Computer er eneste aktiv du faktisk må trække fuldt fra som omkostning - selv om du bruger den privat - men momsen skal deles altid
du bogfører den som køb af aktiv og med den pris er det med straksafskrivning umiddelbart
Du har købt den 2020 og får jo så udgiften i 2020 og det påvirker dit resultat og skat for 2020 som giver virkning til næste år på evt udbetaling fra skat
du skal gemme bilag og regnskab 5 år og det er firmaet der ejer den, så lukker du - skal du købe den ud igen med moms - eller sælge til andre og redgøre for den
momsen kan du så med brug halvt privat dele 50/50 = manuelt trække halv moms fra - det kræver du enten har erfaring nok i dinero eller finder hjælp til det - for kører du bare alm afskrivning vil hele momsen blive trukket fra som købsmoms
Så hvis prisen er 8000 kr for en computer, jeg køber den i virksomheden via det dankort der er tilknyttet min konto (gemmer alt dokumentation, bilag m.v.) og så får jeg 10% af momsen tilbage igen - altså 800 kr ved næste udbetaling fra skat på min personlige skatteopgørelse.
Så hvis prisen er 8000 kr for en computer, jeg køber den i virksomheden via det dankort der er tilknyttet min konto (gemmer alt dokumentation, bilag m.v.) og så får jeg 10% af momsen tilbage igen - altså 800 kr ved næste udbetaling fra skat på min personlige skatteopgørelse.
Er det korrekt forstået? :)
næh - momsen er korrekt 1600 og ja der får du 800 kr tilbage - men det er jo i din momsopgørelse og kan jo så være modregnet i din salgsmoms
resten af beløbet - som så nu er 8000 - 800 kr moms = 7.200 er en udgift i firmaet og når du selvangiver for det efter 2020 så giver det jo en skattebesparelse på ca 40% af de 7.200 kr som du har glæde af i 2021 - modregnet i dine forhåbentlig øvrige indtægter i firmaet. Computeren tilhører så firmaet og skal trækkes ud igen hvis du lukker
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
MBK § 82. Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.
Forudsat du er momsregistreret og har en rimelig aktivitet i din webshop / firma så ville jeg ikke bruge en masse tid på at dele det op men købe den i firmaregi og trække udgiften. Det er jo små-penge du vil få tilbage privat og er ikke besværet værd hvis du spørger mig. Og så lever samfundet nok med at du tjekker en mail eller gå på facebook privat.
Så kan man kan synes at jeg er moralsk ude i tovene :-) men det er nok ikke her at hverken skat eller skatteyder ser kæmpe problemer :-)
Jeg har købt en Bærbar PC (kr 10.000) i DK med omvendt betalingspligt på faktura. (og lagt ud med privat Dankort). Og skal betale 50% af momsen af PC da den bruges 50% privat.
Jeg bruger Dineo og konterer udgiften på konto 8050 (straks afskrivning med omvendt betalingspligt) med modkonti "Udlæg ansat" så jeg får mine 10.000 kr tilbage privat.
Med så fratrækkes moms jo 100% (dvs 2500kr). Så hvordan kan jeg lave manuel korrektion af så 1250 kr af momsen som skal betales af virksomheden?
PS: 100% af Bærbar PC fratrækkes i virksomheden, jf. lovgivningen.
PS: 100% af Bærbar PC fratrækkes i virksomheden, jf. lovgivningen.
Ja men er den i hjemmet skal momsen deles, uden man gør videre accepterer skat 50/50 (gælder alt der har mulig privat anvendelse) og det skal du have med i din bogføring
Du må have dinero support til at lede dig frem eller en bogholder online
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER