Den med rabat på 5% havde jeg også tænkt på. Tilbyde 5% rabat på næste ordre hvis kunden betaler samme dag som de modtager fakturaen. Og så lade rabatten gælde ét år, og håbe de glemmer det :D
I forhold til opgaver, så er det ikke meningen at jeg vil tage totalentrepriser eller lignende ind, fra starten, men det kan selvfølgelig komme med tiden. I starten vil jeg bare have opbygget et kundenetværk, og det er i sig selv en svær opgave.
Det lyder jo meget godt alt sammen. men du skal også huske at tage højde for at dine projekter også bliver større med tiden og derfor strækker sig overfor længere tid. Jeg har travlt som aldrig før og 6 måneders ventetid, men har stort set ikke fået en krone ind på kontoen i 2 måneder ! Det er fordi at i takt med at dine opgaver vokser, så går der også længere tid inden du kan kradse penge ind. Så husk at spare op til sådan nogle opgaver !
Det der forstår jeg så ikke en dyt af, Krogh!
Hvorfor i himlens navn skal du være kassekredit for dine kunder og risikere at tabe absolut alt? Du må med rimelighed kunne forlange at få nogle milepælsbetalinger eller nogle acontobeløb undervejs, så du ikke bærer hele risikoen alene, men overdrager i takt med at arbejdet udføres og varer leveres.
Jeg leverer selv inventar til byggerier og monterer det også. Men jeg tager penge for etaper, således at jeg hele tiden er faktureringsmæssigt med og jeg modtager mine betalinger i takt med at jeg betaler for modtagne varer/inventar.
Mange af mine kunder kører med afregning lbm måned+20 eller 30 dage. Det passer med, at jeg selv betaler for modtagne varer efter 30 dage og derfor fakturerer jeg hver måned.
Nu vender bøtten snart i byggeriet - og dem, som ikke har styr på likviditeten og på deres kunder - de lukker. Så jeg vil klart anbefale dig at få ændret praksis inden du sidder i fælden.
Tilbyde 5% rabat på næste ordre hvis kunden betaler samme dag som de modtager fakturaen. Og så lade rabatten gælde ét år, og håbe de glemmer det :D
Glemt det! De fleste private vil jo på ingen måde få noget ud at wt sådan tilbud, da de med all sandsynlighed ikke skal have lavet mere inden for det næste år. i øvrigt skal du bruge tid på at administrere en sådan rabat, Hvad vil du gøre hvis kunden betaler rabatprisen 2-5 dage? Firmaer vil med all sandsynlighed aldrig bruge en sådan ordning.
Det hele handler om at gøre det nemt for dig selv!
Du må med rimelighed kunne forlange at få nogle milepælsbetalinger eller nogle acontobeløb undervejs, så du ikke bærer hele risikoen alene, men overdrager i takt med at arbejdet udføres og varer leveres.
Det er nok meget usandsynligt at nogen private vil gå med ti den løsning.
Du må med rimelighed kunne forlange at få nogle milepælsbetalinger eller nogle acontobeløb undervejs, så du ikke bærer hele risikoen alene, men overdrager i takt med at arbejdet udføres og varer leveres.
Det er nok meget usandsynligt at nogen private vil gå med ti den løsning.
I min branche er det standard med FULD forudbetaling eller mindst 70% ved ordre. Vi taler beløb op imod 500.000,- kontant forud. Så jeg kan med sindsro sige, at du tager grueligt fejl.
Nogle vil ikke acceptere det og der finder vi også en løsning med bankgarantier eller andet. Og andre igen aftaler vi milepælsbetalinger med.
Jeg har på ethvert givet tidspunkt mindst 4-6 forudbetalinger stående og det er ofte en sum over en mill. Det koster mig i negativ rente på banken, men i det mindste bruger jeg ikke en kredit med minus 10%
Hej, nu ved jeg ikke lige hvad du beskæftiger dig med, men jeg kører pt. på andet år uden en eneste ubetalt faktura. Ind i mellem trækker folk den en anelse, men 95% betaler til tiden.
Jeg er el-installatør, og kører 50/50 privat/erhverv, både mindre virksomheder og store A/S. Det er muligt jeg bare er heldig, men jeg tjekker altid op på kunder på forhånd, og har jeg en dårlig fornemmelse, takker jeg nej til opgaven.
Hvis jeg var dig, ville jeg overveje at tilbyde rabat imod forudbetaling. Jeg har kunder, der betaler forud, og andre, der ikke gør. Men mange vælger at betale forud.
Derudover tilbyder jeg betaling i to rater via Simplero, hvor pengene trækkes automatisk, så man ikke skal huske det selv.
De kunder, som ikke betaler til tiden, rykker jeg hurtigt. Det er som regel solide virksomheder, der først betaler efter levering, så det er sjældent et problem at få pengene ind. Det sker, der skal en venlig reminder eller to til. Men jeg har hverken sendt en rykker eller mistet penge i årevis.
Budgettere med at mine kunder betaler til tiden, ellers er de ikke mine kunder længere. Har kun haft problemer med en kunde, hvor jeg måtte køre derud og lave en afdragsplan med ham.... Ellers gør jeg meget i forhåndsbetaling. De kunder som "glemmer" at betale sender jeg en påmindelse til og så er de altid hurtige til at få betalt - Ellers hjælper et opkald som regel på det. :-)
Held og lykke med projektet.
DK's BILLIGSTE lyddæmpendeplader og akustikbilleder på BoligAkustik.