Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag i enkeltmandsvirksomhed: computer

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jun 19
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg håber I kan hjælpe mig. Jeg benytter Dinero Basic, og da jeg har totalskadet min computer, så har jeg brug for en ny computer til min webshop.

Så hvis jeg går ned i Bilka og køber en computer (8899 DKK), som er til halv firma og halv privat - hvordan gør jeg så?

Er det så 20% jeg får tilbage i min personlige SKAT til april? Og hvordan bogfører jeg det i Dinero, når jeg vil lave en straks afskrivning?

Håber I kan hjælpe - tusind tak! :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Computer er eneste aktiv du faktisk må trække fuldt fra som omkostning - selv om du bruger den privat - men momsen skal deles altid

du bogfører den som køb af aktiv og med den pris er det med straksafskrivning umiddelbart 

Du har købt den 2020 og får jo så udgiften i 2020 og det påvirker dit resultat og skat for 2020 som giver virkning til næste år på evt udbetaling fra skat 

du skal gemme bilag og regnskab 5 år og det er firmaet der ejer den, så lukker du - skal du købe den ud igen med moms - eller sælge til andre og redgøre for den

momsen kan du så med brug halvt privat dele 50/50 = manuelt trække halv moms fra - det kræver du enten har erfaring nok i dinero eller finder hjælp til det - for kører du bare alm afskrivning vil hele momsen blive trukket fra som købsmoms

husk bilag til dit CVR

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Jun 19
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Så hvis prisen er 8000 kr for en computer, jeg køber den i virksomheden via det dankort der er tilknyttet min konto (gemmer alt dokumentation, bilag m.v.) og så får jeg 10% af momsen tilbage igen - altså 800 kr ved næste udbetaling fra skat på min personlige skatteopgørelse.

Er det korrekt forstået? :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

rebeccaulala:

Hej John,

Så hvis prisen er 8000 kr for en computer, jeg køber den i virksomheden via det dankort der er tilknyttet min konto (gemmer alt dokumentation, bilag m.v.) og så får jeg 10% af momsen tilbage igen - altså 800 kr ved næste udbetaling fra skat på min personlige skatteopgørelse.

Er det korrekt forstået? :) 

næh - momsen er korrekt 1600 og ja der får du 800 kr tilbage - men det er jo i din momsopgørelse og kan jo så være modregnet i din salgsmoms

resten af beløbet - som så nu er 8000 - 800 kr moms = 7.200 er en udgift i firmaet og når du selvangiver for det efter 2020 så giver det jo en skattebesparelse på ca 40% af de 7.200 kr som du har glæde af i 2021 - modregnet i dine forhåbentlig øvrige indtægter i firmaet. Computeren tilhører så firmaet og skal trækkes ud igen hvis du lukker

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Feb 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

tjeh måske, bemærk dog

For det første er spørgsmålet om du er momsregistreret ?

For det andet skal køb over 3.000 ske med fuld faktura til din virksomhed læs mere her.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2068791

Ellers er der slet ikke mulighed for momsfradrag

MBK § 82. Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.

mvh en revisor

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 21
Fra  Stenov Digital Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Forudsat du er momsregistreret og har en rimelig aktivitet i din webshop / firma så ville jeg ikke bruge en masse tid på at dele det op men købe den i firmaregi og trække udgiften. Det er jo små-penge du vil få tilbage privat og er ikke besværet værd hvis du spørger mig. Og så lever samfundet nok med at du tjekker en mail eller gå på facebook privat.

Så kan man kan synes at jeg er moralsk ude i tovene :-) men det er nok ikke her at hverken skat eller skatteyder ser kæmpe problemer :-)

Tilmeldt 2. Dec 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Jeg har købt en Bærbar PC (kr 10.000) i DK med omvendt betalingspligt på faktura. (og lagt ud med privat Dankort). Og skal betale 50% af momsen af PC da den bruges 50% privat. 

Jeg bruger Dineo og konterer udgiften på konto 8050 (straks afskrivning med omvendt betalingspligt) med modkonti "Udlæg ansat" så jeg får mine 10.000 kr tilbage privat. 

Med så fratrækkes moms jo 100% (dvs 2500kr). Så hvordan kan jeg lave manuel korrektion af så 1250 kr af momsen som skal betales af virksomheden? 

PS: 100% af Bærbar PC fratrækkes i virksomheden, jf. lovgivningen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin52:
PS: 100% af Bærbar PC fratrækkes i virksomheden, jf. lovgivningen.

Ja men er den i hjemmet skal momsen deles, uden man gør videre accepterer skat 50/50 (gælder alt der har mulig privat anvendelse) og det skal du have med i din bogføring

Du må have dinero support til at lede dig frem eller en bogholder online

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)