Jeg er praktikant hos CitatPlakat.dk og er nu interesseret i DIN mening. Jeg skal nemlig til at skrive eksamensprojekt og kunne godt bruge nogle udefra kommentarer af andre iværksætter som forstår sig på iværksætteri.
CitatPlakat.dk er en virksomhed som er blevet skabt af to unge iværksættere, Kasper og Oliver. De startede helt småt og har nu opbygget et brand som rigtig mange danskere kender. Det er plakater med far-jokes og citatplakater fra diverse danske film der har ført CP frem i lyset. Idag sælger CP over 4000 forskellige plakater og er mange danskers fortrukne plakatshop. Ønsket med CP var og er at blive større og i fremtiden kunne sælges til evt. Hallmark. Den 7. februar deltog CP i Løvens Hule og fik en aftale i hus med Jesper Buch og Jan Lehrmann om at fusionere med deres største konkurrent - Dialægt. Selv er vi her utrolig glade for fusionen og samarbejdet går allerede forrygende. Vi har delt ligeligt op de forskellige opgaver og taler sammen om udvikling på daglig basis. Jeg er dog interesseret i at høre andre iværksætteres mening omkring denne fusion. Hvis du vel at mærke har set programmet, sæson 5 af Løvens Hule, så har du måske også en holdning til denne udvikling i virksomheden.
Jeg takker meget for jeres interesse! Kathrine Rasmussen
Det kommer vel an på hvad man vil med sin virksomhed.
Kan man lide det man laver og gerne vil lave det mange år frem, så skal man nok ikke sælge. Men hvis man "bare" tænker på pengene, så det sikkert meget godt.
Jeg synes at fusionen giver god mening, da man ikke skal udkonkurrere hinanden, men bruge hinandens ressourcer på at skabe flere produkter. Hvis man kan sammen med det andet firma, og man gerne vil lave forretning sammen, så giver det god mening i min optik :-)
Jeg synes det er svært for os andre at sætte os i de forskellige personers sko. Succesen vil udelukkende være drevet af hvordan denne relativt store gruppe af personer med lige megen stemmeret fungerer sammen. Logikken i at slå den sammen er god på mange måder, men det er ikke altid godt for jeres forhandlere kun at have en leverandør, og det kan underminere fordelene.
Infighting mellem alfahanner kan give problemer, men det kan også give en fantastisk dynamik. Når der en dag komme problemer som man kan skændes om så bliver det vigtigt om det er gamle venskaber eller forretningen der styrer løsningen. For internationalisering er der ingen tvivl om at det er en god ide at slå firmaerne sammen, men det gør organisationen noget vanskeligere.
Om det er en god ide kan vi kun se i bakspejlet, men logikken bag at gøre det er sund, og teamet synes også at være det.