Jeg etablerede et ApS (100% ejet af mig selv) i 2007 og har valgt at lave regnskabet selv. Nu er det første gang jeg skal gøre det så der er nogen småting omkring processen som jeg er usikker på. Der har været almindelige indtægter fra konsulentydelser, samt løn- og kontorudgifter.
1. Hvad er processen? Er det: udarbejde skatteregnskab for ApS, indsende selvangivelse for ApS, udarbejde endeligt regnskab for ApS med skattebeløb, holde generalforsamling hvor regnskabet godkendes, indsende årsregnskab til myndighederne? Det er lidt svært at overskue den korrekte fremgangsmåde.
2. Er der nogen der har et årsregnskab der er udarbejdet uden brug af revisor, så man kan lade sig inspirere?
Er du sikker på at det er en god ide at spare revisorudgiften væk. Jeg vil jo mene at det kan blive en meget dyr besparelse. Du overser eksempelvis det vigtige faktum at årsregnskabet skal ind allerede senest 30/5 til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (hvis vi taler om et kalenderårsregnskab). De ville dog nok give dig en ekstra mulighed inden de sendte selskabet til tvangsopløsning
Mit regnskab for 2007 består af en indtægt og tre udgifter. Det er sgu lidt meget at kaste en revisor efter det.
Kan I ikke hjælpe med at forklare hvordan den praktiske process er. Det kan vel ikke være rocket science. Jeg har bare ikke prøvet det før - hverken med eller uden revisor, og spørger derfor om hjælp.
Når nu folketinget har vedtaget en lov der giver mulighed for at fravælge revision af årsregnskabet i mindre selskaber, så er det vel fordi det er en overkommelig opgave for rimeligt begavede personer at gennemføre.
Jeg hører jer grundlæggende sige at den lov er uansvarlig, og alle bør anvende en revisor til opgaven. Det synes jeg er en noget underlig holdning givet både omfanget af mit regnskab - og det forarbejde der vel er gået ind i behandlingen af den nye lov.
Når nu folketinget har vedtaget en lov der giver mulighed for at fravælge revision af årsregnskabet i mindre selskaber, så er det vel fordi det er en overkommelig opgave for rimeligt begavede personer at gennemføre.
Jeg kan se, hvor du vil hen - men husk at regnskabsopstilling og revision er to forskellige ting. Lovændringen lægger op til at revision af regnskabet fravælges, men at revisor stadig benyttes til selve regnskabsopstillingen og diverse formalia. Så revisorregningen kan - i princippet - blive mindre, men man slipper næppe helt for at have revisor med ind over i processen.
Der er noget du har misforstået. Når Folketinget vedtager denne lov er det ikke ud fra en betragtning om at folk selv kan lave deres regnskab uden revisorbistand. Det går udelukkende på revisionskravet.
At det så giver mulighed for helt at fravælge en revisor er noget andet og det kan der måske være ide i, hvis man har et selskab som har meget begrænset aktivitet. Eksempelvis enkelte årlige aktiehandler o.l.
Om dit selskab falder ind under denne kategori er der ingen her som kan sige noget om da vi jo ikke kender den. Men et godt udgangspunkt kunne være at man startede op med at bruge revisoren og fik tingene på plads. Så kan man så senere overveje om man skal prøve selv.