Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flyt til Danmark fra Tyskland - skatteforhold?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 20. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg står i den situation at jeg har besluttet at flytte til Danmark efter 7 år I Berlin. I den forbindelse, så vil jeg fortsætte med at arbejde for min nuværende tyske virksomhed, og har lidt problemer med at forstå præcist hvad det vil betyde for min skattebetaling.

Jeg har snakket med skat, men der fik jeg nogle generelle oplysninger omkring hvad der vil være relevant for mig (delt beskatning osv.), og ikke så meget konkret omkring hvad min situation sandsynligvis vil se ud.

Lidt flere informationer, som er relevante:

  • Boet i Tysklandi 7 år og flytter tilbage til Danmark fra December med adresse i Danmark
  • Fortsætter som ansat hos tysk firma som har kontor i Berlin, Stockholm & Stuttgart
  • Firmaet er moms-registeret i Danmark men har intet kontor pt. i DK
  • Jeg vil kunne fortsætte med at arbejde fra Danmark på følgende forhold (fast Dansk kontrakt, tysk kontrakt, Svensk kontrakt eller freelancer)
  • Jeg vil arbejde fra København (home-office eller office-space) med rejse/besøg mest til Berlin kontoret (2 dage om ugen første 3 måneder, herefter et par dage om måneden) og besøge vores Stockholm/Stuttgart kontor en gang eller to om måneden

Generelt er jeg interesseret i det mest simple setup, så jeg undgår en masse forvirring omkring skattebetaling og indrapportering’s arbejde.

Nogen der har erfaring med dette og kan rådgive og/eller dele gode råd til det optimale setup i dette scenario?

På forhånd tak.

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anders

Helt kort så er der ikke rigtigt noget setup at vælge i mellem. 

Når du er bosat i Danmark, og ikke kan gøre brug af ligningslovens §33a, og du udføre arbejdet fysisk i Danmark, altså fra din hjemmearbejdsplads så er du KUN beskattet i Danmark.

Du kommer således ikke til at betale skat i tyskland. 

Vær opmærksom på at du selv skal indberette din løn til SKAT under "Udenlandsk indkomst". 

Der findes små kontorer som kan adminstrere dette for dig mod et lille gebyr (aftal evt. med arbejdsgiver at de betaler for dette), så slipper du for besværet .

SKAT har lavet en masse beskrivelser af dette, du kan evt. navigere rundt i følgende: 

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234755

Venlig hilsen

Mathias

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ville vælge dansk kontrakt og løn fra det danske CVR for at gøre det så simpelt som du ønsker  

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 20. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Det lyder som en god mulighed - jeg er dog i tivivl om den vil gå, da Skat ikke mente at det ville.

Vi har CVR nummer i Danmark men intet officielt kontor, da vi blot bruger det til at indbetale moms via ekstern hjælp. Vil det stadigt være muligt at sætte en dansk kontrakt op og blive fuldt beskattet i DK (sjældent nogle efterspørger dette :D).

Mvh. Anders

Fra København
Tilmeldt 20. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

dobbeltsvar

Fra København
Tilmeldt 20. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 08:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias,

Tak for svaret.

Det lyder godt. Min udfordring er dog, at i følge skat, så vil jeg skulle betale tysk skat af den tid som jeg vil tilbringe i Tyskland (e.g. https://skat.dk/skat.aspx?oid=2237729)

Jeg vil arbejde fra vores Berlin kontor i gennemsnit 1-2 dage om ugen de første 3 måneder, hvorefter rejseaktiviteten forventes at gå ned til 2 dage hver anden uge. Det er denne tid som jeg er blevet rådgivet af skat til at blive nødt til at betale tysk skat af, og så få nedskat min danske skat.

Er du uenig i dette og hvordan kan jeg teste denne tese med skat?

Mvh. Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders:

Hej John,

Det lyder som en god mulighed - jeg er dog i tivivl om den vil gå, da Skat ikke mente at det ville.

Vi har CVR nummer i Danmark men intet officielt kontor, da vi blot bruger det til at indbetale moms via ekstern hjælp. Vil det stadigt være muligt at sætte en dansk kontrakt op og blive fuldt beskattet i DK (sjældent nogle efterspørger dette :D).

Mvh. Anders

hvis det ellers kan arbejdsgiverregistreres og det vil det med det jeg læser kunne, så kan du ansættes der. Det forudsætter jo de har en indtægt, men det har de vel også når du taler om betale moms - og så kan de jo bruge den til at lønne dig (eller fakturere indbyrdes som man også må uden transferprising her)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders:

Hej Mathias,

Tak for svaret.

Det lyder godt. Min udfordring er dog, at i følge skat, så vil jeg skulle betale tysk skat af den tid som jeg vil tilbringe i Tyskland (e.g. https://skat.dk/skat.aspx?oid=2237729)

Jeg vil arbejde fra vores Berlin kontor i gennemsnit 1-2 dage om ugen de første 3 måneder, hvorefter rejseaktiviteten forventes at gå ned til 2 dage hver anden uge. Det er denne tid som jeg er blevet rådgivet af skat til at blive nødt til at betale tysk skat af, og så få nedskat min danske skat.

Er du uenig i dette og hvordan kan jeg teste denne tese med skat?

Mvh. Anders

Det lyder til at det er et tysk firma af en vis størrelse, og jeg antager derfor at de formodentlig har revisorer der er tilsvarende når de opererer i flere skattesystemer. Jeg ville spørge der først, og så få suppleret med svar fra nogle af de danske revisionshuse som arbejder både i Danmark og Tyskland.
Når du har en form for svar ville jeg søge bindende forhåndstilsagn fra SKAT. 
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er også korrekt, det siger de tyske skatteregler. Det kaldes for begrænset skattepligt. Du beskattes korrekt så kun af den tid som du faktisk er i tyskland. Du har dog heller ikke nogle personlige fradrag i tyskland jf. den begrænset skattepligt. 

Din skat er så timeløn x antal timer i Tyskland.

Da Danmark har beskatningsretten og du IKKE kan bruge ligningslovens §33a har du desværre heller ikke fradrag i din Danske indkomst efter dobbeltbeskatningsoverenskomster.

Men jeg er enig med Bronco, spørg evt. din arbejdsgivers revisor, eller tag fat i et revisionsfirma som har internationale afdelinger, og er vant til at arbejde med SKAT på kryds af landegrænser, som Bronco også siger :) 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)