakker, som vil være ret umulige at indrette efter bundlinje for firmaer - som jo let kunne dække over alle mulige andre omkostninger og forhold. Man må have så få parametre at måle på som før og efter - F.eks kunne man ellers holde lagerudsalg af alt man ellers ville have haft på udsalg fordi det var blevet umoderne, og nu få dækket en helt nødvendig prisjustering. Just my 5 penny

Tror du kunne lave mere interessant case  måske med mulighed for at blive lyttet til på et tidspunkt, med helt nye firmaer, hvor ejerne kan have investeret 100.000 kr eller mere , med tanke på launche i marts, april maj - men har 0 omsætning til nu - og er uden støtte. 

jeg har ikke på f.eks facebook sider med mere end 80.000 "iværksætter brugere" mødt problemet prisnedsættelse og tab af indtjening (findes dog givet), men mange som IKKE er kommet igang endnu men har investeret ganske meget - lige indkøbt en masse dyre ting for at starte 1/3 eller senere, overtaget en klinik 1. marts eller april osv - den løber jeg ind i meget ofte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 07:01

John har nogle helt rigtige betragtninger her.

At sætte sine priser ned for at fastholde en omsætning er ikke et klogt træk og jeg håber ikke, at nogen tyr til den løsning. Det eneste det afstedkommer er en masse omsætning og knokleri, men ingen penge på bundlinien.

Der er kun een eneste god grund til at sætte priserne ned lige nu og det er tøjforretningerne, der er ved at brænde inde med forårstøjet. Hvis de ikke får solgt den kollektion nu, så ender de med at brænde nallerne og sælger de kollektionen til halv pris eller mindre, så vil de ganske givet også opleve et omsætningstab.

Min oplevelse er, at hjælpepakkerne har spændt et ret godt sikkerhedsnet ud og oplever ikke nogen, der siger, at de ikke kan få hjælp. Som John nævner, er der dog dem, der lige er startet og det er noget frygteligt møg, da de har alle investeringerne og ikke kan låne flere penge, da de ikke har været i drift endnu eller ikke særlig længe.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15100
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 09:24

Flemming:

Der er kun een eneste god grund til at sætte priserne ned lige nu og det er tøjforretningerne, der er ved at brænde inde med forårstøjet. Hvis de ikke får solgt den kollektion nu, så ender de med at brænde nallerne og sælger de kollektionen til halv pris eller mindre, så vil de ganske givet også opleve et omsætningstab.

Så isoleret kan du ikke se på det. Ja tøjbranchen er pt meget hårdt ramt, men det er mange andre brancher også. 

Hvad med firmaer, der sælger sommerprodukter? Deres salg er totalt smadret! 

Eller produkter til påske, det kan være påskeæg eller pynt. 

Hvad hvis ens firma har produkter, med en begrænset holdbarhed? 

Eller hvad hvis man sælger skrammel fra Wish eller Kina, som folk jo slet ikke køber nu, og nok heller ikke langt ud i fremtiden. Det marked er dødt, ergo skal de bare af med produkterne

Eller eller eller... Der findes mange andre vinkler, som gør, at man kan blive nødsaget til at sætte priserne ned.

Derfor er det unfair, at forsimple det således. Det hjælper ingen, og det giver på ingen måde et retvisende billede af situationen...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:38

Fashion-Seller:

Så isoleret kan du ikke se på det. Ja tøjbranchen er pt meget hårdt ramt, men det er mange andre brancher også. 

de er jo klart ramt - men her hjælper det måske ikke meget at sætte priser ned for at holde omsætning - og vil jo i alle fald ikke give mening hvis samlet indtjening falder, for så er det bedre at gå efter kompensation for tabt omsætning (skal være over 15.000) og kunne få 75% kompensation op til ialt 23.000 kompensation per måned (dobbelt ved medhjælpende ægtefælle). Man må gå ud fra dine eksempler betyder at omsætning falder mere end 30%  

https://startupadvisejh.blogspot.com/2020/03/corona-nyt-sma-og-mellem-store.html 

Det er korrekt der ikke er kompensation for nedsatte priser for at holde omsætning oppe med lave udsalgspriser som sådan - men der er kompensation for tabt omsætning over 30% - og det går på hvad man kan vise man havde inden. At 23000/46000 sikkert forslår som en skrædder i hxxxx for store virksomheder med store omsætninger er helt klart - her vil mange vælge kompensation for faste udgifter - hvor grænsen som jeg husker er mindst 25 t oms - og basis er 3 foregående mdr -  med 

De som tvangslukkes: 100% kompensation

Kompensation 80 pct., hvis omsætningsnedgangen har været på 80-100 pct.

