Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal en regning indeholde cvr nr. ??

Side 4 ud af 4 (39 indlæg)
Fra Hjørring
Tilmeldt 28. Oct 19
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:54

Forkert. Momsbekendtgørelsen  henviser til momsnummer som i princippet kan være et SE-nr. 

Kravet om angivelse af cvr-nr fremgår af lov om erhvervsdrivende virksomheder for virksomheder uden begrænset ansvar og i selskabsloven for selskaber med begrænset ansvar.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:15

Wcon:

Lier:

Jesper_nl:
Om ordvalget er dårligt kan diskuteres, men pointen er stadig at du ikke selv har ret til at kræve en korrekt udformet faktura udleveret!

Om ordvalget er dårligt..... Tja man har jo netop retten til kræve en korrekt udformet faktura udlevet. Får man ikke det  er muligheden reelt kun at bringe SKAT i spil. Og ja enig i dit synspunkt om  at manglende momsnummer ikke fritager for betaling. 

Jeg er uenig. 

CVR-nummeret er nødvendigt for at dokumentere hvilken juridisk enhed der har udstedt fakturaen. Derfor er angivelse af CVR-nummer mig bekendt lovpligtig på al formel kommunikation, herunder aftaler og fakturaer.

Uden angivelse af CVR-nummer er det uklart hvem der er juridisk part. Jeg ville derfor nægte at betale uden CVR-nummer var påført fakturaen. 

Hvad er det for en lovpligt der gælder for selve aftalen? 

Der er jo i denne tråd ikke nogen tvivl om aftalen, så mener du at aftalen er ugyldig fordi kørelæren ikke har givet sit CVR-nummer?

I forhold til selve faktura, ja der er nogle lovmæssige krav til udformningen - enig. 

Men at nægte betaling fordi fakturaen ikke opfylder de formelle krav er decideret uklogt - fogedretten tillægger ikke fakturaen nogen afgørende betydning. Slet ikke når der ikke er tvivl om aftalen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46651
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:14

Jesper_nl:
fogedretten tillægger ikke fakturaen nogen afgørende betydning. Slet ikke når der ikke er tvivl om aftalen.
omvendt forstår jeg vel godt - hvis man laver aftale med f-eks enkeltmands CVR og så måske pludseligt risikerer at betale til et andet CVR måske i selskabsform - at man siger - HOLD it

Tror du faktisk en civilret ikke vil puste lidt ud og sige - Kunden bad blot om korrekt CVR grundet tvivl opstået ved anden bank end den som fremgik  - og så må den der fakturerer jo lige medvirke konstruktivt, og se at få korrekt CVR på regningen. Jeg ville håbe det ret klart i alle fald

der er jo ikke tale om at bare ikke ville betale - men om at bede om en meget meget simpel sag - nemlig et CVR som er lovkrav på en faktura med teksten - "må jeg lige få din faktura med korrekt CVR angivelse tak"  Reagerer kørelæren så ikke, så tror/håber jeg da ikke den bare kan køres som inkassosag.

En civil fogedret har vel også en del helt almindelig fornuft i hovedet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 07:30

Jesper_nl:

Wcon:

Lier:

Jesper_nl:
Om ordvalget er dårligt kan diskuteres, men pointen er stadig at du ikke selv har ret til at kræve en korrekt udformet faktura udleveret!

Om ordvalget er dårligt..... Tja man har jo netop retten til kræve en korrekt udformet faktura udlevet. Får man ikke det  er muligheden reelt kun at bringe SKAT i spil. Og ja enig i dit synspunkt om  at manglende momsnummer ikke fritager for betaling. 

Jeg er uenig. 

CVR-nummeret er nødvendigt for at dokumentere hvilken juridisk enhed der har udstedt fakturaen. Derfor er angivelse af CVR-nummer mig bekendt lovpligtig på al formel kommunikation, herunder aftaler og fakturaer.

Uden angivelse af CVR-nummer er det uklart hvem der er juridisk part. Jeg ville derfor nægte at betale uden CVR-nummer var påført fakturaen. 

Der er jo i denne tråd ikke nogen tvivl om aftalen, så mener du at aftalen er ugyldig fordi kørelæren ikke har givet sit CVR-nummer?

I forhold til selve faktura, ja der er nogle lovmæssige krav til udformningen - enig. 

Men at nægte betaling fordi fakturaen ikke opfylder de formelle krav er decideret uklogt - fogedretten tillægger ikke fakturaen nogen afgørende betydning. Slet ikke når der ikke er tvivl om aftalen.

https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/husk-dit-cvr-nummer-pa-din-hjemmeside-og-i-din-autosignatur/

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 08:08

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:
fogedretten tillægger ikke fakturaen nogen afgørende betydning. Slet ikke når der ikke er tvivl om aftalen.
omvendt forstår jeg vel godt - hvis man laver aftale med f-eks enkeltmands CVR og så måske pludseligt risikerer at betale til et andet CVR måske i selskabsform - at man siger - HOLD it

Tror du faktisk en civilret ikke vil puste lidt ud og sige - Kunden bad blot om korrekt CVR grundet tvivl opstået ved anden bank end den som fremgik  - og så må den der fakturerer jo lige medvirke konstruktivt, og se at få korrekt CVR på regningen. Jeg ville håbe det ret klart i alle fald

Jeg har hele tiden skrevet, at man høfligt kan bede om de ting man mener ikke er i orden. Men hvor mange gange skal man spørge??

Når man allerede har spurgt; og man ikke mener at have fået det man har krav på (eks. cvr-nummer på fakturaen), så kan og skal man som privatperson ikke gøre mere, andet end at rette henvendelse til myndighederne og lade dem udføre deres job.

