Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån fra selskab til andet selskab?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Nov 16
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg står foran at skulle omdanne et IVS til Aps.

Jeg vil i den forbindelse høre om nogen ved hvordan regler er for at overføre/ låne de 50.000.- til det nye Aps, fra det IVS der skal fortsættes som APS.

Der er tale om samme forretning, blot med ny selskabsform, da de gamle IVS som bekendt skal udfases.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er ikke helt klar i mælet, så det er lidt svært at gennemskue dit spørgsmål.

Et selskab må ikke låne penge ud til andre, end de selskaber, som det er beslægtet med. Så et Holding ApS må godt låne penge til datterselskab Drift IVS og lade det omdanne selskabet for de penge. Et datterselskab Drift ApS kan også låne penge til sit holdingselskab IVS, så de kan bruges til omdannelse til ApS.

Var det sådan du mente?

Tilmeldt 16. Nov 16
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg prøver at gøre den lidt klarere :

Jeg har et IVS der står bag en restaurant.

IVS selskaber skal udfases så jeg skal have lavet et APS til at køre samme restaurant videre.

De 40.000.- der kræves i indskud til nyt APS, kan de på nogen måde lovligt overføres fra det gamle IVS?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Atish:

Jeg prøver at gøre den lidt klarere :

Jeg har et IVS der står bag en restaurant.

IVS selskaber skal udfases så jeg skal have lavet et APS til at køre samme restaurant videre.

De 40.000.- der kræves i indskud til nyt APS, kan de på nogen måde lovligt overføres fra det gamle IVS?

det gamle IVS kan stifte et ApS hvis det har fri kapital til det og være moderselskab men det kan ikke foretage lån når det er samme hovedejerkreds - iøvrigt ville det vel være mere naturligt at omregistrere det IVS til ApS - og det ville også skattemæssigt indebære langt mindre risiko for, at SKAT kan sige du har overført goodwill eller andet uden skat

Gør ikke noget i den stil uden at have en revisor eller tilsvarende kyndig med

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Nov 16
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

'Fri kapital'?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ved stiftelsen en selskabskapital. Når du så har haft overskud - så kan det overskud, efter skat, være blevet i selskabet som en fri kapital der kan bruges til omregistrering til ApS - eller udbetales som udbytte. Det vil fremgå af regnskabet hvad kapitalen er

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Atish

Atish:

IVS selskaber skal udfases så jeg skal have lavet et APS til at køre samme restaurant videre.

De 40.000.- der kræves i indskud til nyt APS, kan de på nogen måde lovligt overføres fra det gamle IVS?

Du skal ikke oprette et nyt APS og overføre dertil - kravet er at IVS skal omregistreres til APS senest april 2021. Det er altså ikke et nyt selskab, men det samme der blot skifter fra at være IVS til APS

https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-omregistrering-af-et-ivaerksaetterselskab-til-et-anpartsselskab

Du skal bruge en revisor til at omregistrere, så tag bare fat i sådan en med det samme.

Held og lykke med projektet
/Brian

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)