Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktivering og afskrivning på hjemmeside og andre selv udviklede produkter

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Jul 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg ejer et selskab hvori vi selv har udviklet en hjemmeside samt andre ting.

Er det regnskabsmæssigt okay, at aktivere og afskrive på egen udviklet hjemmeside samt andre software relaterede produkter?

/KMK
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:52

Hvad er formåelet? Eget arbejde har som udgangspunkt ikke en værdi og giver ikke et skattefradrag - men det ville aktivering og afskrivning som heller ikke her-
Er det for at vise bedre kapital f.eks så vil jeg råde til at du får en regulær ansættelse af en revisor som vil udgå fra aktuel faktuel salgsværdi

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:44
Det skattemæssige er for så vidt udvedkommende, det er kun den regnskabsmæssige side af udviklingen af en hjemmeside samt special sotware til internt brug i virksomheden.som er interessant.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:26

KMK77:
Det skattemæssige er for så vidt udvedkommende, det er kun den regnskabsmæssige side af udviklingen af en hjemmeside samt special sotware til internt brug i virksomheden.som er interessant.

til brug for at øge egenkapital med selvudviklet software bør du klart gå til revisor og finde vurdering ud fra nuværende salgsværdi vil jeg stadigt mene
Det nytter ikke du bruger dine egne timer som omk = pris f.eks - det er irrelevant her efter min bedste bedømmelse. Ellers kunne alle jo selv sætte deres værdi helt som de ville 
jeg kan heller ikke se en evt køber af din virksomhed lægge mindste vægt på din egen evt. regnskabsmæssige aktivering - Kravet fra en sådan køber vil givet være andet end, at du selv mener at det xx værd. Sorry men jeg ser ærligt ikke formålet - og tror ikke du får spor ud af det i forhold til en køber hvis du er alene i virksomheden
Har du lønninger og dermed en faktisk omk til udviklingen, giver det mening, men dine egne timer i firma ejet af dig alene - aktiveret, tror jeg slet ikke vil vise sig at give mening. Tal dog i alle fald med en revisor i hvordan du mest rimeligt prissætter meningsfuldt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 23:02
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Edb-software

Udgifter til anskaffelse af edb-software afskrives efter reglerne i afskrivningsloven, kapitel 2 om afskrivning på driftsmidler og skibe. Dette gælder, selvom der er tale om erhvervelse af en tidsubegrænset brugsrettighed i henhold til en softwarelicensaftale eller lignende. Se AL § 2, stk. 2.

Virkningen af at edb-software behandles efter reglerne i afskrivningsloven, kapitel 2 er, at alle reglerne i dette kapitel gælder for afskrivning på edb-software. Det betyder bl.a., at reglerne i AL §§ 11-13 om delvist erhvervsmæssigt benyttede driftsmidler og skibe også gælder for edb-software.

Reglen i AL § 2, stk. 2 er en undtagelse fra det almindelige krav om ejerskab som betingelse for ret til afskrivning. Se afsnit C.C.2.4.1.2.3 "Undtagelser fra betingelsen om ejerskab". Betingelsen om ejerskab fraviges i de tilfælde, hvor erhververen af software på grund af de særlige ophavsretlige forhold ikke får en råderet over softwaren, der svarer til de almindelige ejerbeføjelser, fx ret til at overdrage, udleje eller mangfoldiggøre softwaren.

Den almindelige måde at overdrage edb-software på sker ved at indgå en licensaftale, der giver erhververen en nærmere fastsat brugsret til et eksemplar af softwaren. Brugsrettens omfang kan variere, men retten vil typisk indeholde en adgang for licenshaveren til at bruge softwaren i sin virksomhed til interne formål. Licenshaveren kan ikke overdrage brugsretten til softwaren til tredjemand. Brugsretten vil ofte være tidsubegrænset og derfor kun kunne ophæves af licensgiveren, hvis licenstageren misligholder aftalen.

Selvfølgelig skal du prissætte dit eget udviklede software og afskrive det, alt andet vil da være totalt dumt. Lad os nu antage at du om et år gerne ville sælge din virksomhed;umiddelbart vil du da sikkert  gerne have penge for det software du har udviklet, ik sandt :)

Værdien skal du sætte udfra almindelig handelspris og timer. Det vil altid være et skøn, men specielle løsninger koster mange penge. Se bare på Aula til 350 mill.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)