Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Særligt" køretøj som selvstændig

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. May 19
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino, her kommer en af de lange. 

Jeg er selvstændig, og skal bruge en specialindrettet liftbil med en totalvægt på 3500kg til mit firma, men er løbet ind i nogle ting jeg ikke helt kan finde et svar på.

Jeg tager udgangspunkt i https://skat.dk/SKAT.aspx?oid=1947975 om Særlige køretøjer.
Først og fremmest: Skat skriver, at "medarbejderen får stillet et køretøj til rådighed af arbejdsgiveren". Kan denne tekst så overhovedet bruges til selvstændige med enkeltmandsvirksomhed? Er det noget andet hvis det er et ApS?

2: Jeg må gerne køre mellem arbejdsplads og hjem i et "særligt" køretøj - mit firma er registreret på min hjemmeadresse og jeg har kunder mange forskellige steder i landet. Får jeg problemer med dette?

3: Hvis jeg skal have skiftet dæk eller lavet service på bilen, og kan låne min fars værksted, må jeg så køre derhen og lave service på bilen, eller anses det som privat kørsel?

4: Jeg kan også læse mig frem til, at jeg kun kan få delvis momsfradrag, hvis bilen til dels bruges til momsfritagede formål. Hvis jeg eksempelvis kører ud for at lave markedsføringsmateriale med bilen, så er der jo ikke nødvendigvis penge involveret (og derfor heller ikke moms). Ses dette som et momsfritaget formål, eller hvordan skal det forstås?

5: Er det rigtigt forstået, at jeg kan køre op til 1000km årligt privat i forbindelse med erhvervsmæssig kørsel (og alt herefter beskattes efter km-takst). Og at hvis jeg bruger den helt privat skal jeg beskattes med et beløb, der svarer til at leje et lignende køretøj?

6: Kan der ved en kontrol være nogen tvivl om, at køretøjet er et "særligt" køretøj (og dermed beskattes derefter), når det er en liftbil med en totalvægt på 3500kg, og den er indrettet med faste hylder, kasser og specialdesignede holdere til udstyr, men størstedelen af gulvet er frit?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper5631:

Hej Amino, her kommer en af de lange. 

Jeg er selvstændig, og skal bruge en specialindrettet liftbil med en totalvægt på 3500kg til mit firma, men er løbet ind i nogle ting jeg ikke helt kan finde et svar på.

Jeg tager udgangspunkt i https://skat.dk/SKAT.aspx?oid=1947975 om Særlige køretøjer.
Først og fremmest: Skat skriver, at "medarbejderen får stillet et køretøj til rådighed af arbejdsgiveren". Kan denne tekst så overhovedet bruges til selvstændige med enkeltmandsvirksomhed? Er det noget andet hvis det er et ApS?

Nej, det kan den ikke bare. 

Og ja, det er noget andet hvis du er ansat i eget ApS.

Kasper5631:

2: Jeg må gerne køre mellem arbejdsplads og hjem i et "særligt" køretøj - mit firma er registreret på min hjemmeadresse og jeg har kunder mange forskellige steder i landet. Får jeg problemer med dette?

Hvis dit firma er registreret på hjemadressen, så kan der af logiske grunde jo ikke være noget kørsel mellem hjem og arbejde.

Kører du fra virksomhedens adresse og ud til en kunde, så har det intet med "mellem hjem og arbejde" at gøre.

Kasper5631:

3: Hvis jeg skal have skiftet dæk eller lavet service på bilen, og kan låne min fars værksted, må jeg så køre derhen og lave service på bilen, eller anses det som privat kørsel?

Du bestemmer selv hvilket værksted du anvender, du bestemmer også selv hvem der laver service på bilen.

 

Husk, at der skal regning på såfremt penge skifter hænder for lån af værkstedet.

Kasper5631:

4: Jeg kan også læse mig frem til, at jeg kun kan få delvis momsfradrag, hvis bilen til dels bruges til momsfritagede formål. Hvis jeg eksempelvis kører ud for at lave markedsføringsmateriale med bilen, så er der jo ikke nødvendigvis penge involveret (og derfor heller ikke moms). Ses dette som et momsfritaget formål, eller hvordan skal det forstås?

Alt hvad der laves for en fuldt momspligtig virksomhed, også markedsføring, er også berettiget til fradrag i købsmomsen.

Kasper5631:

5: Er det rigtigt forstået, at jeg kan køre op til 1000km årligt privat i forbindelse med erhvervsmæssig kørsel (og alt herefter beskattes efter km-takst). Og at hvis jeg bruger den helt privat skal jeg beskattes med et beløb, der svarer til at leje et lignende køretøj?

Det gælder kun for ansatte. Og er i øvrigt kun lavet for at løse en række praktiske problemstillinger for en ansat, da man lavede disse bestemmelser i ligningsloven antog man netop at en selvstændig ikke havde de samme praktiske udfordringer.

Du er selvstændig og med virksomhedsadresse og hjemadresse samme sted, kan du i princippet slet ikke køre privat i den bil.

For det første er et sådant køretøj som du beskriver ikke egnet til privat kørsel, hvilket afspejler sig i registreringsafgiften, og af samme årsag er den ikke omfattet af "fri bil" eller lignende bestemmelser.

Kasper5631:

6: Kan der ved en kontrol være nogen tvivl om, at køretøjet er et "særligt" køretøj (og dermed beskattes derefter), når det er en liftbil med en totalvægt på 3500kg, og den er indrettet med faste hylder, kasser og specialdesignede holdere til udstyr, men størstedelen af gulvet er frit?

Det er en konkret vurdering, men prøv at kigge på bilen og stil dig selv spørgsmålet; Hvis dette ikke var min egen bil, ville jeg så stadig tænke dette var et "specialkøretøj"? 
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)