Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må mit selskab købe en lejlighed og leje den ud til mig?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Sep 15
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer.
 
Jeg har nogle spørgsmål vedr. køb af lejlighed samt skattereglerne herom. 


Lad os antage, at mit kapitalselskab forventer et overskud på 1 mio kr. inden udgangen af indeværende regnskabsår (2019). 

1) kan mit selskab købe en lejlighed inden regnskabsåret er omme og henføre det som en investering (omkostning) og derved slippe for at betale selskabsskat? Eller skal der svares selskabskat af aktivmassen og ikke overskuddet


2) må mit selskab leje lejligheden ud til mig som privatperson, og skal det ske til markedslejen. Må jeg f.eks. vælge kun at betale, hvad det akkurat koster at drive boligen. F.eks. 3000 kr. om måneden til ejendomsskat mv? 



På forhånd tak.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det må dit selskab gerne, men der findes nogle regler, som gør det mindre interessant.

Først og fremmest er det ikke en udgift for dit selskab at købe en ejendom. Det er jo hverken blevet rigere eller fattigere ved at investere i en ejendom.

Omkring huslejen er der i ligningsloven (LL § 16, stk. 9, 1. og 10. pkt) nogle regler om hvordan en hovedaktionær beskattes af en ejendom hans selskab ejer. Udgangspunkt 5 % af seneste ejendomsvurdering eller seneste handelsværdi om året.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

1 En lejlighed er jo ikke som sådan en omkostning - renter kan være men ellers er det jo en værdi helt enkelt: Det er jo jo helt som du ikke kan ændre overskud ved at købe varelager - som jo skal tages op som værdi

2 det kan den men det vil generelt være en skidt ide - markedsleje er ofte høj for ejer af selskab, svarende til at bolig stillet til rådighed giver tilsvarende høje skatte krav - så helt klart nej til at betale under marked og forvent store krav til markedsleje

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

1 En lejlighed er jo ikke som sådan en omkostning - renter kan være men ellers er det jo en værdi helt enkelt: Det er jo jo helt som du ikke kan ændre overskud ved at købe varelager - som jo skal tages op som værdi

2 det kan den men det vil generelt være en skidt ide - markedsleje er ofte høj for ejer af selskab, svarende til at bolig stillet til rådighed giver tilsvarende høje skatte krav - så helt klart nej til at betale under marked og forvent store krav til markedsleje (vist 5% af seneste vurdering som minimum)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Sep 15
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja okay. Men skal der så svares skat af aktivet, der jo er gået fra at være likvide midler, der er tilvejebragt overskud fra salg i virksomheden, og som nu står i et aktiv (lejligheden), der er købt inde regnskabsårets slutning? 

Såfremt der skal betales selskabsskat af af ejndomsværdien, vil det så være noget der gøres 1 gang, eller hvert regnskabsår? I bekræftende fald giver det ikke mening, da det vil betyde at man eksempelvis skal betale skat af alle aktivers værdi i virksomheden, såsom inventar, biler osv? 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lier:

Omkring huslejen er der i ligningsloven (LL § 16, stk. 9, 1. og 10. pkt) nogle regler om hvordan en hovedaktionær beskattes af en ejendom hans selskab ejer. Udgangspunkt 5 % af seneste ejendomsvurdering eller seneste handelsværdi om året.....

Faktisk er skatten 6% af højeste beløb af offentlig vurdering og kostpris. Hvis grundlaget er over ca. 3 mio. er skatten 8% af denne del.

Det skyldes beskatningsgrundlaget er opdelt i dels 5% og et tillæg på 1%/3% svarende til ejendomsværdiskatten.

Hvis selskabet afholder omkostninger til forbrug, renovation, tv-pakke eller lignende, skal det ligges oveni beskatningsgrundlaget.

Med nuværende renteniveau, så vil det i realiteten aldrig være rentabelt at bo til leje hos eget selskab.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)