Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

E-conomic: Bogføring af ordinært udbytte fra Drift til Holding

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Nov 15
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Vi havde i 2018 et overskud i vores Drift selskab, hvoraf vi med revisor aftalte at udlodde en del (lad os sige 100 tDKK) til udbytte til Holding (som ejer Drift 100%).

Revisoren foretog denne registrering i vores Drift balance som "Udbytte" på 100 tDKK. Vi fik det dog ikke registreret i e-conomic på det givne tidspunkt.

Jeg har derfor to spørgsmål:

1) Hvordan bør jeg registrere de 100 tDKK i udbytte i e-conomic for mit driftselskab?

Skal dette fx lægges til "6860 Mellemregning med anpartshaver"? Og i så fald, hvad er modposteringen?

2) Hvordan bør jeg registrere de 100 tDKK når bankoverførslen er foretaget? Jeg har overført 100 tDKK fra Drift bank til Holding bank på en senere dato. Jeg formoder, at dette skal modposteres så fx "6860 Mellemregning med anpartshaver" reduceres tilsvarende. Er dette den korrekte måde at gøre det på?

Tak for svar!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Kender ikke jeres kontoplan - men vil bare sige - har I husket at indberette udbyttet korrekt i skat i korrekt angivelse for udbytte til moderholding osv - er det registreret korrekt i generalforsamling og angivet korrekt i jeres 2018 regnskab som del af anvendelse af overskud - bare så I ikke får problem her

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Nov 15
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Det fremgår som udbytte under vores drift balance i 2018 i det officielle regnskab, blot ikke i e-conomic. Vi har haft en revisor til at foretage denne del - vi mangler blot at "eftergøre" disse ting i e-conomic. 

Tak for tjekket!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Fino, og det er korrekt indberettet til skat også i revisor omgangen - så er det bare at bogføre og overføre

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Nov 15
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 07:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, min tvivl er blot netop ift. bogføringen - dvs. hvordan bør man bogføre udbyttet til holding.

Skal jeg bogføre dette som en primopostering i 2019 under den førnævnte postering - eller skal det gøres på anden vis? 

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Indregnes kapitalandelene efter indre værdis metode eller til kostpris?

Dette står i jeres regnskabspraksis under "kapitalandele" et sted i regnskabet.?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)