Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

virksomheders køb fra sverige

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Mar 15
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

jeg har en lille ApS son jeg har stiftet moms frit for at købe/renovere/leje og sælge en lejlighed

I forbindelse med renovering af nogle del har jeg bl.a. fået henvendelse fra et Malmø virksomhed som spørge om jeg skal have tilbudet med moms eller uden moms.

Her er jeg usikker hvad jeg skal svare?

Mit ApS er jo ikke moms registreret så i teori burde jeg ikke betale prisen inkl. moms (lige som jeg var en privat)? Men så er moms betalt til den svenske stat og ikke den danske.

Hvis jeg få en faktura uden moms, så strider med at mit ApS ikke er moms registreret. Skal jeg så slev beregne og betale moms på et eller andet måde til skat?

Få jeg yderligere problemer med at drive lejlighed uden at være moms registreret? Det primært ide var at hvis lejlighed skal sælges og ApS er moms registreret så skal der pålægges moms og der ingen privat der ville købe lejligheden

Hilsen

Gabe

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Gabe:
Her er jeg usikker hvad jeg skal svare?

De kan slet ikke tilbyde dig varen uden moms, da det vil kræve at du har et gyldigt moms nr, hvilket du jo ikke har. Ergo skal du betale den svenske moms.

Tilmeldt 9. Mar 15
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
De kan slet ikke tilbyde dig varen uden moms, da det vil kræve at du har et gyldigt moms nr, hvilket du jo ikke har. Ergo skal du betale den svenske moms.

Det var netop min holdning men en gang deres revisor eller skat.dk (som jeg har også ringet til) kan give mig et præcis svar. Skat.dk siger at sin firma skal jeg moms registreres hvis jeg skal købe vare/ydelse i Sverige!?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Gabe:
Skat.dk siger at sin firma skal jeg moms registreres hvis jeg skal købe vare/ydelse i Sverige!?

Det er også korrekt forudsat at du er moms registreret.  Men du kan uden problem købe varen i Sverige med svensk moms.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Gabe:

Hejsa,

jeg har en lille ApS son jeg har stiftet moms frit for at købe/renovere/leje og sælge en lejlighed

I forbindelse med renovering af nogle del har jeg bl.a. fået henvendelse fra et Malmø virksomhed som spørge om jeg skal have tilbudet med moms eller uden moms.

Her er jeg usikker hvad jeg skal svare?

Mit ApS er jo ikke moms registreret så i teori burde jeg ikke betale prisen inkl. moms (lige som jeg var en privat)? Men så er moms betalt til den svenske stat og ikke den danske.

Hvis jeg få en faktura uden moms, så strider med at mit ApS ikke er moms registreret. Skal jeg så slev beregne og betale moms på et eller andet måde til skat?

Få jeg yderligere problemer med at drive lejlighed uden at være moms registreret? Det primært ide var at hvis lejlighed skal sælges og ApS er moms registreret så skal der pålægges moms og der ingen privat der ville købe lejligheden

Hilsen

Gabe

Hvad er det du skal købe i Sverige? Ydelser eller varer, hvis det er varer; er der noget montering med i kontrakten?

 

Man kan som erhvervsdrivende ikke uden videre "bare" købe ind hos udenlandske leverandører og anvende momsreglerne i det pågældende land! 

Tilmeldt 9. Mar 15
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Hvad er det du skal købe i Sverige? Ydelser eller varer, hvis det er varer; er der noget montering med i kontrakten?

Både varer og ydelser (montering, tømre arbejde osv) 

Jesper_nl:
 

Man kan som erhvervsdrivende ikke uden videre "bare" købe ind hos udenlandske leverandører og anvende momsreglerne i det pågældende land! 

Jeg forstår ikke helt sætningen. Mener du så at tilbudet og faktura skal være uden SE moms og jeg skal derfor efterfølgende beregne og indberette moms i DK (og derfor være moms registreret)?

Tilmeldt 9. Mar 15
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
Det er også korrekt forudsat at du er moms registreret.  Men du kan uden problem købe varen i Sverige med svensk moms.

Men for at skære det ud i pap (og beklager hvis jeg ikke fatter den):

Skal jeg eller skal jeg ikke være moms registreret hvis som virksomhed køber varer/ydelser i sverige?

Og skal fakturaen fra SE virksomhed være med eller uden moms?

Hvis jeg blot kører over broen og køber et skab i et byggcenter til lejligheden som firma ejer, får jeg vel en faktura med SE moms på, ikke? Så hvad er så forskel på hvis jeg en svensk håndværker skal give tilbud/faktura? 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Gabe:

Jesper_nl:

Hvad er det du skal købe i Sverige? Ydelser eller varer, hvis det er varer; er der noget montering med i kontrakten?

Både varer og ydelser (montering, tømre arbejde osv) 

Jesper_nl:
 

Man kan som erhvervsdrivende ikke uden videre "bare" købe ind hos udenlandske leverandører og anvende momsreglerne i det pågældende land! 

Jeg forstår ikke helt sætningen. Mener du så at tilbudet og faktura skal være uden SE moms og jeg skal derfor efterfølgende beregne og indberette moms i DK (og derfor være moms registreret)?

Først og fremmest er momsreglerne i Sverige og Danmark mere eller mindre ens, i hvert fald i forhold til leveringsted (og dermed momspligt)

 

Når en svensk virksomhed vil handle med en dansk virksomhed, så skal den svenske virksomhed anvende reglerne om omvendt betalingspligt når den vil sælge ydelser (eller varer inkl montering). Den svenske virksomhed kan kun anvende reglerne om omvendt betalingspligt hvis den danske virksomhed er momsregistreret.

Der er nogle få undtagelser, men de vedrører den svenske virksomheds interne forhold. Så hvis den svenske virksomhed kræver at du bliver momsregistreret for at du kan købe ydelser fra dem, så er det op til dig om du vil anvende dem som leverandør.

 

I øvrigt kan nævnes, at reglerne ikke er ens for private i forhold til erhvervsdrivende. Som privatperson kan du godt bestille ydelser med svensk moms, men det kan du ikke uden videre som dansk virksomhed.

Tilmeldt 9. Mar 15
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)