Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælger vil ikke ligge moms på hendes ydelse?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle, 

Jeg er kunstner og har købt en ydelse af en keramiker, hvor hun brænder mine ting for mig. 

Jeg er momsregistreret, og det er hun ikke. 

Brænding for andre er ikke momsfritaget. Naturligvis. 

Nu har hun så sendt en faktura til mig - og der står, at hendes ydelse er momsfritaget. Jeg kan derfor ikke trække momsen fra, og det stiller mig ret dårligt. 

Jeg er sikker på, det ikke er ond vilje, men mangel på viden. Nu sender hun så links til sider om, at hun ikke skal oprette en virksomhed før hun har omsat for 50.000 kr. og derfor mener hun ikke, der skal moms på hendes fakturaer...?

Det er jo også helt korrekt, at hun ikke skal registreres med en omsætning på under 50.000 kr., men det ændrer jo ikke ved, at der stadig skal moms på fakturaen, så en køber der er momsregistreret kan fratrække den. HUN er bare ikke forpligtet til at viderebetale til skat, hendes indtjening er den samme. 

Hun tror ikke på mig, og jeg har brug for at nogle her, vil hjælpe med at beskrive reglerne, så det ikke kun kommer fra mig. 

Vil nogen skrive et svar. 

Smil
Rikke

 

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hun har ret, det er dig der tager fejl. 

Hun er ikke momsregistreret og kan derfor naturligvis ikke tilskrive moms på fakturaen. 

Det gør ingen forskel for dig i forhold til prisen. En momsregistreret virksomhed havde lagt momsen oveni og du kunne trække den fra. 

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

ja, faktura indeholder ingen moms.

Hvis der skal moms på, skulle du betale 25% mere, som du kunne trække fra efterfølgende.

Vær glad, at du har mindre arbejde, og som sagt, du taber ikke noget nu.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Det, du måske går sur i, er, at du har opfattet hendes pris som værende inklusiv moms og derfor havde forventet at kunne 'løfte' momsen. Jeg kan desværre ikke 'trøste' dig, for B2B regner altid er UDEN moms medmindre andet aftales. Det er dog god skik at nævne, at det er uden moms, men altså ikke lovpligtigt. 

Hun er dog "uklar", hvis hun eksakt skriver, at hendes "ydelse er momsfri", for det er den, som du skriver, ikke. Det er hende, der er "momsfri".

Hvis I er gået galt af hinanden under prisfastsættelsen pga med/uden moms, må I tale om det, og så eventuelt "dele momsbeløbet", altså hvis hun f.eks. tager 1000 kr. for en ydelse, som du troede var inkl. moms, altså 800 + moms, 200, så kan I måske blive enige om 900 fremover... --uden moms :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Der jo ikke lagt moms på hendes faktura - så du har IKKE betalt moms og kan ikke trække den fra  Det er helt reelt hun giver prisen uden moms B2B

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Der jo ikke lagt moms på hendes faktura - så du har IKKE betalt moms og kan ikke trække den fra  Det er helt reelt hun giver prisen uden moms B2B

vh John Hannover

Ja, og ikke bare reelt. Hun MÅ ikke lægge moms på sin ydelse, når hun ikke er momsregistreret!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Birte Andersen:
Ja, og ikke bare reelt. Hun MÅ ikke lægge moms på sin ydelse, når hun ikke er momsregistreret!
nemlig - men trådstarter har sikkert fået en pris på 125 kr og regnet med at de 25 kr var moms - fordi kun samlet pris var kendt. Det ændrer ikke noget - der er ikke fradrag for moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)