Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

investering i APS/AS – tænkt eksempel. (en snak imellem mig og en kammerat som løb lidt af sporet)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Nyborg
Tilmeldt 28. Jun 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Et firma som ejes af 2 personer 50/50, hvor den ene er direktør og den anden sidder med regnskab ønsker opstarts kapital igennem investorer og sætter eks. 20 % til salg for 200.000 kr. De bliver straks købt af 5 personer som nu ejer 4 % af virksomheden hver. Der går 1 år og virksomheden har vækstet, værdiansættelsen på firmaet er nu 1.500.000 kr. En af investorerne vil gerne sælge og en udefra kommen ny invester melder sig og vil købe de 4 % af ham.

Er det kun aktieselskaber hvor man kan handle aktier eller gælder det også for anparter i APS?

Kan man frit handle med de andele, hvis dette er aftalt på forhånd ved første salg af andele?

Kan han evt. nøjes med at sælge halvdelen, så der nu er 6 investorer?

Kan sælger selv bestemme til hvilken pris?

Får virksomheden noget ud af disse handler? Andet end prisen stiger på deres egne 80 %, hvis de måtte ønske at sælge flere anparter, taget for givet at der er flere nye interesserede investorer?

Skal alle anpartshavere registreres i et offentligt register og hvorhenne?

Skal investorerne have adgang til andet end årsregnskab? F.eks. hvilke aftaler der bliver indgået med kunder og leverandører?

Virksomheden mangler nu et kapitalløft mere, pga. vækst og har virkelig godt potentiale. De to hoved ejere som startede firmaet ønsker ikke at sælge flere af deres andele.

Hvordan skal firmaet opnå ny kapital?

 Skal der afholdes en general forsamling inden man går i banken / udbyder flere aktier?

Kan der overhovedet udbydes flere andele, og hvordan?

Håber at der er en venlig sjæl som kan belyse nogle af disse spørgsmål, så jeg kan få ret.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

ApS kan sælge anparter helt som A/S

Ejerne må sælge deres anparter til hvem de vil og til den pris der kan enes om og beskattes af fortjeneste - selskabet kan udstede ny anparter som så udvander de eksisterende- der kan være A og B anparter med forskellig pris og stemmeret - at få nogen med ind er det vanskelige og EJERAFTALE et totalt must http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html

Ny kapital for firmaet kun ved at udvide aktiekapitalen til salg til eksisterende eller ny ejere, og det udvander som nævnt værdien 

Ja der skal generalforsamlig mm til for at firmaet skal udvide kapitalen - ejerne kan sælge deres uden generalforsamling men nye andele/kapitaludvidelse kræver Generalforsamling mm

Overvej E bog eller paperback ApS i sprit ny udgave - den vil være nyttig for jer https://jh-e-books.blogspot.com/2019/09/aps-anden-udgave-sept-2019.html 

Alle ejere skal registreres i firmaets aktiebog og alle over 5% som jeg husker det - i legale ejere register i CVR og alle hovedejere i reele ejere register i CVR https://johnhannover.blogspot.dk/2017/06/ejerregistre.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nyborg
Tilmeldt 28. Jun 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for hurtigt svar, men tror desværre min makker havde mest ret

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Der kan dog foreligge en ejeraftale som beskriver krav til dette.

F.eksk. forkøbsret hvis en ønsker at sølge.

Hvem so mafholder direkte og afledte udgifter ved salg osv.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)