Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp angående kunde kendskab

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Dec 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 07:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,


Som overskriften siger, søger jeg lidt rådgivning angående kendskab til kunder.
Jeg er startet som selvstændig konsulent, og er derfor selvfølgelig igang med at få fingre i min første kunde.

Jeg tilbyder konsulent arbejde for restaurationer, med særligt fokus på digitalisering/optimering af den daglige drift.
Tidligere arbejdede jeg for en virksomhed som har udviklet et software system til blandt andet restaurationsbranchen. Da jeg har stor ekspertise inden for dette system, vil jeg selvfølgelig forsøge at få etableret kontakt til nogle af deres kunder.

Under min ansættelsesforløb har jeg selvfølgelig skrevet under på en fortrolighedserlæring, og jeg er derfor i tvivl om hvordan jeg kan tage kontakt til disse kunder, uden at bryde nogle regler i forhold til mit kendskab til deres kunde kartotek.
Hvad må jeg "vide" om deres kunder?

Jeg kan selvfølgelig ikke huske konkrette mails/kontakt oplysninger, men jeg kan huske en del af de virksomheder som benytter deres system.

Må jeg kontakte disse på offentlig tilgængelige kontaktoplysninger? (fundet på deres hjemmeside fx.)
Eller er jeg helt låst fra at tage kontakt til disse virksomheder, da min viden om at de benytter systemet, kommer fra mit ansættelsesforhold hos udbyderen?

Håber der er nogen der har erfaring med/ råd til dette.

På forhånd tak :)
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 08:03
Hvor mange stjerner giver du? :





Hej


Det kommer helt an på hvad der specifikt står i din ansættelseskontrakt + evt. tillæg til ansættelseskontrakten


Hvis der ikke står noget i din ansættelseskontrakt, eller du ikke har underskrevet en konkurrenceklausul, så er der ret frit spil. 


Hvis din tavshedspligt omfatter din gamle virksomhed, så må du selvfølgelig ikke bruge informationer som er omfattet af denne, eksempelvis viden om systemer, strategier, honorar, dækningsgrade og sådan. 


Du må selvfølgelig godt bruge dit kundekendskab/kendskab til kundernes virksomhed som din fordel. Her er det din gamle virksomheds "egen skyld" at de ikke har ment du var en trussel og ikke fået dig til at underskrive en konkurrenceklausul, eller gøre brug af den (hvis den er i ansættelseskontrakten).


 


Venlig hilsen


Mathias


 



Tilmeldt 4. Dec 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Mathias,

Tusind tak for det hurtige svar :)

Det er som sagt blot navnet på de restauranter, der bruger deres software, jeg er interesseret i.
Hvordan jeg kommer i kontakt med disse virksomheder finder jeg ud af via kontaktoplysninger på restauranternes hjemmesider etc.

Da der ikke er nogen konkurrence klausul i in kontrakt eller fortrolighedserlæring så lyder det til at der er frit spil?



Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :





Ja det lyder sådan :) 


Du skal bare kontakte dem, som en hver anden trejdemandpart gør, via hjemmesideoplysninger, proff.dk, cvr.dk you name it. 


Bare husk IKKE at markedsføre dig selv på bekostning af din gamle virksomhed, når du har indsider viden. Det kan ende i nogle grimme retssager. Du skal altid bare markedsføre dig som en uafhængig selvstændig anden virksomhed ville gøre (uden insider viden om din gamle virksomhed), så er du helt sikker på du ikke kommer i klemme.



Tilmeldt 4. Dec 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusind tak for input, det sætter jeg stor pris på, da det ligesom har været dette spørgsmål der har blokkeret mig lidt fra at gå ordenligt igang med at få etableret kontakt til potentielle kunder.

Markedsføre mig på min erfaring fra restaurantion branchen kombineret med min ekspertise i systemet. Det er der vel ikke noget farligt i, så længe jeg ikke bringer noget om selve virksomheden ind i det?

(det skal lige siges jeg har stadig god relation med min gamle arbejdsplads og vi har faktisk også haft dialog om et potentielt samarbejde)
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Velbekommen :) 

Nej det lyder umiddelbart fint. Det virker til at i lave to forskellige ting (dig og din gamle virksomhed), så det ser jeg ikke som faretruende. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)