Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indskud af kapital ifm. lukning

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Sep 19
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære eksperter!

Jeg ejer et holdingsselskab, som jeg ikke kom til at bruge så meget som ventet.

Det blev oprettet med 25.000, som selskabet lånte af mig qua et advokatforfattet lånedokument, som så igen blev indskudt i ApS, hvor vi var to ejere.

Imidlertid fik jeg et godt jobtilbud kort efter oprettelsen af firmaet og valgte at trække mig, hvorfor jeg måtte sælge mine 50 % med et tab, da prisen endte på 10.000

Nu står jeg så med et ivs holdingsselskab med 15.000 mere i gæld end der er på kontoen.

Kan jeg selv skyde 15.000 ind, indfri gælden og lukke selskabet uden "videre vås" i forhold til skatte myndighederne - eller er det for håbefuldt? :-)

Vh
C
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Du stiftede formentlig holding for 1 kr og lånte så Holding 25.000 kr som holding brugte til at stifte drift for. Holding skød 25 t ned i drift. Holding havde så gæld til dig på 25.000 kr. Holding er derfor ikke stiftet med 25.000 men med 1 kr formentlig. Svaret udgår fra det.

Du solgte drift for 10.000 kr - som drift betalte op til holding og holding tabte så 15.000 kr. og blev insolvent. Dine 15 t er tabt og du har ikke andet skattefradrag end den 1 kr du har tabt i holding når det er lukket - og det er som tab på aktieindkomst.

Du kan ikke skyde 15.000 ind og trække ud igen (ikke uden ny selskabskapital som ikke giver mening)

Skattemæssigt er der ikke meget i det - du får bare tabet på 1 kr aktieindkomst og må gerne betale de 10.000 kr tilbage som tilbagebetaling på lånet, hvorefter holding jo stadigt har helt samme resultat - I dets status bliver det bare i stedet for 10.001 kr i bank (det du solgte for + den oprindelige 1 krone) og 10.000 kr i gæld, = egenkapital - alt andet lig 1 kr -  til helt samme 1 kr. 

Det er så den simple forklaring, for formentlig har du betalt udgifter til ting også - kunne være bank - lovpligtig arbejdsskadeforsikring og måske stiftelse og det vil i så fald betyder der ikke er 10.000 at betale tilbage men et mindre beløb

Hvorom alting er,. Når du har fået det tilbage du kan af dit lån, så står du med et ApS der enten har sin oprindelige kapital på 1 kr tilbage eller negativ kapital, og det skal du så lukke - enten ved at afmelde dig som direktør - så lukker det ved tvang på det offentliges regning, men du kan så altid fremsøges som ejer af selskab der blev tvangslukket i CVR - eller ved erklæring - som nok ud fra din beskrivelse, kræver hjælp, men her skal findes et færdigt skatteregnskab. 

Læs lukkemetoder her http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-selskab.html 

Du skal måske få den smarte advokat til at hjælpe med lukningen - han kan jo historikken ud fra det lånedokument han oprettede - og formentlig lavede han så også stiftelsen. ideen med lån kan være god nok, men skal enten være konvertibelt (og HVIS dit er - skal du kunne få fradrag for tabet men igen vil det kræve hjælp og det vil fremgå af stiftelse og alt) eller - man skal have et overskud til at betale tilbage. Ellers er det bare rod på rod desværre (i mine øjne)

gå til advokaten eller en revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)