Jeg er ked af at skuffe dig, men betaler man ikke i henhold til den aftale man har - så bliver man dømt! Fakturaen får ikke afgørende betydning.
du kan have ret - men du har ikke overbevist mig. Hvis man protesterer over en faktura med den begrundelse, at man mener den kommer fra en anden virksomhed end den man har aftale med og gør klart, at man vil have fuldt afklaret, at man betaler til aftalepartneren - og dermed giver leverandører klar mulighed for, uden besvær, at kunne bekræfte det er den korrekt aftalepartner - så tror jeg du vil møde dommere som siger - HER er protesteret mod en faktura som ikke kommer fra rette part - men du kan sagtens have ret i, at den ikke går.
Det afgørende er at gøre klart, at manglende betaling skyldes, at man ikke føler sig sikker på man faktisk betaler den rette aftale partner og derfor frygter ikke at få udlignet en gæld det korrekt sted - og blot beder bekræftet at det er den korrekt (det korrekt CVR) man udligner med sin betaling.
Jeg skriver i denne tråd som et svar på det oprindelige indlæg, og derfor har jeg aldrig anfægtet selve aftalen.
Så derfor, hvis der ikke er tvivl om aftalen, så får en faktura ikke nogen nævneværdig betydning foran dommeren.
Men er der tvivl om aftalens indhold og hvem aftaleparterne er, ja så vil en faktura sagtens kunne indgå som bevis. Men det er sjældent set (min opfattelse) at en faktura indgår som det "tunge" skyts, da fakturaen ofte ikke er andet end en formalitet der bekræfter aftalens fuldførelse.
Jeg ville i alle fald som kørelærer ikke vælge at tage sådan en til retten, når den var protesteret på det vis. Man vil givet blive dømt til at betale - men jeg er ikke sikker på andet, end at retten vil sige kørelæreren - ved passivt ikke at ville sikre kunden vidste det var ret modtager - måtte tage alle - eller mindst dele omkostninger
Nu ved vi jo ikke om kørelæren har "rene" hensigter eller ej - så hvis kørelæren ønsker at skjule "sort arbejde", ja så tror jeg heller ikke han vil i retten.
Som i det konkrete tilfælde, hvor der ikke er tvivl om aftalen, og der er oplyst en konto hvortil man kan betale med frigørende virkning. Så har jeg til gode, at opleve, at en skyldner går fra retten med andet end en erfaring rigere - Hvis sagen nogensinde ender i retten vel at mærke.
Skyldneren har en meget tung bevismæssig opgave, hvis han skulle kunne tilbageholde (betalingen) sin del af aftalen.