Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret på design og produktion ?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Næstved
Tilmeldt 14. Dec 17
Indlæg ialt: 5
Fra  LeFish.eu Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige læst Kent Medom Blog-indslag: tyveknægtene, der stjæler dine billeder og tekster

Kent indslag rusker op i noget som jeg har oplevet.

Jeg har fået ”stjålet” mit design af mit bord.
Jeg er bekendt med at der er solgt 14 kopier, formentlig er der solgt flere.

Jeg har designet og produceret et bord til en produktions virksomhed
Vi kalder virksomheden XXX

Mit design bliver produceret i to eksemplarer,
Det første som bliver produceret efter mit tegnings-materiale, af et eksternt firma foranlediget af mig. Dette bord købes af XXX til produktions-lokalet.
Det andet bliver fremstillet af mig selv, og bliver efterfølgende brugt til 2 fremvisninger, samt på min salgs-hjemmeside.

Imens jeg udfører arbejde for XXX konstatere jeg, at virksomhed HHH har fremstillet en målfast kopi og designet er identisk med mit bord. Bordet benyttes i XXX produktion.

Jeg gør indsigelse og foreslår HHH en royalty aftale. HHH oplyser at de har bestilt bordet hos en ekstern producent og det er udført efter tegninger udleveret af XXX, og ikke er interesseret i nogen aftale.
De af XXX udleveret tegningerne er en kopi af mine originale tegninger.

Jeg gør indsigelse over for XXX, og oplyser at bordet og retten til produktion og design er mit, og oplyser at det kan købes via mig, eller vi kan indgå en royalty aftale.
Der bliver så ikke produceret flere borde, hverken hos mig, eller mig bekendt hos HHH.

Mit samarbejde hos XXX ophører efter ca. 3 år.

Så i 2017 er jeg på arbejde for et nyt firma som sender mig til XXX for at udføre arbejde, her konstatere jeg at der er produceret flere identiske borde af HHH.
Jeg undersøger lidt på div. hjemmesider og finder at en avis har været på virksomhedsbesøg hos XXX, på foto fra avisens hjemmeside har jeg talt ca. 14 borde i XXX produktions-lokaler.

Jeg er ikke bekendt med ophavsretten på ovenforstående

1)      Hvordan med forældelse af rettigheder?

2)      Kan det betale sig at stille royalty krav?

3)      Eller skal man bare glemme det?

Men jeg synes faktisk at have en bitter smag i munden.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Næstved
Tilmeldt 14. Dec 17
Indlæg ialt: 5
Fra  LeFish.eu Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har tænkt på muligheden at tale med en advokat.

Men på den anden side.
Bare udsigten til oprejsning vil være en sejr.
Og udsigt til en mulig indtægt som jeg slet ikke kan vurdere størrelsen af
måske udgiften til advokat overstiger en mulig gevinst.

Men jeg ville egentlig være tilfreds hvis regnestykket går i 0,00

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Karsten,

Først og fremmest handler det om, om du har lavet de oprindelige tegninger under ansættelse hos XXX eller ej. Var du ansat har det formodningen for sig, at retten til designet tilhører XXX. Ellers har det formodningen for sig, at retten tilhører dig. Men det afhænger i sidste ende af jeres konkrete aftale.

Har du rettighederne, kan du forhindre andre i at benytte designet uden dit samtykke. Og i det omfang der allerede er sket krænkelse, kan du kræve vederlag, godtgørelse og erstatning for dit tab (det du ville have tjent, hvis alt var foregået korrekt fra starten).

Du er velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende drøftelse. Jeg kører mange sager om ophavsret.

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som jeg skrev i Kents debatindlæg, og som jeg også har svaret dig på mail (du er aldrig vendt retur efterfølgende), så handler det i bund og grund om i starten, at kunne dokumentere, at du har rettighederne til designet. Det er her ikke nok, at XXX tilkendegiver noget, da der kan være andre, som har lavet designet før, eller designet er alt for alment, hvorefter det ikke nyder nogen beskyttelse.

At tjekke designrettigheder er dyrt, det er mega dyrt, derudover vil sagen formegentlig ikke kunne føres ved domstolene, det er et forhold, som vedrører Sø-og Handelsretten. Dvs du ender nok med advokat pålæg, og som der blev skrevet af en anden bruger i Kents tråd, så får man ofte betydeligt mindre i kompensation, som ens omkostninger reelt er, når sagerne ender der. 

Så du bør overveje, hvor meget krudt og gode penge, du evt vil kaste efter sådan en sag, før du begynder på noget som helst. Du kan sagtens ende med at få ret, men samlet ende med et kæmpe minus, når dine omkostninger er betalt.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)