Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PMV - Bankafstemning?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Nov 19
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har siden 2018 brugt min private konto til mit PMV selskab, hvor der naturligt også har været meget privat aktivitet. Indtil slutningen af 2019 tog jeg mig kun tid til i Dinero at bogføre indtægter og udgifter, samt at opgive det korrekte tal på min forskudsopgørelse. SKAT har aldrig kontaktet mig.

Nu har jeg i 2020 fået en decideret erhvervskonto og er blevet opmærksom på alle aspekter af bogføringen, såsom bankafstemning. Min bank stemmer selvfølgelig slet ikke, og jeg har siddet med en bogholder i 4-5 timer for at forsøge at gå alle kontoudskrifter igennem fra 2018-2019. Det der ikke er bogført er "private hævninger og indskudt privat". Hvilket jeg dengang tænkte var lige meget jf. SKATS regler med det er dine egne penge, når overskud er opgivet på forskudsopgørelsen. Vi har ikke kunne få det til at stemme med disse. Alle udgifter og indtægter er korrekt bogført. 

Jeg ringer så til SKAT og spørger om der fokuseres på bankafstemning ved et check, hvor hun siger nej pga. loven med at man godt må have sin private konto som firmakonto (Selvom det i dag er umuligt at få lov til at banken).

Spørgsmålet: Nu er det 2020, jeg har fået en erhvervskonto. Så tænker jeg at ville bogføre alle fremtidige hævninger og indskud, nu da jeg har åbnet "pandoras æske" med forsøg på at få banken til at stemme fra 2018 og 2019 uden held. Det vil nærmest være umuligt at få banken til at stemme med 2 år på privatkonto. 

Skal jeg blot fortsætte i 2020 med at bogføre alle "Private hævninger og indskudt privat", hvilket jeg kan nu pga. seperat konto? Ifølge medarbejderen hos SKAT bør det ikke forvolde problemer at min bank ikke stemmer pga. loven om man godt må have den på sin private konto, så længe jeg har styr på bogføring og opgivelse af indtægter og udgifter, samt overskuddet.


Håber I kan hjælpe. Selvom jeg har talt med SKAT, er jeg jo stadig interesseret i at SKAT en dag vil se mit regnskab og så kan se at banken ikke stemmer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er underligt i ikke kunne få den til at stemme - men I vil vel kunne få den til at stemme nu - ved at flytte det beløb som IKKE stemmer  - fra status - privat hævet/indsat/mellemregning - hvad den konto nu end måtte hedde - til bank

Så kommer banken til at stemme, og da alt andet jo har været betalt via den private konto - så MÅ det jo være mellemregning der bare skal udlignes - og så vil bank stemme fremover. Jeg er helt enig i du bør få den til at stemme, da den hjælper dig til at se den daglige bogføring stemmer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke helt enig fsa 2018 og 2019. Du skal jo kun betale skat af indtægter minus udgifter. Hvis du har styr på dette for 2018 og 2019, kan du jo starte helt forfra pr. 1. januar 2020. Herfra er det selvfølgelig smartest at banken stemmer som John siger, men kan du dokumentere firmaets indtægter og udgifter på anden vis i 2018 og 2019, så fred være med det. Her vil Skat også acceptere, præcis som du siger, at de har sagt til dig, at der ikke er krav om at du har en særskilt konto.

Tilmeldt 26. Nov 19
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for dit svar. Det tænkte jeg på "bare" at gøre, men var i tvivl om det var lovligt at gøre. Jeg vil gøre mit forsøg igen for at få det til at stemme, men der er ENORMT mange posteringerne fra 2018 til 2020. Har primært svært ved at finde hoved og hale i hvad jeg har sat på min private opsparingen osv. 

Lige nu står konto 55000 - Likvide beholdninger på kr. 4.900,-. På min erhvervskonto står der i realiteten 19.000,-. Kan jeg så "Mellemregne" mig ud af det med differencen?

Er mest bekymret for SKAT, hvis jeg en dag checkes, selvom de siger det ikke er i fokus hos PMV / Enkeltmand. Så er spørgsmålet om jeg kan forklare det er pga uvidenhed, fordi der er jo ikke noget der er snyd i. 

Tilmeldt 26. Nov 19
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen,

Tak for dit svar.

Det er noteret, jeg er nemlig yderst interesseret i at det stemmer fremadrettet, især fordi jeg gerne vil gå fra PMV til Enkeltmands i 2020, eftersom jeg nærmer mig grænsen på kr. 50.000,- i omsætning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

HHP-91:

Hej Jørgen,

Tak for dit svar.

Det er noteret, jeg er nemlig yderst interesseret i at det stemmer fremadrettet, især fordi jeg gerne vil gå fra PMV til Enkeltmands i 2020, eftersom jeg nærmer mig grænsen på kr. 50.000,- i omsætning.

husk de 50 t ikke er en bundgrænse - der SKAL registreres så snart det er åbenlyst man når 50 t på enhver 12 mdr periode - = normalt når man rammer 4000 per måned og se en stigning løbende. Ellers kan man få moms + samme i bod -  af alt inden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

HHP-91:
Lige nu står konto 55000 - Likvide beholdninger på kr. 4.900,-. På min erhvervskonto står der i realiteten 19.000,-. Kan jeg så "Mellemregne" mig ud af det med differencen?
ja det ville jeg gøre. Du har jo det rod du har - og du ændrer jo ikke en eneste indtægt eller udgift - men gør alt i mellemregning. Når du ikke kan afklare rodet - så kan du lige så godt skrive bilag ROD afklaret via mellemregning og så stemme bank af fremover

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

HHP-91:
Lige nu står konto 55000 - Likvide beholdninger på kr. 4.900,-. På min erhvervskonto står der i realiteten 19.000,-. Kan jeg så "Mellemregne" mig ud af det med differencen?

Afhlngig af omfanget af bilag kunne du også overveje at starte et helt nyt regnskab fra 1.1.2020.

Hvis du lever af b2b-salg skal du også bare se at få dig moms-registreret. Det vil også betyde, at du kan hive momsen af eventuelle ekstra omkostninger. Du kan slippe af sted med at gøre det, feks. pr. 1.1, hvis det kunne være hensigtsmæssigt.

Tilmeldt 26. Nov 19
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har mellem 20-30 bilag pr. regnskabsår.

Så for jeg lige forstår det korrekt, kan jeg hvis jeg konverterer til enkeltmands, slippe af sted med at starte et nyt regnskab fra 1.1.2020 i Dinero?


Det kræver vel også at jeg sælger mine aktiver eller føres de med over?

Og tak for tippet med mellemregning og bilaget "ROD" John, lyder som en fin løsning på alt det her rod. :-)

Tak igen for jeres tid, det er en kæmpe hjælp man får her!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan altid starte nyt regnskab - det har intet at gøre med at du skifter til enkeltmands - men du gør det da bare mere besværligt for skat ved en evt kontrol - da de jo så stadigt ikke kan kontrollere 2019 (5 år skal man gemme) og der ikke er sammenhæng mellem de to år og du skal lave en ny åbningsbalance som da skal stemme med 2019 så lad være med det

Bare reguler bank så den stemmer med erhverskonto fra den dag den var oprettet og bogfør mellemregning hvor alle andre betalinger helt sikker må have ligget - og det ændrer ikke resultatet.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)