Hej med jer Er ret sikker på det er i den rigtige kategori jeg er landet :) Lidt baggrund først.... I 1997 startede jeg mit enkeltmands transportfirma første gang og fik et momsnummer - der senere blev til et CVR nummer - som vi kalder 11111111. I 2000 lukkede jeg mit firma og blev lønslave i nogle år. I 2006 startede jeg op igen med CVR nummer 11111111 og SE nummer 22222222 - jeg fik den gang af vide hos SKAT at man ikke kunne få samme CVR og SE nummer igen grundet jeg tidligere havde lukket mit firma ned og derved "opbrugt" det SE nummer der hed 11111111 så derfor det nye SE nummer 22222222. I 2011 lukkede jeg ned igen og blev igen lønslave. I 2014 startede jeg så op igen og fik nu tildelt SE nummer 33333333 - altså igen et nyt SE nummer lige som sidst. I 2019 kom der nye krav om varebilstilladelse som jeg også fik uden problemer..... troede jeg. Trafikstyrelsen har en intern regel om at man ikke kan have en tilladelse til varebil hvis ikke CVR og SE nummeret er ens. Det tog rigtigt nok kun 10 minutter at få det fixet og TS var igen glade. Efterfølgende har jeg så fundet ud af at jeg teknisk set har startet ny virksomhed grundet skift af SE nummer fra 33333333 til 11111111. Jeg læste også et sted at jeg skulle sælge alle aktiver fra det "gamle" firma til det "nye" firma. Mit spørgsmål er om det er så vigtigt at sælge fra gammelt til nyt SE nummer - det vil med stor sandsynlighed betyde at det nye SE nummer går i negativ moms dels fordi jeg allerede har bogført ny leasing af bil på det nye SE nummer og med kun 2 måneders indtjening til at dække en del udgifter i denne forbindelse ( samt hvad der ellers er af løbende udgifter ). Et ekstra spørgsmål. Det blev vist lidt snørklet men håber det giver mening alligevel :D På forhånd tak Kim |
Hvis det fra start til slut handler om den samme enkeltmandsvirksomhed, kan jeg ikke se, hvorfor du skulle overdrage noget. SE-nummeret er i dén forbindelse "bare" et administrativt nummer. Det er korrekt, at hvis du et nyt selskab, f.eks. et ApS, med nyt CVR-nummer skulle overtage fra et EMV, så skulle aktiverne handles mellem selskaberne.
Som altid: Få en bogholder eller revisor til at lave årsopgørelsen og tjekke op på momsangivelsen for 2019. Hun/han vil så også (forhåbentlig) kunne verificere min opfattelse af tingene.