Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skiftet SE nummer

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jun 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 00:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Er ret sikker på det er i den rigtige kategori jeg er landet :)

Lidt baggrund først....

I 1997 startede jeg mit enkeltmands transportfirma første gang og fik et momsnummer - der senere blev til et CVR nummer - som vi kalder 11111111.

I 2000 lukkede jeg mit firma og blev lønslave i nogle år.

I 2006 startede jeg op igen med CVR nummer 11111111 og SE nummer 22222222 - jeg fik den gang af vide hos SKAT at man ikke kunne få samme CVR og SE nummer igen grundet jeg tidligere havde lukket mit firma ned og derved "opbrugt" det SE nummer der hed 11111111 så derfor det nye SE nummer 22222222.

I 2011 lukkede jeg ned igen og blev igen lønslave.

I 2014 startede jeg så op igen og fik nu tildelt SE nummer 33333333 - altså igen et nyt SE nummer lige som sidst.

I 2019 kom der nye krav om varebilstilladelse som jeg også fik uden problemer..... troede jeg.

Trafikstyrelsen har en intern regel om at man ikke kan have en tilladelse til varebil hvis ikke CVR og SE nummeret er ens.
Efter en del tovtrækkeri med TS og deres jurister fik jeg fat i en hos erhvervsstyrelsen som fortalte at man uden problemer kunne genåbne sit gamle SE nummer således jeg igen ville få CVR og SE nummer der hedder 11111111 - dette skete pr. 31/10-2019 således at jeg fik 10 måneder med det gamle SE nummer og 2 måneder med det nye SE nummer - helt fantastisk med 2 regnskaber for så kort en periode...

Det tog rigtigt nok kun 10 minutter at få det fixet og TS var igen glade.

Efterfølgende har jeg så fundet ud af at jeg teknisk set har startet ny virksomhed grundet skift af SE nummer fra 33333333 til 11111111.
Det betyder bl.a. at jeg skal indberette moms hvert kvartal i stedet for hver halve år de næste 18 måneder.

Jeg læste også et sted at jeg skulle sælge alle aktiver fra det "gamle" firma til det "nye" firma.

Mit spørgsmål er om det er så vigtigt at sælge fra gammelt til nyt SE nummer - det vil med stor sandsynlighed betyde at det nye SE nummer går i negativ moms dels fordi jeg allerede har bogført ny leasing af bil på det nye SE nummer og med kun 2 måneders indtjening til at dække en del udgifter i denne forbindelse ( samt hvad der ellers er af løbende udgifter ).

Et ekstra spørgsmål.
Når nu jeg skal indberette til den udvidede selvangivelse i Juli måned skal jeg så oplyse at jeg har lukket en virksomhed selvom mit CVR nummer hele tiden har/er aktivt?

Det blev vist lidt snørklet men håber det giver mening alligevel :D

På forhånd tak

Kim

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:00

Hvis det fra start til slut handler om den samme enkeltmandsvirksomhed, kan jeg ikke se, hvorfor du skulle overdrage noget. SE-nummeret er i dén forbindelse "bare" et administrativt nummer. Det er korrekt, at hvis du et nyt selskab, f.eks. et ApS, med nyt CVR-nummer skulle overtage fra et EMV, så skulle aktiverne handles mellem selskaberne.

Som altid: Få en bogholder eller revisor til at lave årsopgørelsen og tjekke op på momsangivelsen for 2019. Hun/han vil så også (forhåbentlig) kunne verificere min opfattelse af tingene.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:33

Jørgen Kirkegaard:
Hvis det fra start til slut handler om den samme enkeltmandsvirksomhed, kan jeg ikke se, hvorfor du skulle overdrage noget. SE-nummeret er i dén forbindelse "bare" et administrativt nummer.
det må handler om at trådstarter har haft 2 tidl SE og nu et nyt SE - hvor hvert SE jo er selvstændigt regnskabspligtige og momspligtige - så moms skal afregnes for hver - og har et SE købt et aktiv med momsfradrag - så skal det jo ud af det SE når det lukkes - købes ud med moms af den der lukker eller med moms at det ny SE - før det gamle SE kan lukke

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jun 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 00:38

Tak for svar begge 2.

Jeg har lavet en faktura på de ting der skal flyttes over til det nye SE nummer.

I sidste ende bliver momsen for mig den samme bare fordelt anderledes end hvis der ikke var en faktura med køb / salg :)

Mvh.

Kim

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)