Hej, jeg skriver fordi, jeg er lidt i tvivl om jeg skal bogfører køb i virksomhedens navn, hvis det er til eget forbrug... Skal dette bogføres sammen med alle de andre udgifter regnskabet, eller vil det kunne gå op ved regnskabets opgørelse, selvom jeg ikke har bogført dette køb?
Du bogfører helt som normalt når nu køber i virksomhedens navn som indkøb mod varelager. Når du så tager varer ud, så laver du helt normalt salg - til dig selv - til indkøbspris + moms - får indtægten i firmaet og reducerer varelager når du opgør det inden regnskabet - men ja det skal skam bogføres både køb og salg
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
ja- du laver en faktura til dig selv - indkøbspris + moms - og så vil den jo gå ind sammen med anden salgsmoms i firmaet og blive betalt derfra - og du vil selv jo så have betalt den ind til firmaet - som jo bare opbevarer momsen - ikke har den som udgift, men indbetaler den moms du betaler til firmaet
Det bliver helt som hvis du privat kunne købe til samme indkøbspris, hvor du jo også betalte moms
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det kommer vel også lidt an på, hvad det drejer sig om. Jeg køber jævnligt alm. rengøringsartikler både til firma og til privat. Så bogfører jeg den del, der hører til firmaet og den private del bogfører jeg bare som "hævet privat" og så typisk banken som modkonto på hele beløbet.