Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed og bankkonto

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har kørt enkeltmandsvirksomhed i nogle år, med løbende overskud.

Mit spørgsmål går på, om man er forpligtet til at lade virksomhedens bankkonto passe med de bogførte beløb, eller om det er OK midlertidigt at overføre penge fra firmakontoen til private konti..? Konkret tænker jeg, at man kunne renteoptimere lidt, hvis man i en periode har minus på en privat kassekredit og plus på firmakontoen. Altså ikke kanaliseret ind i privat forbrug, og naturligvis er der penge til moms og skat, når de skal falde.

Ville sådan noget ryge i kategori "helt ok", kategori "gråzone" eller kategori "tal aldrig højt om det igen"?

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

I en enkeltmandsvirksomhed bogfører du vel blot beløbet med kredit på banken og debit på "hævet privat" eller noget i den stil. Samme måde som når du trækker penge ud til dig selv normalt (hvis du gør det). Penge retur bogføres bare modsat.

I et IVS, ApS, A/S stiller sagen sig meget anderledes. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

anjinsan:

Hej,

Jeg har kørt enkeltmandsvirksomhed i nogle år, med løbende overskud.

Mit spørgsmål går på, om man er forpligtet til at lade virksomhedens bankkonto passe med de bogførte beløb, eller om det er OK midlertidigt at overføre penge fra firmakontoen til private konti..? Konkret tænker jeg, at man kunne renteoptimere lidt, hvis man i en periode har minus på en privat kassekredit og plus på firmakontoen. Altså ikke kanaliseret ind i privat forbrug, og naturligvis er der penge til moms og skat, når de skal falde.

Ville sådan noget ryge i kategori "helt ok", kategori "gråzone" eller kategori "tal aldrig højt om det igen"?

i alm personlig virksomhed har dine hævninger INTET med skat at gøre. Din bankkonto skal derimod naturligvis stemme, men du må hæve lige så meget du vil privat helt uden skat. Det sker i status og påvirker ikke resultat til skat - i status under mellemregning - privat hævet f.eks 50.000 kr debet og så kredit bank 50.000 kr når du flytter over i din private kassekredit. Det er en af fordelene ved personlig virksomhed modsat hvis du kørte et IVS eller ApS hvor du ikke må hæve noget som helst privat på den måde

Dine indskud og dine hævninger har SLET ikke betydning for din skat. Overvej letlæst bog Personlig virksomhed som forklarer dette og en masse andet letlæst som e-bog eller paperback https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html   Der kan være mange andre ting du så ikke er med på, og så kan der jo spares penge og bøvl

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 02:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du anvender VSO, så må du IKKE overføre frem og tilbage mellem firmakonto og din private konto, du risikerer i hvert fald en meget træls skat.

Hvis du ikke anvender VSO, så er der ikke noget til hinder for, at du fører penge frem og tilbage. 

Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for gode svar. Det lyder ikke til, at der er nogen ko på isen i mit tilfælde.

Jeg har også fået købt og læst Johns lille bog. Det var en udmærket indføring -- nogle ting havde jeg godt styr på, andre var det godt at få opfrisket.

Tilmeldt 7. Apr 19
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe din virksomhed er personlig skelner skat ikke mellem private- og erhvervskonti.

Jeg arbejder med digital markedsføring på min side om gratis lydbøger :)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)