Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PMV computer køb eller køb privat? Overskud/underskud

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 26. Nov 19
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,

Jeg har læst en del rundt på de forskellige tråde herinde og er ret sikker på det meste omkring emnet der hedder, at købe en computer til sit ikke-momsregistreret PMV selskab.

Kort fortalt:

Jeg producerer i min personlige virksomhed videoer, klipper video og behandler tunge billeder. Derfor har jeg brug for en kraftig computer, da min gamle private Macbook Pro er begyndt at blive sløv.

Min personlige virksomhed har pr. dags dato et overskud for 2019 på ca. kr. 23.700,- (Overskud på kr. 16.500,- i 2018), som er angivet på forskudsopgørelsen.

Den computer jeg vil købe koster kr. 29.299,-. Den vil så skulle afskrives med 25% (kr. 7.324,75 i år 1) i eksempelvis 3 år, indtil jeg kommer under grænsen for straksafskrivningen, hvor den så kan afskrives helt.

Spørgsmålet:

Når jeg køber en computer til kr. 29.299,- og det er et PMV, vil jeg skyde nogle af mine private penge ind til køb af denne. I forhold til bogføring, vil jeg så skulle bogføre hele computerens beløb som en udgift og trække det fra mit overskud, så jeg går i underskud eller skal jeg blot notere at jeg har købt den til fuld pris, men i mit anlægskartotek selvfølgelig skrive at jeg afskriver 25% af computeren over eksempelvis 3 år. Vil helst ikke have noteret et underskud, da jeg jo gerne vil have overskud for øje.

Beklager et måske dumt spørgsmål, men er lidt i tivl. Overvejer om jeg "bare" skal købe den for mine private midler og holde den helt ude af firmaet, selvom jeg egentlig har en anden computer jeg bruger privat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

HHP-91:
g producerer i min personlige virksomhed videoer, klipper video og behandler tunge billeder. Derfor har jeg brug for en kraftig computer, da min gamle private Macbook Pro er begyndt at blive sløv.

Min personlige virksomhed har pr. dags dato et overskud for 2019 på ca. kr. 23.700,- (Overskud på kr. 16.500,- i 2018), som er angivet på forskudsopgørelsen.

Den computer jeg vil købe koster kr. 29.299,-. Den vil så skulle afskrives med 25% (kr. 7.324,75 i år 1) i eksempelvis 3 år, indtil jeg kommer under grænsen for straksafskrivningen, hvor den så kan afskrives helt.

korrekt og så bogfører du den som anskaffelse uden moms - og flytter så et beløb fra køb til status afskrivnings aktiver så der kun er de i dette fald 7324,75 tilbage, og så næste år fra anlæg i status til køb som udgift - osv som du selv beskriver

Betalingen kan være enten firmakonto bank eller mellemregning i det omfang du skyder penge ind til købet selv

Jeg ville overveje momsregistrering frivilligt - specielt hvis dine kunder er firmaer med moms - der vil momsen dog skulle deles i forhold privat / firma - uanset du har en anden, da skat vil formode du nok også bruger den bedre privat - men det er som du selv mener at kunne forsvare fordelingen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Nov 19
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Så, for at gøre en lang historie kort.

Køb af computer (aktiv) til kr. 29.299,- Hele beløbet bogføres så, og der bogføres også at den afskrives med 25% pr. år i 3 år f.eks. Hvordan ser det ud med overskuddet?

Altså siger man så de kr. 23.700,- som er mit nuværende overskud MINUS 29.299,- eller minus de 25% afskrivning (7.324,75) og trækker det fra overskuddet for 2019?

Undskyld det måske dumme spørgsmål, men skal blot være sikker. :)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Overskud minus 25% afskrivning

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

- afskrivningen for året - de 25% - ellers gav afskrivning jo slet ikke mening. Maskinen tilhører så dit PMV og lukker du det en dag, eller stifter et selskab, så skal maskinen til værdi til den tid tages ud ved at du f.eks selv køber den ud af virksomheden igen, så alt afskrevet tilhører dit PMV og kan ikke bare beholdes - lav derfor inventarliste

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Nov 19
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,

Det gav mening. Mange tak for jeres hjælp, det er guld værd!
Tilmeldt 26. Nov 19
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Jeg skal til at opgive mit overskud på min årsopgørelse for mit PMV selskab. Omtalte computer blev bogført som anlægsaktiv på Dinero d. 28/11 til en pris på kr. 23.439,20. Jeg er bare forvirret eftersom dinero udregner en afskrivning på computeren for 2019 på lige under kr. 700? Dette er afspejlet i resultatet.

Er det skattemæssige resultat som jeg skal til at opgive til SKAT, stadig 25% af computeren pris for 2019, altså kr. 5.859,8? Mit spørgsmål er om jeg skal trække de 25%, dvs kr. 5.859,8, fra mit endelige overskud eller om jeg 'høre efter' Dineros overskud, som er en del højere pga afskrivningen på kr. 700?

Tak for hjælpen!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud fra trådens opr overskrift - så ville der ikke hvis købt privat være fradrag for mere end en ganske lille andel - computerens værdiforringelse fra 28/11 og frem - men købt i personlig virksomhed kan jeg ikke se andet end det er 25% reglen

Det kan vel ikke udelukkes at SKAT vil synes det er voldsomt med så dyr en computer i et PMV som jo virkeligt skal bruge noget indtjening - forventet MAX omsætning 50 t og en computer til små 24.000 KAN lyde lidt misforhold - men jeg kan stadigt ikke se andet end det hører under alm 25% afskrivning og så tilhører din virksomhed. Du kan jo høre dinero hvordan dit resultat fremkommer - det er dumme penge at spare ikke at kunne få support hvis man vælger selv at bogføre alt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Nov 19
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har Dinero PRO og har spurgt dem hvordan jeg bogføre computeren, dette gjorde jeg som anvist af support. Afskrevet over 3 år uden moms. Jeg spurgte dem hertil omkring forvirring med resultat og afskrivning, hvor de fortæller jeg skal købe skattepakken for at få mere afvide omkring det skattemæssige resultat jeg skal opgive.

Er i tvivl nu, forstod man godt kunne købe et sådan værktøj som en computer til den pris og benytte den 100% til firma. Min indtægt for 19' er omkring 40k. 

Er det så bedre at angive at 50% er privat og 50% erhverv selvom computeren udelukket bliver brugt til redigering og behandling af video og fotomateriale? :-)

Forstår ikke det med afskrivningen på under 700 kr. som er afspejlet i resultatet. Er det så fordi at de 25% godt kan medtages i det skattemæssige resultat?

Det er vigtigt for mig det står bogført korrekt og SKAT ikke vil stille spørgsmål til computeren. :-)

Tilmeldt 26. Nov 19
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Som bonus info har jeg 'privat indskudt' kr. 24.450,- til købet.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)