|
Jeg har læst en del rundt på de forskellige tråde herinde og er ret sikker på det meste omkring emnet der hedder, at købe en computer til sit ikke-momsregistreret PMV selskab. Kort fortalt: Jeg producerer i min personlige virksomhed videoer, klipper video og behandler tunge billeder. Derfor har jeg brug for en kraftig computer, da min gamle private Macbook Pro er begyndt at blive sløv. Min personlige virksomhed har pr. dags dato et overskud for 2019 på ca. kr. 23.700,- (Overskud på kr. 16.500,- i 2018), som er angivet på forskudsopgørelsen. Den computer jeg vil købe koster kr. 29.299,-. Den vil så skulle afskrives med 25% (kr. 7.324,75 i år 1) i eksempelvis 3 år, indtil jeg kommer under grænsen for straksafskrivningen, hvor den så kan afskrives helt. Spørgsmålet: Når jeg køber en computer til kr. 29.299,- og det er et PMV, vil jeg skyde nogle af mine private penge ind til køb af denne. I forhold til bogføring, vil jeg så skulle bogføre hele computerens beløb som en udgift og trække det fra mit overskud, så jeg går i underskud eller skal jeg blot notere at jeg har købt den til fuld pris, men i mit anlægskartotek selvfølgelig skrive at jeg afskriver 25% af computeren over eksempelvis 3 år. Vil helst ikke have noteret et underskud, da jeg jo gerne vil have overskud for øje. Beklager et måske dumt spørgsmål, men er lidt i tivl. Overvejer om jeg "bare" skal købe den for mine private midler og holde den helt ude af firmaet, selvom jeg egentlig har en anden computer jeg bruger privat. |
HHP-91:g producerer i min personlige virksomhed videoer, klipper video og behandler tunge billeder. Derfor har jeg brug for en kraftig computer, da min gamle private Macbook Pro er begyndt at blive sløv.
Min personlige virksomhed har pr. dags dato et overskud for 2019 på ca. kr. 23.700,- (Overskud på kr. 16.500,- i 2018), som er angivet på forskudsopgørelsen.
Den computer jeg vil købe koster kr. 29.299,-. Den vil så skulle afskrives med 25% (kr. 7.324,75 i år 1) i eksempelvis 3 år, indtil jeg kommer under grænsen for straksafskrivningen, hvor den så kan afskrives helt.
korrekt og så bogfører du den som anskaffelse uden moms - og flytter så et beløb fra køb til status afskrivnings aktiver så der kun er de i dette fald 7324,75 tilbage, og så næste år fra anlæg i status til køb som udgift - osv som du selv beskriver
Betalingen kan være enten firmakonto bank eller mellemregning i det omfang du skyder penge ind til købet selv
Jeg ville overveje momsregistrering frivilligt - specielt hvis dine kunder er firmaer med moms - der vil momsen dog skulle deles i forhold privat / firma - uanset du har en anden, da skat vil formode du nok også bruger den bedre privat - men det er som du selv mener at kunne forsvare fordelingen
vh John Hannover
Bliv gratis medlem