Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Papagøjeplader - virksomhedsejer. Hvad med moms, beskatning og kørebog

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Aug 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Vi er tre ejere af en virksomhed, hver ejer 1/3. En af ejerne arbejder fuld tid i virksomheden - primært med salg, hvor han kører rundt til kunder i hele landet og afleverer produkt.

Vi vil købe en ny varebil, og overvejer papegøjeplader, så han også kan benytte den privat.

Hvordan med moms for bilen hvis den er på papegøjeplader. Gætter på, at momsen ved indkøbet af bilen ikke kan trækkes fra, men moms på driften kan.

Skal ejeren, som får bilen stillet til rådighed, beskattes, når han er medejer af virksomheden? Tænker at hvis det var en ansat, så er der beskatning, men jeg er i tvivl, når han er medejer af virksomheden.

Skal der føres kørebog mellem privat og forretningskørsel, når man har papegøjeplader.

VH

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må være et I/S går jeg så ud fra - og ikke et selskab? Må erkende jeg ikke har tænkt over papegøje i I/S med 3 ejere, men forestiller mig det må være samme regel som i enkeltmandsvirksomhed VENT OM ANDRE VED MERE:

Han skal så selv købe bilen med moms og betale halv privatbenyttelsesafgift - og kan så få statens takst efter nøje ført kørebog og der er så fradrag for moms i % i forhold til firma/privat km

Er det et selskab, man man ikke benytte en bil ejet af selskabet privat uden skat af fri bil - og ikke få momsfradrag for kørsel i egen bil, blot efter statens takst/fordeling privat/firma kørsel efter nøje ført kørebog

https://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Sorry momsen af hele driften kan trækkes fra når bilen er købt med momsfradrag og der er betalt privatbenyttelsesafgift som jeg husker det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Aug 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg glemte at præcisere. Det er et ApS, hvor vi er 3 ejere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan ikke bruge en papegøjepladebil i ApS på den måde - det vil give skat af fri bil - og køber ejer selv papegøje med moms så er der ikke fradrag for driftsmoms men blot statens takst - som så også kræver, at der udbetales en reel løn samtidigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er 2 interesse parter firmaet og den ansatte. Husk at den optimale økonomiske diposition for firmaet ikke nødvendigvis er optimal for den ansatte.

Der er 3 muligheder:

I) Firmaet køber/leaser og drifter en tjenestevogn, denne kan være på hvide plader med moms, eller på guleplader uden moms (papegøjeplader giver ikke mening her). Denne henstilles på firmaets adresse og der føres 100% kørebog og tilsyn med at kørebogen er ført korrekt. Den ansatte beskattes ikke af dette, men må ikke udføre et eneste privat svinktur i denne.

2) Firmaet køber/leaser en fri firmabil. Denne kan være på hvide plader eller på papegøjeplader. Den ansatte beskattes for dette (25% af værdi pr. år min af 250.000kr). Kørebog og kontrol er ikke påkrævet for dette. Bilen må benyttes frit inden for de rammer som aftales parterne imellem.

3) DEn ansatte stiller egen bil til rådighed. Denne kan være på hvide plader eller på papegøjeplader. Han kan da modtage skattefri km-godtgørelse efter en takst som aftales. Denne takst kan maksimalt udgøre statens takst, men den kan være lavere. Der skal føres nøje kørebog, og firmaet skal kontrollere denne føres korrekt og retvisende. Der må ikke ske lønreduktion som følge af km-udgiften, og der skal være tale om reel lønudbetaling og ansættelse udover km-pengene. Der betales kun halv privatbenyttelsesafgift for papegøjeplader hvis formalia vedr. dette er overholdt - dvs. det skal være særskilt aftalt at der stilles bil til rådighed osv.

Om fri firmabil/km-godtgørelse er en fordel for den ansatte afhænger af bilens størrelse og forholdet mellem private og erhvevs-km, samt vedkommenes private forhold ang. forsikring og financering. Ligeså for om 1,2,3 er bedst for firmaet. Ofte kan forsikrign i firmaregi og lån ditto være dyerer end i privat regi.

 

Venligst

  Nicolai

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

man skal nok være ret klar over, at en hvidpladebil - uanset den står på selskabets adresse - meget let fører til besvær med skat - for at bevise den ikke benyttes privat. Jeg ville nok ikke vælge hvidplade bil hvis ikke jeg var klar til at betale skat af fri bil - men  - det er jo ikke en facitliste

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

John, helt enig. JEg ville ihvertfald få en revisor med forsikring til at beskrive kontrollen, eller et bindende svar ud af skat for at tilsyn og kontrol udført på en given måde er nok.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)