Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af brugt maskine, kontant

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vi har købt en brugt maskine til 15,000 og køber forlanger betalingen kontant.

Hvordan gør vi dette? Skal vi bare hæve pengene i banken, og så få en underskrift fra sælger, med salgspris?

Hvad med moms, når vi køber brugt?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder suspekt, at sælger vil have betalingen kontant. Vil sælger så overhovedet skrive under på at have modtaget pengene? Der er en 10.000 kroners grænse mht. kontant betaling, men jeg ved ikke, om den gør sig gældende her. Det kunne du jo fortælle sælger.

Bogføringsteknisk er det korrekt, at du så må hæve pengene fra banken og postere "Køb af maskine". Du skal selvfølgelig have dokumentation på det. Det er imidlertid kun op til 14.100, at du må straksafskrive, så det skal du lige have med.

Og nej, der er ikke noget med moms, når I køber privat. Det er ikke, fordi I køber brugt. Ups, jeg læser det lige igen. Er sælger et momsregistreret firma? Så skal jeg lige skrive indlægget om :-/

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth:

Hej,

Vi har købt en brugt maskine til 15,000 og køber forlanger betalingen kontant.

Hvordan gør vi dette? Skal vi bare hæve pengene i banken, og så få en underskrift fra sælger, med salgspris?

Hvad med moms, når vi køber brugt?

Du skal være opmærksom på, at du ikke kan fradrage udgiften hvis du ikke betaler via bankoverførsel, når beløbet er over 8.000 kr., jf. ligningslovens § 8Y. Afhængigt af hvad du ellers kan få sådan en maskine til ad anden vej, ville det altså være dumt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Arne:
Du skal være opmærksom på, at du ikke kan fradrage udgiften hvis du ikke betaler via bankoverførsel, når beløbet er over 8.000 kr., jf. ligningslovens § 8Y

Det er jo ikke helt rigtigt. Hvad hvis sælger ikke har en bankkonto? 

Det forhold er så også reguleret, hvor det præciseres hvilke oplysninger køber skal have fra sælger og indberette til SKAT for at få fradraget.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Arne:
Du skal være opmærksom på, at du ikke kan fradrage udgiften hvis du ikke betaler via bankoverførsel, når beløbet er over 8.000 kr., jf. ligningslovens § 8Y

Det er jo ikke helt rigtigt. Hvad hvis sælger ikke har en bankkonto? 

Det forhold er så også reguleret, hvor det præciseres hvilke oplysninger køber skal have fra sælger og indberette til SKAT for at få fradraget.

i så fald reguleres forholdet af bestemmelsens stk 3 - men naturlig har sælger en bankkonto; som det er oplyst ønsker sælger blot kontantbetaling.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Arne:
naturlig har sælger en bankkonto

Nu gætter du.......

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:50
Hvor mange stjerner giver du? :

klart det kan lyde suspekt - men du skal jo i alle fald så meddele sælger at det skal indberettes af dig på told- og skatteforvaltningens hjemmeside med oplysninger om det foretagne køb, herunder fakturaoplysninger, der entydigt identificerer leverandøren, og betalingen heraf  ellers har du ikke fradrag. Så kan det være han slet ikke er interesseret - Du kan også få spørgsmål i banken når du hæver 15.000 cash rent faktisk - da de KAN se det som noget med hvidvask risiko


Moms er der kun hvis den fremgår af fakturaen fra sælger som jo så skal være dansk momsregistreret - ellers er det ikke

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Arne:
naturlig har sælger en bankkonto

Nu gætter du.......

jeg forventer den slags er angivet i spørgsmålet.

Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 07:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for alle svarene.

Jeg kan oplyse, at maskinen er fra 1985, har det noget at sige, vedr. afskrivning?

Hvis vi får hævet pengene i banken og lavet et dokument med følgende oplysninger, er det så fint?

Salgsdato:

Sælgers navn og adresse:

Model navn på maskine:

Salgspris (excl./inkl. moms):

, Kenneth

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth:

Takker for alle svarene.

Jeg kan oplyse, at maskinen er fra 1985, har det noget at sige, vedr. afskrivning?

Hvis vi får hævet pengene i banken og lavet et dokument med følgende oplysninger, er det så fint?

Salgsdato:

Sælgers navn og adresse:

Model navn på maskine:

Salgspris (excl./inkl. moms):

, Kenneth

det har ikke betydning for afskrivning som er over straksafskrivningsgrænsen og bliver 25% for året osv . Du skal så huske at indberette sælger med detaljer til skat på deres hjemmeside - ellers har du ikke noget som helst fradrag 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)