Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kursusvirksomhed og materiale

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Oct 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminohjerne!

Jeg driver (med en partner) et ApS, der afholder kurser til virksomheder og private. 

I forbindelse med vores kurser får deltagerne en lærebog med i kursusprisen. Lærebogen har en værdi af ca. 300 kr, og vi køber den via Amazon

Er der noget særligt her ifht. fakturering etc? P.t. fakturerer vi blot for kursets pris, og det virker mærkeligt at skulle fakturere for bogen også, når den nu følger med "gratis". Ville det ikke svare til at skulle fakturere for brandede kuglepenne, notesblokke, etc, eller andre materialer, f.eks. ifb. personlighedstests etc.?.

Tak for hjælpen.

JW

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil MENE, at hvis bogen er en helt nødvendig del af kurset som ALLE skal have og modtager gratis, så er det samme moms (evt momsfrihed) som selve kurset (kurser kan jo sagtens være med moms) - og den er vel prismæssigt langt mindre end kurset

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

jowa:
Er der noget særligt her ifht. fakturering etc?

Næh, ikke hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt.

Hvis din kursuspris er inkl. materialer, så skal du ikke fakturere deltagerne noget ud over kursusprisen.

Omvendt, hvis din kursuspris er eksl. materialer, så skal deltagerne betale for kursusmaterialerne særskilt, enten ved at købe dem hos dig eller selv købe eks. bøger m.m..

I B2B kurser er modellen med at materialer er inkluderet i prisen den mest almindelige, så umiddelbart lyder det til at I bare skal gøre som I plejer :-)

/Brian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :





Jeg tror spørgsmålet går på, hvis man driver momsfrit kursus - og så ved siden af sælger en række bøger - eller idrætsmaterialer som kursusdeltagerne kan købe i sammenhæng med kurset. Så vil kursus kunne være momsfrit men salg af varene skal ske med moms


Her opfatter jeg det som nødvendig del af kurset og noget de alle får og så må det have samme momsstatus som selve kurset


vh John Hannover



6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Oct 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svarene - jeg bliver altid imponeret over den store og hurtige hjælpsomhed der!

Kurset er B2B og med moms, og materialet udgør rigtigt nok en brøkdel af kursusprisen, så det lyder som om det er fint ikke at fakturere materialerne særskilt.

Dbh JW

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

ja når begge dele er med moms er der ikke et problem overhovedet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)