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:

der er jo ikke tale om at bare ikke ville betale - men om at bede om en meget meget simpel sag - nemlig et CVR som er lovkrav på en faktura med teksten - "må jeg lige få din faktura med korrekt CVR angivelse tak"  Reagerer kørelæren så ikke, så tror/håber jeg da ikke den bare kan køres som inkassosag.

Jeg er ked af at skuffe dig, men betaler man ikke i henhold til den aftale man har - så bliver man dømt! Fakturaen får ikke afgørende betydning.

Det er først og fremmest aftalen der bestemmer udfaldet af enhver sag.

Cookie - John Hannover:

En civil fogedret har vel også en del helt almindelig fornuft i hovedet

Ikke mere end juraen tillader. En gang i mellem ryster man på hovedet over en kendelse, men domstolenes opgave er at behandle sagerne efter den lovgivning som foreligger.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 08:30

Wcon:

Jesper_nl:

https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/husk-dit-cvr-nummer-pa-din-hjemmeside-og-i-din-autosignatur/

Her er vi jo netop ude i konsekvensen for kørelæren, lige så vel som at det får konsekvenser hos Skat ikke at have styr på faktureringen.

I forhold til aftalen så er der intet krav - i det konkrete tilfælde er der ikke tvivl om aftalen og derfor vil man også tabe en sag hvis man ikke betaler. Så jeg gentager gerne mig selv; det er uklogt ikke at opfylde sin del af en aftale (i det konkrete tilfælde; at betale).

En domstol vil jo netop i denne situation henvise til, at det er op til Erhvervsstyrelsen og Skat at sørge for virksomheder overholder selskabs- og skattelovgivning. Og at det er domstolens opgave, at afgøre om aftalen er overholdt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46651
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:29

Jesper_nl:
Jeg er ked af at skuffe dig, men betaler man ikke i henhold til den aftale man har - så bliver man dømt! Fakturaen får ikke afgørende betydning.

du kan have ret - men du har ikke overbevist mig. Hvis man protesterer over en faktura med den begrundelse, at man mener den kommer fra en anden virksomhed end den man har aftale med og gør klart, at man vil have fuldt afklaret, at man betaler til aftalepartneren - og dermed giver leverandører klar mulighed for, uden besvær, at kunne bekræfte det er den korrekt aftalepartner - så tror jeg du vil møde dommere som siger - HER er protesteret mod en faktura som ikke kommer fra rette part - men du kan sagtens have ret i, at den ikke går.

Det afgørende er at gøre klart, at manglende betaling skyldes, at man ikke føler sig sikker på man faktisk betaler den rette aftale partner og derfor frygter ikke at få udlignet en gæld det korrekt sted - og blot beder bekræftet at det er den korrekt (det korrekt CVR) man udligner med sin betaling.

Jeg ville i alle fald som kørelærer ikke vælge at tage sådan en til retten, når den var protesteret på det vis. Man vil givet blive dømt til at betale - men jeg er ikke sikker på andet, end at retten vil sige kørelæreren - ved passivt ikke at ville sikre kunden vidste det var ret modtager - måtte tage alle - eller mindst dele omkostninger

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 12:02

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:

du kan have ret - men du har ikke overbevist mig. Hvis man protesterer over en faktura med den begrundelse, at man mener den kommer fra en anden virksomhed end den man har aftale med og gør klart, at man vil have fuldt afklaret, at man betaler til aftalepartneren - og dermed giver leverandører klar mulighed for, uden besvær, at kunne bekræfte det er den korrekt aftalepartner - så tror jeg du vil møde dommere som siger - HER er protesteret mod en faktura som ikke kommer fra rette part - men du kan sagtens have ret i, at den ikke går.

Det afgørende er at gøre klart, at manglende betaling skyldes, at man ikke føler sig sikker på man faktisk betaler den rette aftale partner og derfor frygter ikke at få udlignet en gæld det korrekt sted - og blot beder bekræftet at det er den korrekt (det korrekt CVR) man udligner med sin betaling.

Jeg skriver i denne tråd som et svar på det oprindelige indlæg, og derfor har jeg aldrig anfægtet selve aftalen.

Så derfor, hvis der ikke er tvivl om aftalen, så får en faktura ikke nogen nævneværdig betydning foran dommeren.

Men er der tvivl om aftalens indhold og hvem aftaleparterne er, ja så vil en faktura sagtens kunne indgå som bevis. Men det er sjældent set (min opfattelse) at en faktura indgår som det "tunge" skyts, da fakturaen ofte ikke er andet end en formalitet der bekræfter aftalens fuldførelse.

Cookie - John Hannover:

Jeg ville i alle fald som kørelærer ikke vælge at tage sådan en til retten, når den var protesteret på det vis. Man vil givet blive dømt til at betale - men jeg er ikke sikker på andet, end at retten vil sige kørelæreren - ved passivt ikke at ville sikre kunden vidste det var ret modtager - måtte tage alle - eller mindst dele omkostninger

Nu ved vi jo ikke om kørelæren har "rene" hensigter eller ej - så hvis kørelæren ønsker at skjule "sort arbejde", ja så tror jeg heller ikke han vil i retten.

Som i det konkrete tilfælde, hvor der ikke er tvivl om aftalen, og der er oplyst en konto hvortil man kan betale med frigørende virkning. Så har jeg til gode, at opleve, at en skyldner går fra retten med andet end en erfaring rigere - Hvis sagen nogensinde ender i retten vel at mærke.

Skyldneren har en meget tung bevismæssig opgave, hvis han skulle kunne tilbageholde (betalingen) sin del af aftalen. 

Side 4 ud af 4 (39 indlæg)