Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af firmabiler og ansat ægtefælle

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Lige nu har jeg 2 firmabiler og bliver beskattet af dem begge. Min kone er ansat nogle timer om måneden i min virksomhed og laver bogføring m.m. 

Mit spørgsmål er så om jeg kan lade min kone blive beskattet af den som hun primært bruger og i stedet for at lade mig selv blive beskattet, så købe den ene ud privat og modtage kørselspenge?

Går denne overfor skat?

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lasse

Er det en personlig virksomhed eller et selskab? (ApS el A/S)

Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Selskab, ApS med 5 ansatte.

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Super, så er det ret ligetil. 

Du kan godt købe den ene bil ud af selskabet. Det er uhyre vigtigt at du sælger den som var det til en uafhængig tredjepart. 

I din bogføring har bilen en bogført værdi, denne er IKKE det samme som den faktiske værdi. 

Når du er ejer af selskabet er du en nærstående part, og alle transaktioner mellem dig og dit firma skal derfor altid være på markedsvilkår, efter armslængdeprincippet. 

Det kan derfor være en god idé at se om du kan finde tilsvarende bil, med alder, antal km, udstyr osv, på bilbasen eller lignende og se hvad de bliver solgt for. Alternativt skal du få den vurderet af en kyndig.

HUSK der skal moms på salget. 

2. Fri bil = løngode og derfor beskattes den der har godet af det. Din kone er også en nærtstående part. 

Når din kone bliver beskattet af den bil hun bruger, så husk at lave en ansættelseskontrakt hvor ydelse og beskatningsgrundlaget fremgår. I tilfælde af SKAT kommer kan i altid bevise at hun er faktisk bruger af bilen. 

Husk evt. at korrigere lønnen for den ekstra omkostning din kone vil få i form af større skattetræk.

Venlig hilsen

Mathias

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias.kalundborg:

Det kan derfor være en god idé at se om du kan finde tilsvarende bil, med alder, antal km, udstyr osv, på bilbasen eller lignende og se hvad de bliver solgt for. Alternativt skal du få den vurderet af en kyndig.

HUSK der skal moms på salget. 

Hvis der er tale om en personbil på hvide plader, hvor momsen ikke er fratrukket ved anskaffelsen, så skal der ikke afregnes moms ved salget. Momslovens § 13, stk. 2.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Men regn godt på hvad der betaler sig. Din kone skal jo dels være regulært ansat - og så skal du regne med, at du jo selv betaler både bil og drift i selskabet - ud over skat af fri bil - penge hun ellers kunne have ud i løn - så ofte, hvis der faktisk køres lidt firmakørsel, er det godt selv at eje. Det er naturligvis andet for en ansat - hvis denne får bil uden lønnedgang, så er det generelt godt hvis bilen har en vis værdi - men når man selv er ejer, står man jo selv med omkostningen i firmaet - og mister jo dermed den værdi som ellers kunne være løn (med skat) i tillæg til statens takst 

Du har givet regnet på det, siden du vil have din egen bil ud - men bare for at være sikker - for en del selvstændige glemmer, de stadigt har omk i selskabet til hele bilen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)