Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ansættelse af udenlandsk adm. direktør i min danske enkeltmandsvirksomhed ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Nov 19
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Er det muligt at ansætte en adm. direktør som er irsk og bosat i Dublin i min danske enkeltmandsvirksomhed? Jeg producerer video.
Hvis ja, skal vi udover at underskrive en ansættelsekontrakt, anmelde noget til SKAT eller andre institutioner?

Andet spørgsmål: kan denne irske partner komme til at eje noget i min enkeltmandsvirksomhed lidt i stil med anparter i et anpartsselskab?

På forhånd tak og dbh,
Jacob
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er iidt usædvanligt med adm dir i en enkeltmands - hvor du jo som ejer i alle fald bestemmer - du kan mig bekendt i alle fald ikke i enkeltmands registrere en direktør i erhvervsstyrelsen - men der er vel ikke noget i vejen for, at du laver en ansættelsesaftale med en person der bor i Irland - del af EU og kalder denne adm. dir og i kontrakten søger at virkeliggøre det, men det ændrer jo ikke ved, at du er ejer og beslutter alt

til ? 2 nej denne kan ikke eje andel, men I kan stifte I/S sammen hvis du vil blive i personlig virksomhed. Det vil jeg dog fraråde, så hellere få omdannet din personlige virksomhed til et ApS - skattepligtigt eller skattefrit, alt efter hvad der er af aktiver og evt goodwill https://johnhannover.blogspot.com/2018/07/skattefri-eller-skattepligtig.html

Så kan en EU borger være adm. dir OG eje andele

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Nov 19
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Mange tak for svar!

Vi overvejede at lave ApS, men det skal jo helst gøres skattefrit i 1.halvår, hvilket er for sent for os i forhold til en EU-ansøgning her i efteråret. Dels kan man komme til at vente 2-3 uger hos Erhvervsstyrelsen på at blive registeret. Dog sagde de til mig at man kan skrive en anmodning om hurtig proces (i tilfælde man bliver udtaget til manuel registrering).

Er det hurtigere at omdanne en enkeltmandsvirksomed til et I/S? Også med en borger fra andet EU-land?

Og er denne omdannelse skattefri, også hvis man registrerer i 2.halvår?

Tak og dbb, Jacob

Tilmeldt 4. Nov 19
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Har lige talt med Erhverstyrelsen som siger det tager ca 1 uge p.t. for at registerere I/S (vs 2-3 uger for ApS) og at man ikke kan omdanne en enkeltmandsvirksomhed til I/S, ligesom man kan det ved ApS.

Du havde også ret i at ERST siger at man ikke kan ansætte en adm.direktør fordi man selv er ejer. Men jeg kan godt lide dit argument for at man kan skrive sin egen aftale og prøve at godtgøre det der.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

jacobd:

Har lige talt med Erhverstyrelsen som siger det tager ca 1 uge p.t. for at registerere I/S (vs 2-3 uger for ApS) og at man ikke kan omdanne en enkeltmandsvirksomhed til I/S, ligesom man kan det ved ApS.

Du havde også ret i at ERST siger at man ikke kan ansætte en adm.direktør fordi man selv er ejer. Men jeg kan godt lide dit argument for at man kan skrive sin egen aftale og prøve at godtgøre det der.

det er styrelsen helt ret i  - dog ved jeg ikke hvorfor det skal tage 2-3 uger for ApS - det oplever jeg ikke normalt, men - who knows - Ud over det er helt korrekt med omdannelse - så er der jo stor forskel på mange områder på I/S og ApS som er langt vigtigere end om noget tager 1 eller 3 uger vil jeg sige http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Ja adm dir bliver det ikke til men en ansat må man jo have og man må jo så give den person det ansvar man ønsker i en enkeltmands, blot bliver personen aldrig adm dir for alvor  - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville sætte mig ned med en revisor og få klarlagt situationen samt hvad der bedst kan betale sig henset til jeres eu ansøgning og situation.
Der vil være nogle krav til indberetning af løn for en eu borger, ligesom i skal iagttage en række formalia omkring social sikring hvis i rejser uden for jeres land og arbejder.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 4. Nov 19
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cef

Tak for indlægget. I første omgang skal vedkommende kun sidde i Irland og tjene sine egne penge (ingen løn), så der burde ikke være noget formalia. Eller hvad?

Meningen er at gå over til Aps skattefrit i det nye år.

I øvrigt hvis man ikke regner med at sælge sit Aps senere, så kan man vel helt undgå beskatning ved omdannelse fra enkeltmandsvirksomhed til Aps, ikke sandt?

Tak og dbh, Jacob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jacobd:

Hej Cef

Tak for indlægget.

1

I første omgang skal vedkommende kun sidde i Irland og tjene sine egne penge (ingen løn), så der burde ikke være noget formalia. Eller hvad?

Meningen er at gå over til Aps skattefrit i det nye år.

2

I øvrigt hvis man ikke regner med at sælge sit Aps senere, så kan man vel helt undgå beskatning ved omdannelse fra enkeltmandsvirksomhed til Aps, ikke sandt?

Tak og dbh, Jacob

1

hvis han tjener pengene og får dem fra din virksomhed - så er det jo løn - ellers må han jo have sin egen virksomhed. Når du betaler En person penge i en eller anden form fra dit firma - så er det løn og skal indberettes til skat på navn, adresse og fødselsdato 

2

Ja hvis man betaler for revisorerklæring og laver skattefri omdannelse, så er udskydes skatten til ApS sælges eller lukkes. Meget få eksisterer evigt - men ellers ved arv/generationsskifte - Der er. Ikke lommer i ligklæder i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)