Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jyske Bank, nye regler vedr. revidering af regnskaber osv..

Side 7 ud af 8 (71 indlæg)
Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

John

er det din personlige afgørelse hos SKAT vi nu snakker om?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:

John

er det din personlige afgørelse hos SKAT vi nu snakker om?

stop nu med drikke af natpotten menneske - det er ikke sundt - synes du det er mig der skriver om det i Amino med afgørelsen. Du er bims sagt helt pænt - det her er et voksen forum for forvirrede mennesker og trolle ind imellem tror de ved noget desværre De er så generelt altid også anonyme - af god grund

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Drop da bare Jyske Bank, skriv rundt til andre. Eks.vis Swebank, de er langt mere internationale end Jyske "navlepilleri" Banken med ågerrente.

Og ellers, så opret da en bank i England eller Estland, du bor jo i EU!

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Og det gjorde jeg så...

22 ud af 26. Jeg synes flere af de spørgsmål var lidt kryptiske.

bla. denne "

Jeg vil godt holde Berlingeren i hjemmet for at følge med. Kan jeg lade mit firma betale abonnementet for den ene avis?"
I hjemmet, bør nok formuleres som " I den private husstand" og så er reglen alligevel ikke helt lige til.
"I Skatterådets afgørelse SKM2011.198.SR blev det lagt til grund, at de aviser, som ledende medarbejdere fik på deres bopæl af arbejdsgiveren som led i deres ansættelse, i overvejende grad var ydet af hensyn til arbejdet og derfor omfattet af bagatelgrænsen for arbejdsrelaterede personalegoder i LL § 16, stk. 3, 6. pkt."

Den med det lejede sommerhus er det samme som et hotel, altså fradragsret sålænge fakturaen tydeligt indikerer lejepris og moms.

Ligeledes her: "

Jeg er eneste i firmaet men vil jo godt vise mit firma frem, så jeg vil købe nogen sweatshirts og andet tøj med et logo der viser firmaet - Det kan jeg vel trække fra
0/1"
 - jo der er fuld fradragsret, tøjet gives som sponsorat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

SolidH2O:

Drop da bare Jyske Bank, skriv rundt til andre. Eks.vis Swebank, de er langt mere internationale end Jyske "navlepilleri" Banken med ågerrente.

Og ellers, så opret da en bank i England eller Estland, du bor jo i EU!

absolut et skud værd - men masser af tråde her og i store IVN på facebook viser, at det som var muligt for få ´år siden i - feks UK og Estland er blevet mere end meget vanskeligt når man ikke har selskab der og bor der - desværre men - klart skud værd og hvis det lykkes, så lad os få tilbagemelding om det lykkedes og hvor - så andre kan gå samme vej

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

"En update - omend en kedelig én af slagsen. Skat har svaret, at de anser månedslønnen på 5000,- for at være for lav, til at der i det hele taget kan udbetales skattefri kørselsgodtgørelse. (jvfr. de 2 tidligere sager de henviste til i første omgang).

Skat foreslår derfor at al udbetalt kørselsgodtgørelse for de seneste 4 år (knap 1.1mio), indberettes som løn, og at selskabet indbetaler skatten deraf."

Læs dog hvad du selv skriver . . . 1,1 mio i skattefri kørselsgodtgørelse med en månedsløn på 5.000. dvs. der skulle være kørt 77.250 km om året, det er så åbenlys svindel at vandet driver ned af væggen.

Jeg snakker om iværksætteren med det beskedne selskab, der måske ikke hæver det store i løn og der er ingen beviser for at disse mister retten til at få deres kørsel i egen bil dækket af kørselsgodgørelse og ingen lovgivning der understøtter din påstand.

For at bruge dit eget link . . .

"Skatterådet fandt, at en timeløn på 100 kr. er tilstrækkelig til, at X kan udbetale skattefri befordringsgodtgørelse til Y. Skatterådet lagde til grund, at der består et reelt ansættelsesforhold mellem X og Y - Y er underlagt X's instruktionsbeføjelse, Y arbejder som udgangspunkt fast hver 14 dag, og Y modtager et vederlag, hvoraf der beregnes feriepenge i overensstemmelse med ferielovens regler."

