Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har du forstand på arbejdsjura? Opsigelse fra min side (medarbejderens)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 25. May 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg håber at der sidder nogle derude der kan hjælpe mig med at få afklaret mit spørgsmål ift. opsigelsevarsel. 

Jeg fik for et par måneder siden et nyt job i et af store supermarkeder med to faste arbejdsdage om ugen, dog stod der på min kontrakt at min arbejdstid var en time per uge. jeg tænkte ikke videre over det da jeg tidligere havde haft denne type kontrakt mange steder uden nogen problemer - før nu. 

Før sommerferien blev jeg tilbudt 40 timer per uge sommeren over, jeg takkede ja og vagtsplanen blev opdateret men uden nogle tilføjelse til min kontrakt. Efter mindre end to uger med fuldtidsarbejde ændrede min chef vagtplanen og til min overraskelse ville jeg resten af sommeren i gennemsnit have 20 timer om ugen mod de (mundligt) aftalte 40 timer om ugen så jeg kan ikke bevise aftalen. Jeg var rasende (jeg havde haft andre muligheder for fuldtidsarbejde sommeren over og det vdste min chef så jeg føler mig godt og grundigt pisset på) men holdt hovedet koldt, gjorde mit job lige så godt som før mens jeg kiggede efter nyt arbejde.  Og det har jeg nu fundet og skal så underskrive kontrakten i starten af næste uge. 

Mit spørgsmål går så på: Hvor langt er mit opsigelsesvarsel? Jeg er heldigvis stadig på de tre månders prøvetid så ifølge google er mit varsel enten en dag eller 14 dage. Jeg kan ikke finde noget om det i min kontrakt og jeg skal bare videre hurtigst muligt da jeg har mistet alt respekt for butikken og min chef. 

Kan et smart hoved derude fortælle mig den præcise opsigelsesvarsel jeg har? En dag? 14 dage? Hvad ville konsekvenserne være hvis jeg ikke overholder den? 

Jeg har virkelig lyst til at bare sige op straks min nye kontrakt er underskrevet og skide på på varslet så han kan smage sin egen medicin men dette ville desværre nok ikke være det smarteste at gøre. Kan jeg melde mig syg i opsigelsesperioden mens jeg arbejder på mit nye job? 

Hvad ville det bedste være at gøre i denne situation? 

Tilmeldt 30. Jan 12
Indlæg ialt: 550
Fra  HD Trading Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, hvad står der om opsigelse i din ansættelses kontakt.

Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 291
Fra  SIDWAVE Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

det der gælder er det som står i kontrakten.

har du fået ændret arbejdsbetingelser, burde du have haft ny kontrakt

tal med din A-kasse!

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. 

Hvor langt dit opsigelsesvarsel er, kommer an på, hvad der står i din ansættelseskontrakt, og om du er funktionær eller ej. Er det i din ansættelseskontrakt ikke specificeret, at du skal arbejde mere end én time, og at du er ansat som funktionær, er du som udgangspunkt IKKE funktionær. Og er din arbejdsgiver ikke omfattet af overenskomst eller lign., kan han sådan set opsige dig med dags varsel. ER du derimod funktionær, og der ikke er aftalt prøveperiode med kortere varsel, eller denne er overskredet, har du løbende måned + 30 dage opsigelse, eller 3 måneder, hvis du har været ansat i mere end 6 måneder, jf. funktionærlovens §§ 2, stk. 2, nr. 1 og 2. 

Derfor er svaret: Det kommer an på din ansættelseskontrakt. 

(Bemærk, mange arbejdsgivere forsøger at "snyde" sig væk fra funktionærforhold ved at skrive, at man er ansat til under 8 timer i ugen, men reelt arbejder mere end 8 timer. Hvorvidt du så er funktionær, selvom det (måske) ikke står i din ansættelseskontrakt, må bero på en konkret vurdering). Beklager for det vage svar: Det er bare umuligt uden yderligere kendskab at svare på.

Konsekvensen af, du ikke overholder dit opsigelsesvarsel, kan jo være flere ting: 

1) Du bliver smidt væk, fordi du ikke længere arbejder der (umiddelbart berettiget). 

2) Du får ingen løn, hvis du endelig arbejder (du er jo ikke længere ansat).

Ja, du kan melde dig syg... hvis du er syg. Bemærk dog, at din arbejdsgiver under visse omstændigheder kan kræve en lægeerklæring på din sygdom. Og er du syg, er du syg... så kan du, efter en umiddelbar vurdering, ikke arbejde andenstedes imens. 

Hvad ville det bedste være? Få afsluttet samarbejdet i god ro og orden. Det er altid mere belejligt at have venner end fjender. Smile1

Jeg vil lige for en god ordens skyld notere, at jeg IKKE er advokat, men blot er jurastuderende; blot så jeg ikke fremstår som noget, jeg ikke er. Der er derfor nogle, der ved mere, end jeg gør. 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jan:

det der gælder er det som står i kontrakten.

Nej, Jan. Ikke altid. 

En arbejdsgiver kan ikke bare fraskrive sig en åbenbar funktionærstillings vilkår (altså afvige funktionærloven, hvis medarbejderen er funktionær). I så fald de i ansættelseskontrakten indskrevne bestemmelser ikke stemmer overens med funktionærloven, når der er tale om en funktionærstilling, træder funktionærloven i kraft. 

