Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed, VSO og holdingselskab?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Mar 19
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Jeg søger rådgivning. Jeg har pt. en enkeltmandsvirksomhed som jeg stiftede i April, og den har lavet et fint overskud på 50.000 kroner siden da. Jeg regner med et overskud på 20.000 kroner i denne måned, og så højere måneden efter.

Ved siden af dette har jeg også et arbejde, hvor jeg tjener 25-30.000 tusind om måneden før skat.

Som det ser ud lige nu, så skal jeg snart betale topskat, og dette har jeg ikke lyst til, eftersom jeg gerne vil lade mine penge blive i virksomheden og evt. begynde at investere i egendomme og aktier på et tidspunkt. Har læst mig frem til, at man kan flytte pengene skattefrit op i et holdingselskab, og så videre ud i investeringer derfra, efter selskabsskatten er betalt selvfølgelig. 

Så mit spørgsmål lyder på, om jeg skal melde mig ind i VSO og få et holdingselsskab, eller oprette et ApS og et holdingselsskab samtidigt? Er det bedre at have et ApS, eller kan jeg lige så godt fortsætte i VSO, og få samme fordele? Hvad ville i gøre?

Tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Enten eller VSO giver mulighed for 22% aconto skat af det du ikke hæver - i selskaber er selskabsskatten samme 22%

Du kan ikke have holding til personlig virksomhed

Du kan stifte et ApS men med den fortjeneste du taler om, vil du givet skulle rundt om en revisor,og formentlig lave skattefri (udskydelse) virksomhedsordningen, da du eller risikerer grim skat at goodwill og evt værdi af aktiver.

Holding i sig selv sparer ikke noget skat - Den vil være 22% uanset du beholder pengene i drift eller flytter dem op i holding. Holding giver f-eks beskyttelse hvis drift så går konkurs - men holding koster penge at drive-  bank, forsikring, regnskab osv

Gå til en revisor, også fordi brugen af VSO er lidt kompliceret og fejl kan være skattetunge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Mar 19
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja okay, mig der havde misforstået noget Smile. Det jeg mente med "skattefrit" og holding var at man efter at have betalt selskabsskat kan flytte pengene fra et ApS op i holding og så ud i f.eks. egendomme. Hvis man ikke havde et holding, så var dette ikke muligt før man havde udbetalt pengene til sig selv til fuld skat og først der kunne investere dem. Er det rigtigt forstået?

Jeg har planer om at i fremtiden at stifte/eje flere virksomheder. Vil det være smartest at stifte et ApS samt holding allerede nu eller skal jeg melde mig ind i VSO? Kan et VSO agere som et moderselskab?

Tak for svar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten:

Ja okay, mig der havde misforstået noget Smile. Det jeg mente med "skattefrit" og holding var at man efter at have betalt selskabsskat kan flytte pengene fra et ApS op i holding og så ud i f.eks. egendomme. Hvis man ikke havde et holding, så var dette ikke muligt før man havde udbetalt pengene til sig selv til fuld skat og først der kunne investere dem. Er det rigtigt forstået?

Jeg har planer om at i fremtiden at stifte/eje flere virksomheder. Vil det være smartest at stifte et ApS samt holding allerede nu eller skal jeg melde mig ind i VSO? Kan et VSO agere som et moderselskab?

Tak for svar.

VSO kan ikke agere moderselskab/holding. Ja jeg tror ApS er det rigtige - Du kan dog sagtens investere fra drift-  der er ikke vundet skat ved at flytte op i holding  det er mere spørgsmål om sikkerhed mod kreditorer mod de omk der er ved at have holding også

Du kan ikke bare (bør ikke bare) stifte holding og drift i ApS form når du har enkeltmands, da det kan give stor skat af flytte goodwill mm over, så hvis du har det, bør du via revisor for at overveje skattefri (udskydelse) virksomhedsomdannelse

Ejendomme skal du gå ind i hvis du har forstand på det - eller virkeligt skaffer det først - aktier har for og bagdele ved at ligge i selskabsform men det kan en revisor forklare nærmere

om holding http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)