Kompensation 50 pct., hvis omsætningsnedgangen har været på 60-80 pct. 

Kompensation 25 pct., hvis omsætningsnedgangen har været på 40-60 pct.

To gode muligheder

Jeg er ret sikker på, at ex de som tidl kun solgte i påsken vil kunne bruge påsken 2019 som tro og love på hvad de forventer at tabe påsken 2020 og få revisorerklæring på den del også - men ikke alt er 100% klart udmøntet endnu (eller jeg har bare ikke læst nok)

vh John Hannover

vh John Hannover

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15100
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:46

Cookie - John Hannover:

Fashion-Seller:

de er jo klart ramt - men her hjælper det måske ikke meget at sætte priser ned for at holde omsætning - og vil jo i alle fald ikke give mening hvis samlet indtjening falder, for så er det bedre at gå efter kompensation for tabt omsætning (skal være over 15.000) og kunne få 75% kompensation op til ialt 23.000 kompensation per måned (dobbelt ved medhjælpende ægtefælle). Man må gå ud fra dine eksempler betyder at omsætning falder mere end 30%  

https://startupadvisejh.blogspot.com/2020/03/corona-nyt-sma-og-mellem-store.html 

Det er korrekt der ikke er kompensation for nedsatte priser for at holde omsætning oppe med lave udsalgspriser som sådan - men der er kompensation for tabt omsætning over 30% - og det går på hvad man kan vise man havde inden. At 23000/46000 sikkert forslår som en skrædder i hxxxx for store virksomheder med store omsætninger er helt klart - her vil mange vælge kompensation for faste udgifter - hvor grænsen som jeg husker er mindst 25 t oms - og basis er 3 foregående mdr -  med 

De som tvangslukkes: 100% kompensation

Kompensation 80 pct., hvis omsætningsnedgangen har været på 80-100 pct.

Kompensation 50 pct., hvis omsætningsnedgangen har været på 60-80 pct. 

Kompensation 25 pct., hvis omsætningsnedgangen har været på 40-60 pct.

To gode muligheder

Jeg er ret sikker på, at ex de som tidl kun solgte i påsken vil kunne bruge påsken 2019 som tro og love på hvad de forventer at tabe påsken 2020 og få revisorerklæring på den del også - men ikke alt er 100% klart udmøntet endnu (eller jeg har bare ikke læst nok)

Min pointe er, at der venter en virkelighed, når hjælpepakkerne stopper. Vi kommer ikke ud i en højkonjunktur, som vi lige har forladt. 

Og staten kan ikke redde alle forevigt, derfor er man også nødt til at lave tiltag, som måske kan redde en på sigt. Og her er salg af sæsonvarer, jo en del af problemet. Du kan ikke bruge shorts, solcreme eller havemøbler til vinter. 

Derfor er mange nødt til at sælge det med massive rabatter, både fordi efterspørgslen er lille, men også for at skabe likviditet til andre produkter senere...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:48
Hej John

Fine betragtninger og et godt svar. Tak!
Det er muligt, at jeg skal satse på at finde en nyopstartet virksomhed i stedet, hvis adspurgte case ikke viser sig at hænge på træerne.

Hvis du kender konkrete virksomheder, der har startet op her d. 3 eller senere, hører jeg meget gerne om dem.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:50

der har været en del inde på facebook IVN som har beskrevet det- men der kan måske også være nogen der læser med her
Evt kan du jo søge dem i cvr.dk  - kriterier opstart efter 1/2 som er seneste dato for at være med i alle ordninger som jeg husker det - og så ringe til deres ejer og høre hvordan de lige takler nu at have CVR men måske ikke kunne komme igang og ikke få kompensation

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)