Hej
Ja, der er en regel om, at man skal give en række informationer til "den registrerede" (dvs. i det her tilfælde den kunde, som handler i webshoppen), når man påbegynder en indsamling af personoplysninger om vedkommende.
Dvs. at når man handler på en webshop, så afgiver man jo en række personoplysninger: navn, adresse, email, telefonnummer osv. Derfor skal ejeren af webshoppen fortælle kunden, hvordan oplysningerne behandles:
- Hvorfor indsamles oplysningerne? "For at kunne levere varen"
- Hvorfor må vi indsamle oplysningerne? "Fordi vi indgår en handelsaftale/kontrakt/aftale med vores kunder, der handler på vores webshop"
- Hvem videregiver vi eventuelt oplysningerne til? "Dine oplysninger videregives ikke" (Som regel videregives oplysninger ikke, når det drejer sig om webshops... det er noget andet, hvis man har ansatte, hvor oplysninger om de ansatte bliver videregivet til bl.a. SKAT)
- Sendes oplysninger ud af EU? "Vores hjemmeside er hostet på servere i USA, og derfor overføres kundeoplysninger til webhosting-leverandør XYZ i USA)
- Hvor længe opbevarer vi dine oplysninger? "Vi opbevarer oplysninger i 5 år af hensyn til bogføringsloven"
- Og du har i øvrigt ret til at anmode om berigtigelse, sletning, indsigt....
- Og du kan i øvrigt klage til Datatilsynet over vores behandling af oplysninger om dig.
Det kan synes lidt omstændeligt, men faktisk behøver det ikke være meget kompliceret. Og så er reglerne jo blevet udarbejdet, sådan at alle kan få indblik i, hvem der har adgang til hvilke personlige oplysninger. Og det kan vi godt lide