Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selskabstype på SU

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Mar 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Jeg står i den situation jeg skal starte en virksomhed, mens jeg stadig er på SU. Jeg har et studiejob ved siden af, og derfor kan jeg ikke starte en normal enkeltmandsvirksomhed, da jeg ville miste min SU, når der kommer det mindste overskud.

Derfor er mit spørgsmål hvilken selskabstype jeg skal starte?

En enkeltmandsvirksomhed med VirksomhedsSkatteOrdningen eller starte et ApS.

Det skal være den billigste mulighed i længden, da der ikke kommer den største omsætning i starten og vil helst undgå at skulle starte med at smide 40.000 kr. i et ApS.

Eller er det en helt anden løsning jeg skal ud i?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Horsens
Tilmeldt 12. Aug 18
Indlæg ialt: 471
Fra  Twoday IT Minds Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel,

Hvad er dine ambitioner med din virksomhed? for ønsker du at gå fuldtid med det når dit studie er færdig så bør du overveje at stifte et ApS.

Hvis det kun er et ''hygge'' projekt så vælg enkeltmandsvirksomhed med VSO :) 

Kan du eventuelt uddybe hvad det er du skal lave? Måske kan jeg hjælpe 

Med venlig hilsen
Mathias

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Gå efter risiko. Har du risiko i det du laver, så ApS  kan du begrænse risiko tilstrækkeligt, så klart VSO 

https://johnhannover.blogspot.dk/2017/06/su-og-skat.html 

Venlig hilsen John Hannover

Specifikt skal du se på hvad det er for en risiko du har!

Er det en risiko med egne penge (specielt inklusive kautioner) så skal du holde det som VSO, men er risikoen tab af andres penge (løn, varegæld, søgsmål...) så er selskabskonstruktionen bedst, og i din alder ville jeg ubetinget lave både holding og driftselskab. Du er antageligt så ung at det vil være en fordel at kunne fremføre både eventuelt overskud eller eventuelt underskud til et senere stade i dit liv.

John plejer meget skråsikkert at tale om ansvarsforsikring i holdingselskaber som et lovkrav, men foreningen af danske revisorer er uenige https://www.fdr.dk/images/Fagligt/Artikler/199%20Arbejdsskadesikring%20i%20holding.pdf

For at være på fast grund skal du formodentlig skrive i holdingselskabets vedtægter at administrative byrder udføres af driftselskabet, og måske en form for betaling fra holding til drift, som kan modregnes i betaling fra drift til holding. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
John plejer meget skråsikkert at tale om ansvarsforsikring i holdingselskaber som et lovkrav, men foreningen af danske revisorer er uenige https://www.fdr.dk/images/Fagligt/Artikler/199%20Arbejdsskadesikring%20i%20holding.pdf

vi er da helt enige mig og FDR??

Som de skriver - skal holding sikre selskabets direktør (der skal jo være en registreret) Som jeg også skriver i min blog, kan man FORMENTLIG komme uden om det ved at udlicitere alt arbejde i selskabet - f.eks til en betalt revisor eller betale andre selskaber for det - men:


1 - det er ikke stensikkert arbejdskadestyrelsen (hedder noget andet idag) er enige

2: Det vil sikkert koste mange gange mere end en deltidsforsikring som kan tegnes for få hundrede kroner - eller ved at slå holding og drifts forsikring sammen på samme police

Der er INGEN uenighed om, at holding SKAL forsikre den registrerede direktør - og eneste workaround er udlicitering af alt - regnskab, årsrapport, selvangivelse, evt indkaldelse af GF og andet - til andre - og for at bevise man har gjort det - skal det givet være på regning

Punkterne 5 og 8 i min udregning https://startupadvisejh.blogspot.com/2019/05/arbejdsskade-forsikring-kort.html

og så sent som 1/5.2019 - netop på baggrund af revisorforening (som I øvrigt har bekræftet de er helt enige) fra AES på mit spørgsmål, igen specifikt om HOLDING


Da selskabslovens § 111 kræver, at der altid skal være en direktør for et kapitalselskab, så vil et kapitalselskab også altid have et ansvar efter lov om arbejdsskadesikring for direktøren, som skal afdækkes ved arbejdsulykkesforsikring. 

Jeg er dog enig med revisorforening i at det sikkert KAN afdækkes ved at udlicitere (det er jo så lidt deres interesse) hvis det kan udliciteres så meget, at man kan sige den registrerede direktør intet arbejde har.

Udliciteres til datterselskab er det meget at anbefale, at man også dér gør det efter regning - dels for bevis, dels fordi alle sådanne forhold SKAL gøres med armslængde = hvad ville det koste at udlicitere, regnskab, årsrapport - sambeskatning selvangivelse osv til 3. part.

Langt lettere er som nævnt at slå sammen på police med drift til samme pris ofte-  eller hvis det er holding der ejer drift sammen med flere andre holding (hvor det er svært at få slået sammen) tegne mindste deltids for administrativt arbejde (ofte nogle få hundrede kroner)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Mar 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er blot en webshop det skal køre sideløbende med mit studie.
Har fået lavet en aftale med en producent af et produkt der kun umiddelbart bliver solgt b2b, at jeg må sælge det som den eneste b2c.
Det betyder mit varelager bliver minimalt.

Fra Hillerød
Tilmeldt 20. Apr 10
Indlæg ialt: 392
Fra  NiceMedia I/S Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville klart anbefale et ApS, selvom du skal smide et større beløb upfront.

Fordelen ved ApS er at du bliver ansat som lønmodtager i din virksomhed, og derfor ikke risikerer at miste/tilbagebetale SU. 

Husk også på, at du med et ApS kan sælge dine aktiver ind i virksomheden, dvs. har du computer, labelprinter og andre ting, kan virksomheden købe disse og lave en udbetaling direkte til din privatkonto. Så pengene, du oprindeligt indskyder, kan meget vel komme retur kort efter opstart.

ApS er klart det bedste valg, også på længere sigt.

Thomas ╳ MitBredbånd.dk

Tilmeldt 7. Apr 19
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mikkel

Der er intet andet valg end af stifte ApS, da du ellers kan risikere at miste din SU. Jeg har selv været i samme situation.

/ Rasmus

Jeg arbejder med digital markedsføring på min side om gratis lydbøger :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Johansen:

Hej Mikkel

Der er intet andet valg end af stifte ApS, da du ellers kan risikere at miste din SU. Jeg har selv været i samme situation.

/ Rasmus

Nå da-  Så personlig virksomhed og anvendelse af VSO kan ikke gøre 100% samme (og på nogen punkter lidt til)?????

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)