I praksis betyder det at SKAT ikke "kommer efter dig" hvis du som ejer har en minimal løn, men dækker din "rimelige" kørsel for firmaet i egen bil.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:
"Skatterådet fandt, at en timeløn på 100 kr. er tilstrækkelig til, at X kan udbetale skattefri befordringsgodtgørelse til Y. Skatterådet lagde til grund, at der består et reelt ansættelsesforhold mellem X og Y - Y er underlagt X's instruktionsbeføjelse, Y arbejder som udgangspunkt fast hver 14 dag, og Y modtager et vederlag, hvoraf der beregnes feriepenge i overensstemmelse med ferielovens regler."

korrekt - det er det som hedder reel løn. Hvis du kun arbejder 10 timer så er 1000 kr løn i princip nok - men så må kørsel jo stå i forhold - og bør ikke udgøre meget af de 10 timer.

Derudover ser skat ofte i praksis til de 5000 kr som minimum hvis du er selvstændig - da de ikke stoler på du kun arbejde 10 timer - sådan er det nu en gang. Er du ansat og under arbejdsgivers instruktion mm - og arbejder 10 timer til 1000 kr - så vil de givet acceptere lidt kørsel - men selvstændige som kontrollere sig selv, skal forvente 5000 som min. krav - ud over 100 kr timen punktet - normalt

I det hele taget er kørepenge mest netop problemet i forhold til nye selskabsejere uden løn. Selvstændige med personlig virksomhed kan ALTID trække kørepenge fra - da der ikke er krav om løn. Kørebog skal man også være endnu mere klar på, som selvstændig, da man jo kontrollere sig selv, og det kan være tag selv bord.

Det var opr til dit indlæg om den provisionslønnede sælger der ikke solgte noget - som du mente kunne få kørepenge - og det er ikke muligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo da, man kan da sagtens som ansat få kørselsgodtgørelse 1 gang om måneden som ren provisionslønnet hvis man f.eks. sælger tankskibe til 3 mia stykket, dem ryger der ikke så mange af om året, til gengæld tager de en del timer at sælge ;-)

Men vi er ude i nogle "rimeligheds" betragtninger som ikke står direkte i loven, men en praksis, hvor der ligger nogle mere eller mindre veldokumenterede sager i skatterådsafgørelser.

Jeg vil påstå, at uanset hvad du som ejer hæver i løn, kan du få fradrag for din kørsel hvis den er rimelig, erhvervsrettet og veldokumenteret - og dem der snyder på vægten er som regel også dem der har et problem med sidstnævnte.

Jeg kender flere der driver "retræteselskaber" med et yderst beskedent overskud. De udbetaler sig en yderst beskeden løn, men lader virksomheden dække deres telefon og internet (og betaler medieskat) og udbetaler sig kørselsgodtgørelse uden at det giver skattemæssige problemer.

Og det har jo INTET med skattesvindel at gøre så lange det er reelle handlinger. 

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 07:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:




Du har en pensionist der kører et lille retræteselskab med en bruttofortjeneste på 100K hvilket kræver han periodisk besøger kunder i jylland i egen bil for at fastholde dem.

Han trækker kun en minimal løn ud af selskabet og så mener du ikke han kan få kørselsgodtgørelse for de km. han kører?

Den er sgu ny for mig - en selskabsejer bestemmer sgu da selv hvad han trækker ud af løn. 



Så må du jo se hvad SKAT siger til det ;) 

Du skal opfylde visse krav for at få skattefri kilometergodtgørelse, hvoraf den jeg vil fremhæve er at der skal være et lønforhold/ansættelsesforhold. 

Det er op til SKAT at vurdere om der er det, kun med 10kr i løn som i dit eksempel, det vil jeg næppe tro de går med til, og de vil nok nærmere se det som et forsøg på skatteundragelse og give dig fuld beskatningspligt af kørseslgodtgørelse. 

Du kan nærstudere ligningslovens §9 eller læse denne: https://www.bdo.dk/getmedia/e624f9e8-52f8-4abd-8b95-5f2759e7cc2b/Skattefrie-koerepenge-2019.pdf.aspx

Men igen, det er jo en individuel vurdering fra SKAT's side, man ser bare rigtigt mange skattesager med netop kilometerpenge i stedet for reel løn, som tabes. 

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 129
Side 7 ud af 8 (71 indlæg)