Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbytteskat fra Holding selskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Mar 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg står i en situation, hvor jeg er meget uvidende omkring emnet - og har søgt råd, vejledning og evt sagshåndtering hos en selskabsadvokat. Men jeg er SÅ nysgerrig, så jeg håber, at der er en venlig sjæl herinde, som måske kan give mig en bedre forståelse af situationen end den jeg sidder med nu.

Sagen er den at jeg er hovedaktionær i et Holding selskab, som jeg intet har kendt til - før jeg selv har gravet i tingene for én måned siden. Der er i følge SKAT blevet udbetalt store pengesummer til mig, som jeg er blevet beskattet af - men jeg har aldrig modtaget en krone. Ej heller betalt den skat der skulle betales pga dét.

Vedkommende der har gjort dette er tæt familie, og har derfor adgang til alle mine ting.

Der er tale om flere millioner, og det startede i 2003 og fortsætter stadig. I en årrække er jeg under 18 da disse udbetalinger sker.

Er det her lovligt? Har jeg ikke ret til den udbytte der er blevet udbetalt i mit navn - uanset forhold ifht min alder?
Og kan jeg være hovedaktionær, når jeg kun ejer 10-14% og har 0% i stemmeret?

Hilsen den fortvivlede
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:19

Gå til en advokat. ¨Skat kan jo kræve ting af dig du ikke vil af med

Du er kun hovedaktionær hvis - som udgangspunkt  

• ejer eller har ejet 25 pct. eller mere af aktiekapitalen eller
  • råder eller har rådet over mere end 50 pct. af stemmeværdien

Det ændrer jo ikke ved, at selskabet kan have betalt udbyttet til dig - hvis de har gjort det til alle efter aktionærandel/anparts andel - men selskabet har været pligtige til at indberette det og så skulle der være tilbageholdt 27% udbytte skat

Jeg kan ikke se din alder have betydning - under 18 kan få udbytte  MEN det er klart - at selskabet skulle have indeholdt udbytteskat af dit og andres udbytter OG du skulle så naturligvis også have haft udbetalt udbyttet
Du burde i sagens natur også have været vidende om at du var aktionær - uanset %

Der er noget helt galt her - og kan den nære familie ikke forklare sig og du ikke har fået udbyttet men skat mener du skylder udbytteskat - så er det jo en kriminel handling som du kan politianmelde, men jeg ville da starte med en advokat der kan udrede sagen først

vh john Hannover

Tilmeldt 2. Mar 20
Skrevet kl. 01:32
Tak for svar.

Jeg har ikke noget udestående til skat - det beløb er blevet betalt hvert år af den nære slægtning. Via min skat - uden jeg har været klar over det!

Men mit spørgsmål er.. alle de penge der står jeg har fået udbetalt hvert år, har vedkommende overført til sig selv. Er det ikke ulovligt?

Inde på skat står jeg registreret som hovedaktionær, men i følge CVR.dk ejer jeg kun 10-14%
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:35

thewhitem:

1 Jeg har ikke noget udestående til skat - det beløb er blevet betalt hvert år af den nære slægtning. Via min skat - uden jeg har været klar over det!

2 Men mit spørgsmål er.. alle de penge der står jeg har fået udbetalt hvert år, har vedkommende overført til sig selv. Er det ikke ulovligt?

1 godt nok - så har de tilsyneladende gjort den del korrekt - du burde nok have kunne se det via din skat

2 jo - du skulle have haft det overført til dig - og jeg går ud fra du har talt med den der nære slægtning om hvad og hvorfor - men jo  det skulle have været udbetalt til dig

vh john H

Tilmeldt 2. Mar 20
Skrevet kl. 01:40
Den nære slægtning er IKKE villig til at tale med mig omkring disse ting - vil ikke vise mig regnskaber, ejerforhold eller noget som helst. Revisor nægter mine opkald.

Jeg har søgt advokat hjælp - han har bare ikke tid nu.

Det drejer sig om flere millioner vedkommende har snydt sig til - igennem min skat.

Har det noget at sige, at jeg har været under 18 i en årrække? Kan han af den årsag have lov/grund til at overføre pengene til sig selv?
Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 08:54

Hvis du har et cvrnr. eller bare et navn på selskabet, eller det nære familiemedlem, så kan du finde regnskaber på www.cvr.dk , her vil også ejerforhold stå.

Kontakt da endelig mere end en advokat. Der er en del derude. Også nogle frivillige hjælpere.

Meget mystisk sag imo.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:30

thewhitem:
Det drejer sig om flere millioner vedkommende har snydt sig til - igennem min skat.

Har det noget at sige, at jeg har været under 18 i en årrække? Kan han af den årsag have lov/grund til at overføre pengene til sig selv?
nej ikke hvis du også i en årrække har været over 18. Også hvis du var under 18 er pengene dine hvis udbyttet er dit og du har været beskattet men en værge/forældre kan naturligvis holde på pengene så du ikke bare selv kunne bruge los af dem og aktierne kan være givet f.eks som arv - og stå i forvaltningsdepot hvis du er under 18 og så går udbyttet også der.

Tage dem selv må de ikke. Derimod kan de aktier godt være givet dig som under 18 så ligge i forvaltningsdepot i en bank - tilhørende dit navn men de skal så være frigivet da du blev 18 - Hvis du stadigt er under 18 - så kan beløbet sagtens tænkes at ligge i et forvaltningsdepot.

Der er en del mystiske ting i det. Jeg ved jo ikke hvor længe det har stået på - men grænsen for 27% har jo ligget lige lidt over 50 t - så med flere mio du har været beskattet af - lad os sige over 10 år - så ville det jo være udbytte 200.000 kr om året - og du vil på din årsopgørelse som du kan logge ind på i skat, kunne se hvad du har betalt i udbytte skat - som så skal være ganske meget da det har været 27% af en del og så 42% af den formentlig største del

Hvor har du det konkrete tal - flere mio kroner fra?

Revisor kan godt nægte at tale med dig

Advokat - her må det være muligt at finde en der kan udtale sig og har tid hurtigt. Regn med det jo har en pris. 

Du kan gå i cvr.dk og søge på navn og CVR - og det kan du finde ved at logge på skat og se i Mine skatteoplysninger, hvor du kan søge hvem der har indberettet udbytte for dig - som du så er beskattet af. Så kan du finde firmaet i CVR og der kan du i regnskaberne se de samlede udbytter for mange år tilbage og du kan så regne ud, at - med mindre der er forskellige aktieklasse - så skal du have haft din ejer% af udbyttet - du beskriver som 10-14%. Hvor har du tallet 10-14% fra - er det netop fra CVR som angiver med sådanne intervaller?

Du har som aktionær stemmeret på dine aktier ved generalforsamlingen men kan ikke lige bruge 10-14% stemmemæssigt til det store.

Endeligt kan du - når du har set alle oplysninger i skatteoplysninger og er helt konkret vidende om beløbet for hvert år - i værste fald gå til politiet hvis du er stensikker på pengene ikke står i forvaltnings depot og du er under 18. Det er så bare mærkeligt, at den nære slægtning ikke vil oplyse dig om, at de står i et sådan depot - men det kan jo være af frygt for at du tager forskud på glæderne og tager lån og andet NU hvis du bliver bekendt med de præcise omstændigheder.

vh john hannover

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)