Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistrering

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 17. Jun 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.
Jeg træner basketball og betragter det som undervisning. Nu har jeg fået en ny kunde som ønsker at jeg sende faktura og momsregistrere min virksomhed som underviser. Mit mål er selvfølgelig at skabe så mange kontakter som muligt men pt er der forskellige hold samt trænere som jeg skal undervise. Desuden skal jeg undervise i andre klubber på camps.

Jeg har fået at vide, at når jeg underviser skal jeg ikke sende faktura med moms, da undervisning er momsfritaget. Er det rigtigt?

Min omsætning vil være mellem 60-80.000 kr. det første år, så hvis jeg skal svare moms overstiger jeg klart de 50.000 kr om året der kræver momsregistrering. Hvad gør jeg?

Vh "træneren/underviseren"
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke sådan- at undervising er momsfri- Noget - som har fagligt niveau osv ER - andet er ikke. det er meget dyrt at kikse  så enten betal for at få et korrekt svar (ex bindende svar skat) eller - jeg TROR ikke du nødvendigvis er under momsfri https://johnhannover.blogspot.dk/2018/04/momsfri-undervisning.html  siger mere
Det kan være lige så dyrt/galt af vælge momspligtig - som momsfri - hvis du hører til modsat katagori

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tvivler på at den sportstræning du udfører kan betragtes som undervisning I momsmæssig henseende og foreslår at du spørger skat.

Det kræves bl. andet at undervisningen skal dygtiggøre eleven fagmæssigt og at dyrke sport er ikke et direkte fag, kun I skolen hvor undervisningen foregår af en gymnastiklærer.

At træne børn og unge I at blive dygtige og bedre sportsudøvere inden for basketball, er ikke undervisning, men træning.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 17. Jun 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg takker for hurtigt svar.
I giver udtryk for den samme tvivl, jeg selv har.
Jeg tror at der er tale om træning (altså momspligtig) når jeg træner enkelte holdt - men hvad så når jeg underviser andre trænere i klubben eller andre klubber på Clinics (en term vi bruger for udviklingsundervisning af træningsmetoder sig vejledning). Er det så UNDERVISNING (ikke momspligtig) eller KONSULETBISTAND (momspligtig)?

Er det muligt at være momsregistreret i sin enkeltmandsvirksomhed og så skrive momsfrie fakturaer fra samme regnskab til kunder, når der er tale om undervisning? Altså ikke svare moms af ydelsen i regnskabet til Told/skat?


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg tvivler på nogen her tør sige det 100% - Jeg kunne stadigt tro det var erhvervsmæssigt og momspligtigt - du kan se kriterierne i linket fra tidl. men jeg ville nu nok - hvis du er i tvivl, bede om bindende svar fra skat?  Ja man kan godt have både momspligtig og ikke momspligtig aktivitet - og udgifter deles så i samme forhold - direkte i forhold til hvis de hører til den ene eller anden klasse - og fællesudgifter momsdeles så % vist på årsbasis helt efter omsætningsfordelings%

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Jun 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg tror også de 700 kr. er givet godt ud for et bindende svar fra SKAT.

Men hvis jeg forstår dit svar rigtigt skal jeg sørge for at have konti i regnskabet hvor også udgifterne i forbindelse med aktivitet der er IKKE er momspligtig også bogføres her - med andre ord: jeg kan ikke trække moms ud fra udgifterne til aktiviteter der IKKE er momspl,igtige.

Man kan vel godt lave et kørselsregnskab med de almindeligt gældende satser og give selv kørselsgodtgørelse og det er vel også helt udenfor momsregnskabet? Der går vel bare fra i virksomhedens som en udgift.



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

HandsIN:

Men hvis jeg forstår dit svar rigtigt skal jeg sørge for at have konti i regnskabet hvor også udgifterne i forbindelse med aktivitet der er IKKE er momspligtig også bogføres her - med andre ord: jeg kan ikke trække moms ud fra udgifterne til aktiviteter der IKKE er momspl,igtige.

korrekt - og fællesudgifter (f.eks printerpapir :) )  skal deles momsmæssigt % i forhold til faktisk omsætningsdel (gøres ved at anslå % under året og så 31/12 korrigere til præcis)

HandsIN:
Man kan vel godt lave et kørselsregnskab med de almindeligt gældende satser og give selv kørselsgodtgørelse og det er vel også helt udenfor momsregnskabet? Der går vel bare fra i virksomhedens som en udgift.
Ja hvis der ikke er tale om kørsel til fast job/arbejdsplads - og med brug af 60 dages regel så kan man det - I personlig virksomhed som fradrag - i selskabsform alene ved samtidig reel løn https://johnhannover.blogspot.com/2019/03/krsel-i-egen-bil-fradrag.html og ja det har intet med moms at gøre - med mindre man fakturerer kørslen til kunden - for så følger det samme moms som hovedydelsen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Jun 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Takker for svar.

Jeg er bare i tvivl om begrebet "fast arbejdsplads". Min første kunde (og foreløbig eneste) skal jeg henholdsvis træne/guide/undervise i 5 dage om ugen. Det er samme sted og kørslen er derfor det samme i 5 dage om ugen - det meste af året. Forhåbentlig kommer der flere kunder ind i folden, men vil det give et problem at jeg giver mig selv kørsel til den samme kunde/aktivitet 5-6 gange om ugen?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

HandsIN:
Takker for svar.

Jeg er bare i tvivl om begrebet "fast arbejdsplads". Min første kunde (og foreløbig eneste) skal jeg henholdsvis træne/guide/undervise i 5 dage om ugen. Det er samme sted og kørslen er derfor det samme i 5 dage om ugen - det meste af året. Forhåbentlig kommer der flere kunder ind i folden, men vil det give et problem at jeg giver mig selv kørsel til den samme kunde/aktivitet 5-6 gange om ugen?

google 60 dages regel ja - og så er det også spørgsmål om du overhovedet er selvstændig - og ikke bare faker lønmodtager og kan sættes i skat af moms og alt som var du lønmodtager og kun få befordringsfradrag med en kunde 5 dage om ugen det meste af året. Jeg tror du nemt kan skulle være ansat - det er ikke frivilligt at aftale og skat har fokus på området https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html  - At både fakturere løn med moms og oveni misbruge kørsel frem for befordring - kan vise sig dyrt hvis jeg tænker ret her

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Jun 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Det forstår jeg godt. Dette arbejde er jo ikke min A-indkomst Jeg har et andet arbejde på fuld tid, men ønsker på sigt at blive selvstændig og have en større kundekreds. Men hvis det bliver betragtet som snyd og forsøg på unddragelse af skat, er jeg glad for at vide det allerede nu, så vil jeg selvfølgelig ikke benytte denne konstruktion.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)