Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfri eller momspligtig ydelse?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej! Jeg har et spørgsmål vedrørende moms/momsfri omkring psykoterapi og coaching...

For mange år siden, da jeg startede firma 14 år siden, sagde SKAT, at hvis jeg lavede life coaching og terapi for privatpersoner var det. momsfri, men hvis jeg lavede coaching for virksomheder var det momspligtig. (Det har jeg desværre ikke på skrift.)

Nu siger SKAT, at psykoterapi er momsfri (hvis der er nogle kriterier til stede), men al coaching er momspligtig... dvs. man skal betragte dem som to forskellige ydelser (også ved privatpersoner).

Når jeg laver terapi og coaching kan jeg faktisk ikke rigtig skelne mellem de to, for jeg laver en blanding... Sessionen kan være en coachende terapi eller en terapeutisk coaching... Jeg bruger jo hele mig og alle mine værktøjer, afhængig af, hvad klienten har brug for. Så jeg har svært ved at splitte de to ydelser...

Jeg har brug for et råd, hvad jeg skal gøre omkring moms/ikke moms...

På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke en 100% facitliste Måske denne siger lidt om principperne https://johnhannover.blogspot.dk/2018/04/momsfri-undervisning.html    og denne http://johnhannover.blogspot.dk/2015/05/velfrd-og-sundhedsydelser-skat.html som deler lidt op i sundhedsydelser

Det handler om fagligt niveau og uddannelse mm når vi taler de her psykologi sager - helbreds osv - Ville det typisk være noget en læge ville have henvist til - eller er det noget rent personlig som nogen synes kan gøre dem endnu bedre til xxx- og en masse andet

Da det er dyrt for dig at gå galt i byen, så ville jeg - med en revisor - få beskrevet helt konkret og KORT - HVAD dine ydelser består af og overfor hvem. Det kan så stilles for- som jeg husker det 400 kr i bindende svar til skat og så ved du

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Moongirl:
Når jeg laver terapi og coaching kan jeg faktisk ikke rigtig skelne mellem de to, for jeg laver en blanding

Se på formålet med din behandling. En af betingelserne for at ydelsen er momsfri er, at der skal der være tale om behandling af personer med henblik på at forebygge, diagnosticere, behandle og så vidt muligt helbrede sygdomme eller sundhedsmæssige uregelmæssigheder (anomalier).

Fra København
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak. Uh ja... denne sætning har jeg også fået fra Skat. Men det er en meget kryptisk sætning... :-/ Jeg er jo ikke læge, så kan ikke diagnosticere... Men kan sagtens have folk i terapi (behandling, samtaleterapi) som lider af angst, stress, depression... Mine sessioner er både forebyggende og "helbredende" når de kommer med en følelsemæssig ubalance.

Men lad os nu sige, at folk har brug for hjælp til at finde et nyt job eller en kæreste, så går det vel under life coaching?... Og så skal der moms på?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Moongirl:
Men lad os nu sige, at folk har brug for hjælp til at finde et nyt job eller en kæreste, så går det vel under life coaching?... Og så skal der moms på

Ja.

For at det skal være momsfrit skal der være tale om en diagnosticeret lidelse, der søges behandlet og helbredt. Det er en knivskarp balancegang, jeg mener at dansk psykoterapeutforening skrev lidt om emnet for et par år siden på deres hjemmeside

Fra København
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit hurtige svar! ;-) tjekker dine links...

Fra København
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener Skat har skrevet, at der ikke behøver være lægelig diagnose, men jeg kan selv diagnosticere som terapeut... men man skal føre journal, hvor jeg skriver hvilken diagnose det er og foreslået behandling... Men ja, klart nemmere, hvis der allerede foreligger en lægelig diagnose som angst, depression, ADHD, PTSD og lign.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Moongirl:
Jeg mener Skat har skrevet, at der ikke behøver være lægelig diagnose, men jeg kan selv diagnosticere som terapeut... men man skal føre journal, hvor jeg skriver hvilken diagnose det er og foreslået behandling

Korrekt. Det havde SKAT fokus på i det gamle styresignal fra 2010.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)