Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til Javascript opgaver.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 3. Mar 18
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er igang med et javascript kursus, men jeg har ret svært ved at knække koden. Jeg er begyndt at forstå, hvad de forskellige ting gør, og kan.
Jeg kan også begynde at læse sproget og forstå det. Men jeg har "fandme" svært ved at tænke kreativt, når jeg selv skal lave en opgave.

Jeg har denne opgave, jeg skal have lavet:

Du skal lave en JavaScript-udgave af Sten-saks-papir.

Det skal fungere på den måde, at spilleren skal vælge én af de tre muligheder, og computeren skal også vælge en af de tre muligheder.

Computeren skal derefter fortælle, hvem der har vundet.

Reglerne er simple:

Saks vinder over papir, fordi saksen kan klippe i papiret.
Papir vinder over sten, fordi papiret kan omslutte (indpakke) stenen.
Sten vinder over saks, fordi saksen ikke kan klippe i stenen.
Ved ens valg, gennemføres endnu et forsøg.

Er der en kyndig programmør, som har nogle ideer til hvordan sådan en opgave kan løses? Evt. hvordan den ville se ud?

// Brian 

Fra Harboøre
Tilmeldt 7. Feb 16
Indlæg ialt: 18
Fra  BilboDesigns Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Skriv til mig på Discord: bilbodog#8998

Tilmeldt 1. Jun 15
Indlæg ialt: 58
Fra  Lindahl Robotics Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke får hjælp andre steder kan jeg nok godt hjælpe lidt.

Javascripts mener jeg er et rimeligt godt sprog at starte med at lære programmering i. Man skal bare lige kunne skelne mellem html, css og javascript. Om nogle år når du har helt styr på det så finder du ud af at meget kodning kan overføres til andre sprog.

Noget med en randint, men hvis du er rigtig sjov så laver du den så computeren altid vinder eller taber :)

Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg godt nok ikke mulighed for at teste min kode.

Men lad os se på det:

#først og fremmest brugerens valg.

var Selection = window.prompt("Vælg 1, Sten, Saks eller papir: ");
#Dernæst computerens

Var rand = Math.floor(Math.random() * 3) + 1;

if (rand == 3) {
  Var choice = Sten;
} else if (rand == 2) {
  Var choice = Saks;
} else {
  Var choice = Papir;
}
#så skal vinderen bestemmes

if (Selection==Papir && choice==Saks){

console.log("haha jeg vandt");

}

else if (Selection==Saks && choice==Papir){

console.log("når du vandt lille du øv");

}

else if (Selection==Papir && choice==Sten){

console.log("når du vandt vist din lille røvsutter");

 }

else if (Selection==Sten && choice==Papir){

console.log("når så vandt jeg din lille homo");

}

else if (Selection==Saks && choice==Sten){

console.log("haha jeg vandt dit fede svin");

}

else if (Selection==Sten && choice==Saks){

console.log("fuck dig dit svin så vandt du");

else {

console.log("uafgjort sikke noget lort");

}

 

 

Tilmeldt 3. Mar 18
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Griner :D Men fedt! Det gik sgu stærkt. Jeg har prøvet at teste, men kan ikke få det til at virke. Sikkert mig som gør noget forkert :-(

Tilmeldt 1. Jun 15
Indlæg ialt: 58
Fra  Lindahl Robotics Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber ikke du bruger denne version til børn ;)

Tilmeldt 3. Mar 18
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

haha nej. Er igang med sådan et onlineforløb med javascript. Der er bare ingen hjælp at hente, og synes fandme det er svært at lære gennem bøger.
Jeg kan godt læse koderne, men jeg er ikke kreativ nok til selv at vide hvad jeg skal skrive.

Men det er kun min lærer og medkursister, som ser koden. :D 

Fra Harboøre
Tilmeldt 7. Feb 16
Indlæg ialt: 18
Fra  BilboDesigns Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

  

Tilmeldt 1. Jun 15
Indlæg ialt: 58
Fra  Lindahl Robotics Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor gammel er du?

Jeg bliver ved med at vende tilbage til denne side for hjælp. Kodning kræver en eller anden form for forståelse af hvad der kan lade sig gøre. Nogle ting er meget nemme i javascript og på den måde lærer du måske ikke så dybdegående om programmering, men meget af tankegangen kan overføres til andre sprog. bare en anden syntaks. Læs op på løkker (loops) - for, while - if statements og evt breaks - kan ikke engang huske om det eksistere i javascript men skulle undre mig hvis det ikke gør.

Mange programmeringsopgaver kan løses med disse "simple" værktøjer. Det gælder bare om at "omformulere" den overordnede opgave i små bidder som kan kodes.

Håber det giver mening.

Forresten spørger om alder, da du lyder ung og derfor har masser af tid til at lære det:)

EDIT: Og glemte selvfølgelig linket: https://www.w3schools.com/html/html_scripts.asp

Tilmeldt 3. Mar 18
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er 30. Så er ikke helt ung længere, men vil gerne lære det!

Kan du lave opgaven ud fra følgende forskrift:

Trin 1

Hvis du er i tvivl om, hvordan du får computeren til at vælge en tilfældig mulighed, kan du kopiere dette stykke kode ind. Det laver en funktion, som tilfældigt vælger en af de tre muligheder:

function computerensValg() {
const muligheder = ["sten", "saks", "papir"];
var valg = Math.floor(Math.random() * muligheder.length);
return muligheder[valg];
}

Trin 2

Det vigtigste er at få lavet de sammenligninger, der afgør, hvem der vinder. Det er ikke så vigtigt, hvordan brugeren vælger sit valg.

Jeg vil foreslå, at du starter med at lave en variabel, der hedder spiller som er det, brugeren har valgt. Du giver den én af de tre værdier i din kode, så indtil du ændrer det, vælger brugeren altid det samme. Jeg er med på, at det gør spillet lidt kedeligt, men det gør det let at teste.

var spiller = "saks";

Computerens valg bliver lavet af funktionen. Det kan du gemme i en anden variabel:

var computer = computerensValg();

Nu skal du lave de if-sætninger, der finder ud af, hvem der har vundet.

Lad være med at tænke over, hvad der skal ske, hvis computer og spiller vælger den samme mulighed.

Trin 3

Nu skal vi se på situationen uafgjort. Når både spiller og computer vælger det samme, skal spillet køre en runde mere.

Du skal altså pakke din kode ind i en løkke, som mindst kører én gang, og som bliver ved med at køre, så længe de to valg er ens.

Trin 4

Nu er det på tide, at brugeren selv kan skrive, hvad han vil vælge. 

Brug funktionen prompt til at bede brugeren indtaste sit valg, i stedet for at det står direkte i koden.

 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)