Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jura - en forsendelse tilbageholdes af et fragt firma

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Feb 09
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 01:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har købt og betalt for 2,4 ton varer incl. fragt der er købt af en Estisk virksomhed og sendt fra Estland til Danmark og står nu på et lager i Aarhus.

Lageret i Aarhus oplyser, at fragt firmaet i Estland, som sælger har hyret til at fragte varerne er blevet bedt dem om, at tilbageholde Mine varer, indtil sælger har afregnet fragt med det Estiske fragt firma.

Så, Mine varer er nu taget som gidsel og tilbageholdes, at et dansk fragt firma.



Det kan da umuligt være lovligt ?
Hvis der er et udestående imellem to estiske virksomheder, er det vel netop imellem de to.

Der kan da ikke være hjemmel i loven, til at tilbageholde Mine betalte varer, som ikke vedrører det transport firma i Estland og deres Danske 3.part.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må afhænge af hvad der er aftalt mellem din estiske leverandør og dennes fragtfirma

Du har jo ret i, at du formentlig har en fast aftale om prisen inkl. fragt og du kan naturligvis i så fald holde din leverandør ansvarlig for, at varen ikke udleveres, men fragtfirmaet har jo -  formentlig ud fra din beskrivelse  - alene aftale med din estiske leverandør, så de må jo holde sig til den
Med andre ord: Det er din leverandør du skal "brokke" dig til og ikke andre

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 09
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Aftalen er blot, at jeg har betalt for varen inkl. fragt.

Men, lad os bare lege med tanken, at Afsender ikke betaler fragtfirmaet for fragten.
Skulle de så have hjemmel i loven til, at konfiskere mine varer og gøre med dem hvad de vil ?

Altså, varen er leveret på en terminal i Danmark, hvor jeg så skal afhente varene, så de er i princippet leveret.
Fragt udgiften ligger mellem afsender og det estiske fragtfirma.

Hvis de to har et udestående, kan det da aldrig blive mit problem.
Men, de har altså bedt det danske depot om ikke, at udlevere varene, før den Estiske afsender har afregnet fragt.

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at kende den præcis jura bag det,

Så mener jeg nu godt, at det Estiske fragtfirma kan afvise at udleveret godset til dig, det vil man gøre for at ligge pres på den virksomhed du har købt af. Hvis de ikke har betalt fragten, eller kan betale, så er det estiske fragtfirma ikke forpligtet til at færdiggøre leveringen.

Det er der gør denne sag lidt andreledes, er at dit gods er nået frem til Danmark og er klar til udlevering. "Normalt" vil godset stå hos dem, som mener at de har penge til gode.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Fragtselskabet har, som jeg forstår dig, alene en aftale med afsender og kan vel så godt holde varen tilbage til afsender har betalt

Varen er din i forhold til du har betalt Estland, og du har jo krav mod Estland som du har betalt - men ikke krav mod fragtselskabet. Jeg tror derfor ikke du kan få den udleveret hvis fragtselskabet holder på den, til de har fået betalt. Det er en sag mellem dig og Estland og du må punke Estland for at få varen ud - nok ikke fragtselskabet, som du jo ingen som helst aftale har med. Du kan jo ikke vide hvad aftalen mellem estland og fragtselskab siger - måske at de har pant i varen til de har fået fragt betalt - måske noget andet

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :





Jeg vil mene, og uden at være ekspert, men indtil varen er leveret, er den stadig at betragte som værende afsenders gods, således kan der i fragt aftalen mellem transportyder og leverandør være aftalt en mulighed for at gøre udlæg i godset. Der findes eller har ihvertfald været en bestemmelse om det, i Danske speditøres alm. bestemmelser.


 



Side 1 ud af 1 (6 indlæg)