Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overskudslikviditet og negative renter i banken - what to do ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej iværksættere.

Min hovedforretning er en rigtig sommerforretning hvilket betyder at jeg tjener alle mine penge i løbet af sommerhalvåret og 'forbruger løbende over hele året. Derudover har jeg vel sparet 0,5 mio sammen.

Disse 2 ting betyder at jeg til tider har en rigtig stor overskudlikviditet - især da jeg kun afregner moms hvert halve år og derfor ligger inde med salgsmomsen i en længere periode.

Nu har banken indført negative renter til erhvervskunder på 0,5% gældende fra første krone så nu er likviditet noget som koster penge at have og dermed noget man ikke skal have for meget af. Men hvad fanden stiller man op med det og er der kneb til at reducere sin firma likviditet uden at tage store risici ?

jeg kan læse mig frem til at jeg kan ansøge SKAT om at afregne moms hyppigere hvilket skal ske senest på fredag men hvad kan jeg ellers gøre (og er det besværet værd) ?

Fri mig i øvrigt for svar som 'lån dem til mig ....' og lign. Ønsker kun relevante input.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan i alle fald overveje at høre banken, om du kan få dem på en erhvervsopsparingskonto med feks 3 mdr binding. Så kan noget anbringes der. Det er ikke let med det som skal bruges mere eller mindre løbende, men ellers er mulighederne jo også, at se at få mere i løn - op til topskat, og derefter indbetale på personlig ratepension og livrente som undgår topskat, men kan varme en gang i fremtiden - 


Har man handel med firmaer i andre valutaer, som f-eks USD kan man også lave dollarkonto som vil har plus rente fortsat.

Endeligt kan man se om man kan få en konto i en bank der måske stadigt først tager negative fra 750 000 men jeg tror det er vanskeligt med erhverv og den har du nok regnet ud og prøvet at massere din egen bank, har du givet også prøvet


Har man ikke umiddelbart brug for dem, er aktier eller investering i lån til andre - type lendino mener jeg har det - en option.

Jeg tror de fleste af os ender i negative renter - og det kan også komme til private - selv af en mio taler vi 5000 kr med fradrag - så værre er det ikke - set i forhold til de fordele erhverv måske har ved mere aktivitet og handel, når renteniveauet er lavt (da andre bedre kan finansiere lån mm)

Hyppigere moms er oplagt ligesom man jo skal betale sin acconto skat som minimum

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 06:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1) Du kan hos skat skrue op for udbetalingsgrænsen, til 100.000kr. Så kan du sætte noget ind på din skatte konto uden renter. De kommer ud igen hvsi du nedsætter grænsen.

2) Med en LEI-kode fra Bloomberg i hånden kan du oprette depot hos Nordnet eller anden bank. NN har negative renter, men først ved 750kkr. Indestående frobliver derved likvidt uden bindning.

Her kan midlerne så stå frit på kontoen eller placeres i fonde/aktier efter smag og risikovillighed.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har købt investeringsbeviser / fonde hos Nordea. Så står pengene stadig i samme bank, men de er trukket ud af min konto. Den halve mill er på 2 mdr blevet til 520.000, så det kan da betale sig indtil videre. 

Du risikerer selvfølgelig også at det går den anden vej, men din horisont er jo ikke ultrakort, men snarere et år. Det skal ikke ses som en anbefaling - det er bare det, som jeg har valgt at gøre. Der står dog stadig en mill til 0,5% i strafrente, men fortjenesten har jo mere end opvejet udgiften til renter (indtil videre altså)

Da jeg har brug for likviditeten løbende, så er det kun en trediedel af kontanterne, som jeg kan deponere i investeringsforeninger.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:

Du kan indbetale frivillig skat: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234901. Du kan gøre tilsvarende privat, men det er efter skat, så her skal der regnes lidt på det.

den har skat skam lugtet - så https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234901  men man har 0 rente i det mindste - hvis man venter med at få pengene ud til årsopgørelse = man binder dem i 1 år til 0. Skal man have dem ud inden - ved at bede om for meget indbetalt skat retur - er der negativ rente der også - så binding er mindst et år

med citatet

Fremover beregner vi en negativ rente af frivillig acontoskat, som selskabet beder om at få tilbagebetalt inden årsopgørelsen, når indskudsbevisrenten i Danmarks Nationalbank er lavere end -0,2 %.  Det er tilfældet for tiden (indskudsbevisrenten har siden den 8. februar 2016 været -0,65 %) (som vist tilmed er -0,75 pt)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

AdamAftenbakke:

https://www.revolut.com/da-DK/vores-ordninger

Du kan prøve en Revolut erhvervskonto. De kan endnu ikke anvendes som NemKonto, men det burde ikke være noget problem at bruge dem som ekstrakonto. Der er ingen renter, da du betaler efter antallet af transaktioner.

Angående forsikring af indestående: https://www.revolut.com/business/help/more/security/is-my-money-safe

hvis det er et selskab er det helt afgørende at du sikrer - uanset løsning - at det UDELUKKENDE er dit CVR nummer som er tilknyttet og ikke dit CPR da det ellers er privat hævning - ulovligt aktionærlån -- som i parantes revisorer og eksterne bogholdere efter ny instruks, skal anmelde uden at orientere kunden først - direkte til bagmandspolitiet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)