Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til skat i VSO

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Feb 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg håber der er nogen herinde, som bare er eksperter i virksomhedsskatteordningen, som kan hjæpe mig med et spørgsmål omkring skat.

Situationen er som følger:

- Jeg har pr. 1 januar 2007 købt 50 % af et I/S for den nette sum af 300.000 kr.

- I/S'et har i år givet et overskud (min andel) på 480.000 kr. og jeg har trukket 380.000 ud privat (har også betalt løbende B-skat). Som jeg forstår det, bliver de resterende 100.000 kr. stående i virksomhedsskatteordningen og der bliver betalt selskabsskat af dem.

- Mit spørgsmål er så: Jeg har lånt de 300.000 til at købe selskabet privat (altså stiftet et lån i mit eget navn). Jeg har snakket med en revisor, som siger, at gælden - nu hvor den udvidede selvangivelse for 2007 laves - kan lægges over i virksomhedsskatteordningen. Så er rentefradraget større og der kan betales af på gælden med overskuddet, når der er betalt selskabsskat (altså med de 100.000). Hvordan skal det forståes? I praksis har jeg betalt 50.000 i renter og afdrag på gælden i 2007 med mine privat midler (altså penge, der er betalt indkomstskat af). Hvilken indvirkning har det på skat/overskud mv. at gælden "ligges over i virksomhedsskatteordningen?"

Jeg er forvirret på et højere plan, men hvis man sparer nogle penge, ved ikke at skulle betale topskat før man kan afdrage og samtidig få et større rentefradrag i VSO, ja så søger jeg gerne nogle svar:-)

Mange hilsner
Stephanie

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 12:05

Jeg er ikke ekspert, men ved lidt.

De 300.000 er indskud/etableringsomkostninger. Husk at bogføre dem som sådan, idet de skattemæssige behandles specielt når du om mange år hæver dem igen. Jeg tror ikke du kan fradrage renteudgifter som andet end privat negativ kapitalindkomst. Til gengæld kan (skal) du 'omdefinere' en del af den personlige indkomst i virksomheden (de 380.000) til positiv kapitalindkomst, så der sker en vis form for kompensation. Såfremt virksomheden senere optager lån til driften er der derimod tale om at renteudgiften tæller med sammen med den almindelige indtægt/udgift i virksomheden.

Ja - du betaler en foreløbig 'virksomhedskat' (ikke selskabsskat) af de penge du ikke hæver. Når du senere hæver dem, så sker der fuldt normal beskatning med din skattesats på hævningstidspunktet, men samtidig fratrækkes den tidligere betalte virksomhedsskat. Der er altså tale om en regulær skatteudsættelse.

Men som sagt - jeg er ikke ekspert, og derudover er jeg tilsyneladende uenig med din revisor. Så du må hellere få det tjekket ordentligt til bunds af en revisor. Du skal alligevel bruge en til selvangivelsen. De færreste er så dumme (som mig) at forsøge at klare det hele selv

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:59

Jeg er så enig med revisoren. Rent faktisk kan man lægge al gæld ind i virksomhedsordningen. Også privat gæld. Det vil så soom regel bare betyde at der fremkommer en negativ indskudskonto hvorved der skal beregnes rentekorrektion.

De 300 kr. skal ikke bogføres som indskud men som det de rent faktisk dækker: Goodwill, driftsmidler o.l. Derved vil de pr. automatik indgå i opgørelsen af indskudskontoen, kapitalafkastgrundlag m.v. når du beslutter dig for at anvende virksomhedsskatteordningen. Er en del af det derimod et kontant indskud du foretager i forbindelse med din indtræden så bør det bogføres på en såkaldt mellemregningskonto så du senere kan tage pengene ud igen udenom hæverækkefølgen.

Iøvrigt bør I måske på sigt overveje ApS tankegangen. Et I/S kan være problematisk ved ændringer i ejerkredsen og så er der jo det med hæftelsesforholdene.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)