Tilmeldt 25. May 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

At slutte samarbejdet i god orden er usandsynligt. Han har pisset for meget på mig til det kan lykkedes. Han forventer at jeg accepterer at han ødelægger min sommer med et smil pga han ikke kan finde ud af at budgettere med lønudgifterne til trods for han har års erfaring med dette.

I min kontrakt under opsigelse står der bare at "opsigelse følger overenskomsten", hvilken er butiksoverenskomsten mellem dansk erhverv arbejdsgiver og HK handel. Jeg har prøvet selv at forstå det men synes at sproget som sådanne ting skrives i kan være svært at tyde uden den fornødne viden.

Jeg blev ansat på tre måneders prøvetid som stadig gælder og såfremt han har mulighed for at opsige mig med en dags varsel så har jeg vel også mulighed for at stoppe med en dags varsel?

Edit: prøvetiden for de tre måneder slutter d. 1 august hvis det har nogen betydning.

Edit 2: taget fra kontrakten " Som udgangspunkt er Funktionærloven ikke gældende for dit
ansættelsesforhold. Hvis du i gennemsnit arbejder mere end 8
timer om ugen i en længere periode, vil Funktionærloven dog
være gældende."

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

FRLYRA:

At slutte samarbejdet i god orden er usandsynligt. Han har pisset for meget på mig til det kan lykkedes. Han forventer at jeg accepterer at han ødelægger min sommer med et smil pga han ikke kan finde ud af at budgettere med lønudgifterne til trods for han har års erfaring med dette.

I min kontrakt under opsigelse står der bare at "opsigelse følger overenskomsten", hvilken er butiksoverenskomsten mellem dansk erhverv arbejdsgiver og HK handel. Jeg har prøvet selv at forstå det men synes at sproget som sådanne ting skrives i kan være svært at tyde uden den fornødne viden.

Jeg blev ansat på tre måneders prøvetid som stadig gælder og såfremt han har mulighed for at opsige mig med en dags varsel så har jeg vel også mulighed for at stoppe med en dags varsel?

Edit: prøvetiden for de tre måneder slutter d. 1 august hvis det har nogen betydning.

Sammenhold din ansættelseskontrakt med denne: https://www.danskerhverv.dk/siteassets/mediafolder/downloads/overenskomster-2017-2020/butiksoverenskomsten-2017-2020 

Lad mig henvise til side 43.

Tilmeldt 25. May 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak.

Da jeg selv søgte efter det kunne jeg kun finde en udgave der var skrevet i kompliceret jura sprog.

Så får han sgu sin egen medicin at smage når min nye kontrakt er underskrevet. Måske lærer det ham ikke at pisse på sine ansatte fremover? Det håber jeg ihvertfald og så sender jeg lige en mail til HQ med detajler og dokumentation af forløbet (mail, sms, foto af de forskellige vagtplaner osv) så de forhåbenligt sender ham på kursus i HR og økonomistyring så det ikke sker for andre i hans butik fremover.

Altså jeg er normalt ikke en smålig person men hele hans opførsel (der er meget jeg ikke har nævnt i denne tråd) i denne her sag har virkelig pisset mig af på alle tænklige måder.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

FRLYRA:

Mange tak.

Da jeg selv søgte efter det kunne jeg kun finde en udgave der var skrevet i kompliceret jura sprog.

Så får han sgu sin egen medicin at smage når min nye kontrakt er underskrevet. Måske lærer det ham ikke at pisse på sine ansatte fremover? Det håber jeg ihvertfald og så sender jeg lige en mail til HQ med detajler og dokumentation af forløbet (mail, sms, foto af de forskellige vagtplaner osv) så de forhåbenligt sender ham på kursus i HR og økonomistyring så det ikke sker for andre i hans butik fremover.

Altså jeg er normalt ikke en smålig person men hele hans opførsel (der er meget jeg ikke har nævnt i denne tråd) i denne her sag har virkelig pisset mig af på alle tænklige måder.

Godt at du fandt en løsning og fint at du underretter hans hovedkontor. Det er ikke i nogen kædes interesse at have en leder gående, der ikke kan begå sig og ikke overholder aftaler.

Apropos aftaler, så nævnte du tidligere i tråden, at du ville melde dig syg og arbejde andetsteds imens. Lige nu står du på tærskelen til et langt arbejdsliv og så er det på sin plads, at erindre at det ikke kun er arbejdsgivere, men også arbejdstagere, der forventes at overholde aftaler. Hvis du melder dig syg uden at være det, så bedrager du ikke kun din arbejdsplads, men hele samfundet da firmaet får lønrefusion fra staten (det vil sige os andre)

Så vær dit ansvar bevidst - både nu og i fremtiden - og det vil med sikkerhed gå dig godt. Alt det bedste herfra!

Tilmeldt 25. May 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Don't worry o' sweet child of mine. Grundet de kontraktuelle forhold får jeg ikke løn for de dage jeg er syg og heldigvis bliver det ikke nødvendigt da jeg kan opsige jobbet med en dags varsel da jeg stadig er på prøvetid 👍🙂

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)