Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Timepris "selvstændig" maler?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Feb 18
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen 

Jeg har oprettet en enkeltmandsvirksomhed, jeg er ufaglært maler men har gået med en dygtig malermester i de sidste 5 år, så jeg kan alt det en maler svend kan. Jeg opretter cvr og så vil jeg leje mig selv ud til malermestre, da jeg endnu ikke hr bil, har dog basisværktøj, så det bliver som en slags freelance selvstændig vikar!  Spørgsmålet er nu, hvor meget kan jeg tillade mig at tage som ufaglært, dog selvlært i timen? En mester sagde 200 + moms, men jeg tænker at det umiddelbart lyder lavt da jeg selv skal stå for pension, regnskab sygepenge og diverse forsikringer. På den anden side henter mester mig og skaffer job. Er der nogen der har lyst til at hjælpe mig med at finde en timepris der kunne passe?

Fra Aarhus N, Denmark
Tilmeldt 23. Oct 19
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Spændende med "dit nye liv" som selvstændig. 

Jeg skal skynde mig at sige, at jeg ikke nøjagtig kender timepriserne for en som dig i den situation. Men du har fat i en meget vigtig pointe. 

Ganske vist skal du selv stå for pension, feriepenge etc. MEN du får alle opgaverne tildelt, bliver hentet og bragt og har ikke noget ansvar overfor den kunde som I udfører arbejdet hos. Samtidig skal du ikke bruge tid og kræfter på at opsøge nye kunder og stå for alt regnskabet.

Så der ligger faktisk en temmelig stor "byrde" hos din mester. 

Jeg benytter mig selv af samme løsning, med at bruge underleverandører. Dog i en anden branche. Her ligger deres timepris på ca. 50-60% af min pris. Men jeg stopfodrer dem også med opgaver, som har kostet mig tid og penge at få.

Jeg oplever at mange til en start tror, at hvis jeg tager 400 kr. i timen, så kan de som underleverandør få 300-325 kr. Men sådan hænger det altså ikke sammen i virkeligheden.

Jeg ved ikke om du kan bruge disse betragtninger til noget.

En lille - omend vigtig detalje, som du skal huske på, det er at hvis kun du har en kunde at skrive faktura til, så kan det måske godt blive sammenstillet med et ansættelsesforhold. (Set med Skats øjne). Men det er der sikkert andre her på forumet som kan forklare dig meget mere om.

God vind

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tag den timepris du gerne vil have til dig selv (løn) og gang den med ca. 1,3-1,4. Så har du den pris du skal have for at få det til at løbe rundt. Det kan man vel kalde din kostpris. 

Alt over den pris er din fortjeneste. Hvis du vil være selvstændig giver det kun mening hvis du får mere end din kostpris, eller kan du lige så godt være ansat.

Så hvis du vil have en løn på 150 i timen = fx 150 kr. x 1,35 = 202,5 + fx. 100 kr. til firmaet = 302,50 :-) + moms.

Der følger MANGE udgifter med til at være selvstændig. Og hvis du på sigt skal have andre kunder end den mester som henter dig (og det skal du :-) ) så kan du ikke undvære bil, lagerplads, stiger, stilladser osv osv.

Held og lykke med projektet

Tilmeldt 24. Feb 18
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej birger

Mange tak, jeg kan bestemt bruge dine betragtninger.

Det er svært at sætte en løn, alt taget i betragtning :).

Jeg kan sige at en malermester tager lige fra 250 - 525 + moms, en voksenlærling går til en løn af Ca 122 efter skat og en timelønnet malersvend har i gennemsnit 150 kr i timen, men jeg syntes stadig det er svært at vide hvad jeg er værd. Den omtalte mester jeg skal aftale timepris med tager 400 + moms.

Der er travlt i maler branchen lige for tiden og det er svært at skaffe gode malere og mange har simpelthen ikke tid, derfor er det et godt tidspunkt at starte,og jeg har flere mestre på hånden jeg kan udbyde min arbejdskraft til, den mester jeg fortalte om kommer ikke til at give mig arbejde hele tiden, kun når han ikke selv kan nå det arb han har taget ind, så det kan sagtens være t jeg kommer til at gå 14 dage uden arb fra ham.

Tak for din tid til at hjælpe en lille iværksætter igang :)

Planen er ikke

Tilmeldt 24. Feb 18
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Tak :)

Ja det er bestemt meningen at jeg skal oparbejde netværk både i form af mine egne privat kunder og så selvfølgelig andre mestre:)

Det var også det jeg tænkte da han sagde 200 + moms, det er det en ansat svend går til i timen.. Selvfølgelig - momsen, og de får trods alt både feriepenge, sygepenge, pension osv. Så jeg tænker også om det ikke er meget lavt sat? Jeg skal stadig lave regnskab til mig selv og drive et lille enkeltmandsfirma, men mesteren lagde vægt på at jeg ikke er uddannet,hvor jeg efter min mening stadig er god arbejdskraft da jeg hr stået på pladserne de min. 4år ude i det virkelige arbejdsliv :)

Er den pris du giver eks på Anders, det du syntes jeg kan tillade mig at tage?

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

hej igen

Jeg synes, at du hvis du gerne vil have et bæredygtigt firma, skal tage minimum 320 kr. + moms.

Hvis jeg var dig og skulle starte et malerfirma ville jeg minimum starte med 350 kr. + moms.

Skulle jeg starte et tømrerfirma ville jeg starte med 400 kr. + moms.

Så der er forskel på brancher, ligesom der er forskel på hvor i landet du befinder dig. Er det i vandkantsdanmark ville jeg starte lavere, er det i Aarhus/Kbh ville jeg starte højere :-)

Glem alt om den mester der kun vil give dig 200 + moms. Han er ikke værd at arbejde for.

Lær at sige nej til arbejde. Det er en god ting at kunne. Du kan ikke levere ordentlig kvalitet hvis du ikke bliver ordentligt betalt.

Jeg har købt håndværkeropgaver for + 10 mio kr de sidste par år på mit arbejde. Jeg ville aldrig hyre folk ind der tog 200 kr. + moms i timen. Det lugter langt væk af dårlig kvalitet :-)

held og lykke med projektet

Tilmeldt 24. Feb 18
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Anders

Og mange tak for din tid, der er noget at tænke over og det vil jeg bestemt gøre. Rart med råd og vejledning.

Venligst Tine

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)