Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er minimumskravene til et økonomisystem?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Mar 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad skal der til for at et økonomisystem er lovligt at bruge? Hvad er årsagen til at et selskab ikke bare kan bruge Excel?

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

dzgreen:

Hvad skal der til for at et økonomisystem er lovligt at bruge? Hvad er årsagen til at et selskab ikke bare kan bruge Excel?

Du kan bruge Excel hvis du vil!

Tilmeldt 9. Mar 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

I Bogføringsloven §6 står der, at man ikke må, eller være i stand til, at slette tidligere transaktioner i sit regnskab. Dette er muligt i Excel, hvor du kan ændre i cellerne, når du har lyst eller ved et uheld. I §7.5 i bogføringsloven står der man ikke må ændre i færdige fakturaer og regninger. I Excel er det muligt at ændre i værdien af bogføringen af en given faktura eller regning. Kilde: https://ivaerksaetter-tips.blogspot.com/2018/10/excel-som-regnskabsprogram_6.html

Er det rigtigt forstået at årsagen til at fx Billy, Dinero og e-conomic overholder bogføringsloven er at de ville nægte hvis jeg ringede til dem og sagde at de skal ændre en værdi. Med andre ord der skal være et uredigerbart spor af alt hvad man gemmer i systemet. I og med det ikke er muligt inden for IT, handler det om en kontrakt mellem kunden og udbyderen af regnskabsprogrammet. Korrekt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Mar 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 08:04
Hvor mange stjerner giver du? :

John, tak for svar. Årsagen til at jeg spørger er ikke at jeg vil bruge et regnskabsprogram selv, men at jeg har lavet et. Det er kun en backend løsning (og det vil det forblive) men den kan noget særligt som andre ikke kan, så jeg er ret interesseret i at vide mere om problematiken.  

Jeg er næsten sikker på at det er muligt at slette en postering som fx udvkler hos Dinero og Billy. Det er nok bare meget besværligt. Vi snakker nok først umuligt når blockchain kommer på banen.

Jeg modtager gerne links til hvor jeg kan læse mere om emnet.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

dzgreen:
I Bogføringsloven §6 står der, at man ikke må, eller være i stand til, at slette tidligere transaktioner i sit regnskab.

Skat nævner selv at du kan bruge regnearkhttps://skat.dk/skat.aspx?oid=2234859

Din omskrivning og fejlfortolkning af loven er bestemt ikke i orden.

Der er absolut intet krav til teknisk platform

  1. § 6
    Bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyn til virksomhedens art og omfang. Desuden skal bogføringen tilrettelægges og udføres således, at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.
  2. Stk. 2. 
    Rettes regnskabsmaterialet, skal såvel det oprindelige indhold som indholdet af ændringen tydeligt fremgå af materialet.
Tilmeldt 9. Mar 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK, tak for svar. Ja, lovteksten svarer vist ikke til det jeg fandt. Godt for mig:-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)