Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejere af virksomheder og tilladelser/autorisation ??

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Oct 13
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står lige med et "virksomhedsjura" relevant spørgsmål der har givet grund til megen tvivl:

"En person stifter en virksomhed, men besidder enten kun rollen som direktør, eller har slet ikke noget med den daglige drift at gøre, og har i stedet en direktør ansat, hvor personen selv blot er ejer (aktier, anparter mm), og selskabet driver virksomhed der kræver autorisation fra staten (for eksempel revision eller forsikring)"

Vil det kræve noget af disse ejere at stifte og eje et sådant selskab, selv hvis vedkommende har "autoriserede" folk til at varetage opgaverne som virksomheden tilbyder? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener du stifter virksomhed som i  personlig virksomhed - ja så har den person jo, uanset denne måtte indsætte en adm dir, ultimativt det personlige ansvar i en personligt ejet virksomhed

I selskaber er juraen lidt andet, hvor ejeren har et ejeransvar men ikke som sådan et personligt ansvar når han blot er ejer og overlader driften til en adm. direktør

Autorisation kan være forskellig men vil jo gives til enten virksomheden eller til - f.eks en person der skal have visse kvalifikationer - en revisor feks - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Oct 13
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Mener du stifter virksomhed som i  personlig virksomhed - ja så har den person jo, uanset denne måtte indsætte en adm dir, ultimativt det personlige ansvar i en personligt ejet virksomhed

I selskaber er juraen lidt andet, hvor ejeren har et ejeransvar men ikke som sådan et personligt ansvar når han blot er ejer og overlader driften til en adm. direktør

Autorisation kan være forskellig men vil jo gives til enten virksomheden eller til - f.eks en person der skal have visse kvalifikationer - en revisor feks - 

vh John Hannover

Det kunne foreksempel være et ApS eller et aktieselskab. Ikke en enkeltmandsvirksomhed. Dit andet eksempel med selskaber er hvor du siger "ejeransvar". Menes der der for eksempel ting som personlig hæftelse, eller? Men ja, der er tale om et egentligt selskab hvor stifter(ne) etablerer et selskab inden for en branche hvor virksomhedens drift ligger inden for et område der kræver autorisation fra staten. Vil denne autorisation så gælde for selve virksomheden, eller ejerne?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:44
Hvor mange stjerner giver du? :

I et selskab er der ikke som udgangspunkt personlig hæftelse for ejeren. Ejeren har en række forpligtelser til at sikre selskabet drives efter loven, har kapitalberedskab mm - men kun ved absolut grov misligeholdelse - er der risiko for hæftelsesgennembrud.

Autorisation - der er sikkert nogen som ligger på selskabet - og hvor ejerne selvklart så skal sikre der er de ansatte som behøves til den autorisation, mens andre former - som revisor gives ud fra den person der er ansat som revisor og har revisor autorisation - nærmere kan jeg ikke komme det. Du må vel selv vide, om den type autorisation som du leder efter, hører til en personlig kvalifikation eller til selskabet. Den vil i alle fald ikke ligge på ejerne hvis ikke de er del af selskabets drift vil jeg klart sige

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Oct 13
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 00:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

I et selskab er der ikke som udgangspunkt personlig hæftelse for ejeren. Ejeren har en række forpligtelser til at sikre selskabet drives efter loven, har kapitalberedskab mm - men kun ved absolut grov misligeholdelse - er der risiko for hæftelsesgennembrud.

Autorisation - der er sikkert nogen som ligger på selskabet - og hvor ejerne selvklart så skal sikre der er de ansatte som behøves til den autorisation, mens andre former - som revisor gives ud fra den person der er ansat som revisor og har revisor autorisation - nærmere kan jeg ikke komme det. Du må vel selv vide, om den type autorisation som du leder efter, hører til en personlig kvalifikation eller til selskabet. Den vil i alle fald ikke ligge på ejerne hvis ikke de er del af selskabets drift vil jeg klart sige

vh John Hannover

Tak for din hjælp John. Fortsat god aften.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)