Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bil på papegøjeplader

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Dec 19
Indlæg ialt: 6
Fra  Kni-teknik Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer

Jeg er nystartet selvstændig i enkeltmandsvirksomhed.
Jeg har købt en bil på papegøjeplader som er indregistreret i mit eget navn og ikke i firmaet.
Jeg skal til en start rundt og opsøge kunder, og vil derfor i starten have minimal indtjening.
Kan jeg på denne måde søge kørselsgodtgørelse? Og kan jeg trække bilens drift og vedligehold fra i virksomheden? Eller ville det være bedre for mig, at bilen var registreret i virksomheden? Det skal nævnes at jeg gerne vil have mulighed for at bruge bilen privat indimellem.
Håber I kan hjælpe.

Vh. Kenneth
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du læser om papegøjeplader og brug i enkeltmands her (det er kun i personlig virksomhed det giver mening tilmed) https://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html  

Du får dit fradrag ved at trække statens takst iht nøje ført kørebog, fra dit resultat til skat - og gemme kørebog sammen med regnskab. Det er dermed et personligt fradrag og skal ikke med fordel bogføres, bare tages som skatteregulering

Du skal betale privatbenyttelsesafgift (små penge) og så må du køre alt det du vil privat - det er nemlig din bil og den ekstra fordel du har ved papegøjeplade er, at ud over statens takst per km efter kørebog, så må du trække moms fra al drift -  (og dermed i forhold til den % du kører firma/ privat - så du har momsfradrag for driftsdelen af omkostninger) Det er, om du vil, en tak for, at du har købt bilen privat, og betalt moms privat ved købet. Den private del af drift inkl. moms - kan du ikke trække fra, men det er jo derfor du får statens takst for den del (du kunne godt få udgift - uden moms fradrag som fradrag i stedet for statens takst, igen i % men statens takst er generelt bedre og lettere)- se linket

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Dec 19
Indlæg ialt: 6
Fra  Kni-teknik Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John
Tak for din hjælp. Er det så korrekt forstået, at brændstof, reparationer mv kan købes i firmaet og momsen trækkes fra eller skal dette købes privat og så kan momsen trækkes fra i firmaet, når man samtidig modtager kørselsgodtgørelse?
Vh. Kenneth
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

kni:
Hej John
Tak for din hjælp. Er det så korrekt forstået, at brændstof, reparationer mv kan købes i firmaet og momsen trækkes fra eller skal dette købes privat og så kan momsen trækkes fra i firmaet, når man samtidig modtager kørselsgodtgørelse?
Vh. Kenneth

det er kun momsen der giver fradrag og kun den % af kørslen som er erhverv iflg kørebogen som giver momsfradrag - resten er din egen udgift 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)