Det ville jeg ikke gøre. Du kan sagtens køre videre med negativ egenkapital og skrive i årsberetningen at du forventer going concern og at underskuddet dækkes via driften i næste regnskabsår.
Problemet med at konvertere gæld til egenkapital er, at du ikke senere kan trække pengene ud igen.
Tak for det hurtige svar. Hele historien er, at jeg står overfor at ville lukke firmaet. Kan ikke se hvordan jeg skal gøre dette uden, at konvertere lånet til egenkapital..
Jeg har lånt virksomheden 115k og der er på nuværende 93k i virksomheden.
Tak for det hurtige svar. Hele historien er, at jeg står overfor at ville lukke firmaet. Kan ikke se hvordan jeg skal gøre dette uden, at konvertere lånet til egenkapital..
Jeg har lånt virksomheden 115k og der er på nuværende 93k i virksomheden.
Gå til en revisor. Du kan ikke umiddelbart blot gøre gælden konvertibel, da det ville kræve, at du havde indarbejdet det via GF og vedtægter med mere fra starten. Det ville have givet fradrag for tabet.
Jeg mener dog nok du må kunne foretage en ren praktisk konvertering (var det et konvertibelt lån fra start kunne du have fået fradrag ved lukning uden rent faktisk at konvertere). Det skal vel så så behandles som kontant indskudt kapital registreret via selskabsstyrelsen og vil så rent praktisk flyttes fra gæld til EK -
Hvis jeg husker ret, så betyder det, at du taber den del af af din gæld som virksomheden ikke kan dækkes
Da jeg som nævnt mener der er en række regler du skal overholde, så ville jeg gå til en revisor og få hjælp til beslutning om hvordan/om du her skal/bør konvertere og hvorvidt du skal lukke via frivillig likvidation - og hvor forudsætning er, at der ikke er andre kreditorer inkl skat og moms - eller om du er så 100% sikker på, der ikke er nogen som andre kreditorer end dig selv - og kan lukke via skatteerklæring
Jeg ville ikke, med det beløb og de lidt komplekse regler for konvertering, vove at gøre det selv
vh john Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Eftersom jeg aldrig har lånt penge af andre end mig selv privat, eller skylder penge til skat, er det vel ikke en besværlighed? Det er vel "blot" at konvertere gælden til egenkapital og så lukke virksomheden ved betalingserklæring? Naturligvis med accept for de eventuelle tab der forekommer.
Jeg ønsker det blot "af vejen" så hurtigt som muligt.
Ja det må kunne lade sig gøre - enig. Jeg ville betale mig fra hjælp til det, men kan kan jo sagtens selv. Erklæringslukning er jo ret enkelt - konverteringen skal via GF og vedtægter samt EOS registrering mm
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER